Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12-13 kw bergvärmepump med 150m borrhÃ¥lsdjup?  (läst 1640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
12-13 kw bergvärmepump med 150m borrhålsdjup?
« skrivet: 11 april 2024, 22:55:05 »
Finns det någon som har en 12kw eller 13kw bergvärmepump kopplad till ett borhåll med djup under 200m?

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12-13 kw bergvärmepump med 150m borrhålsdjup?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2024, 23:47:31 »
Vårt nyligen inköpta fritidshus har en Daikin EGSQH10S18AA9W (upp till 12/13kW) med ett hål på 141m (enligt Brunnsarkivet). Gammalt hål (2001) men ny bergvärmepump (2018). Värmepumpen verkar överdimensionerad för det här borrhålet men jag vet att säljarna var missnöjda med den gamla värmepumpen (en IVT, troligen från 2001).

Eftersom vi precis fått tillträde så vet vi inte hur bra värmepump och borrhål fungerar tillsammans.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12-13 kw bergvärmepump med 150m borrhålsdjup?
« Svar #2 skrivet: 25 april 2024, 20:41:18 »
Vårt nyligen inköpta fritidshus har en Daikin EGSQH10S18AA9W (upp till 12/13kW) med ett hål på 141m (enligt Brunnsarkivet). Gammalt hål (2001) men ny bergvärmepump (2018). Värmepumpen verkar överdimensionerad för det här borrhålet men jag vet att säljarna var missnöjda med den gamla värmepumpen (en IVT, troligen från 2001).

Eftersom vi precis fått tillträde så vet vi inte hur bra värmepump och borrhål fungerar tillsammans.

Tack för svaret! Det är intressant att kolla om den kör med full effekt eller den har någon sort spärrband och sen vad den visar för KB temperatur när pumpen jobbar i full fart.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12-13 kw bergvärmepump med 150m borrhålsdjup?
« Svar #3 skrivet: 26 april 2024, 23:21:13 »
Jag skall kolla in värmepumpen. Nu är det minusgrader på nätterna igen så pumpen får gå lite. Jag har inte ägnat den så mycket intresse ännu, vi har varit upptagna med att renovera ytskikten här samt fixa en läckande toalett (Leakbot detekterar även minimala läckor för er som tvivlar!).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!