Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba - mest driftssäker?  (läst 1973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias123456

  • Gäst
Tobias123456
Toshiba - mest driftssäker?
« skrivet: 30 oktober 2023, 11:32:09 »
I färd med att köpa värmepump, och tittar på flera märken. Nu har två installatörer sagt att Toshiba är mest driftssäker, följt av Innova och Mitsubishi (har jag idag) . Panasonic brukar ju annars vinna tester. Känns detta igen, att Toshiba litet enklare finesser men driftssäker?


tack...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2023, 12:02:05 »
Toshiba är ett riktigt bra kvalitetsfabrikat på värmepumpar men ligger ofta också ganska högt i pris. En Innova skulle jag inte lita på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2023, 08:13:35 »
Tycker det verkar som att Mitsubishi, Toshiba och Panasonic tillhör eliten för tillfället, men håller med om att det kan vara lite svårt att försvara priset på Toshiba, i vart fall med de priser vi kan få om vi skulle sälja dem.
Innova är väl främst billiga, att de skulle vara långlivade är inget jag känner till i alla fall, men de kanske är helt OK, de backas ju upp av Ahlsell - det kan väl vara en fördel i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2023, 14:39:04 »
Inte så säker på att det är bra att Ahlsell är generalagent, sist körde dom med Sharp och när dom upphörde med dom verkade det inte finnas reservdelar tillgängliga och kunder blev erbjudna att byta ut sin Japanska Sharp (tillverkades troligen ej i Japan) modellen till en Innova
Vad händer om dom får för sig att byta tillverkare under skalet ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2023, 07:32:26 »
Nja, men bättre än Jula eller näthandelns billigaste maskiner i alla fall, om man tittar på en maskin i lägre prisklass som Innova är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2023, 11:47:04 »
Inte så säker på att det är bra att Ahlsell är generalagent, sist körde dom med Sharp och när dom upphörde med dom verkade det inte finnas reservdelar tillgängliga och kunder blev erbjudna att byta ut sin Japanska Sharp (tillverkades troligen ej i Japan) modellen till en Innova
Vad händer om dom får för sig att byta tillverkare under skalet ?
Det fina med Ahlsell jämfört med andra fabrikats importörer (kylma undantaget) är att de har en special avdelning bara för kylrelaterade produkter och en mycket bra kunskap.
Inova är fortfarande en produkt som ges bort till rörisarna för lång och trogen kundrelation. Inget som seriösa aktörer kör med.
Enda likheten mellan en inova och sanyo (vilket de hade tidigare) är att tempgivaren sitter i fjärren.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2023, 14:17:01 »
Mycket möjligt att dom har bra personal jämfört med andra som sätter eget namn på en befintlig produkt.
Väljer dock att handla från ”tillverkaren” för dom får inte för sig att byta märke under skalet hux flux  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2023, 23:00:54 »
Jobbar inte mycket med luft/luft, men Mitsubishi har det varit flest felsökningar på, stillestånd. Nya kunder, vet inte varför de inte ringer sin installatör?
Andra plats med problem Bosch. Nån Sharp har strulat intermittent. Toshiba och Panasonic har haft vibrationsbekymmer. Julapumpar och liknade utseende, tidigt lagerras innedel.

Annars inga fel på Fujitsu ännu.

Det är min upplevelse för tillfället.
« Senast ändrad: 01 november 2023, 23:03:19 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #8 skrivet: 01 november 2023, 23:17:04 »
Märkligt hur det skiljer så mycket när man läser inlägg om fel på olika märken från olika inlägg håll på forum.

Fujitsu har jag haft både fläktmotorer och annat på, fläktmotorer var även ett gissel på många märken förr.
Mitsubishi har det varit väldigt lite fel , knäppande plast var det lite strul med på FH och fel i mjukvara på första LN serien
Panasonic hade kretskort och spolstrul ett tag, dock inte varit på några med vibrationsbekymmer.
Toshiba har haft väldigt lite fel på men har  nästan uteslutande sålt Daiseikai modeller så det kanske bidrar och känner inte igen vibrationsbekymmer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #9 skrivet: 02 november 2023, 07:22:54 »
Mmm, även på Fujitsun som vi satte i i byns bagarstuga har vi fått byta fläktmotor i utedelen, började låta redan efter några få år, men i övrigt tror jag nog också att de har bra kvalitet, om än lite sämre COP - och det är väl det som ligger dem lite i fatet som jag tolkar det i alla fall.
Inte många "manualnördar" som väljer Fujitsu av den anledningen.
De hamnar inte heller långt upp på bäst-i-testlistor av olika slag.
När det kommer till kvalitén på värmepumpar är det som är lite "obehgagligt" att det kan ändra från ett år till nästa, som installatör vet du egentligen aldrig om det du installerar är det bästa för tillfället, men kan bara titta i backspegeln och säga vad man vet har utspelat sig historiskt.
Fläktproblemet på Fujitsu kan ju vara löst för 5 år sedan, vad vet man?

Samma sak med olika fel och problem hos andra leverantörer - alla lovar ju förstås att lösa problemen så snart dessa har detekterats - så allt blir till slut en fråga om tillit - kommer de verkligen att lösa problemen nu när de vet att de finns, eller fortsätter de bara prångla ut maskiner som de vet är behäftade med vissa kända problem?

Vi har sålt Daikin och Mitsubishi, men säljer allt mer mitsubishi för att vi upplever att de har en lägre felfrekvens, och en bra kundsupport, och att de med sin SUMO-serie kommit upp (nästan) i nivå med Daikins prestanda även vid kall väderlek, som vi ofta upplever i Norra Sverige.
De problem som Daikin hade för 3-5 år sedan kan vara som bortblåsta nu - men det vet man inte säkert innan det gått ett antal år, speciellt inte när tillverkaren inte meddelar hur de åtgärdat problemen.
Om problemen som Daikin hade är åtgärdade har de troligen marknadens vassaste maskiner, men som sagt, det vet man inte för att ingen meddelat något, och det tar tid att återvinna förtroende.

Panasonic hade några år stora problem med spolar och kretskort som brann, vet vi säkert att det är löst nu?
Har någon sett ett meddelande från Panasonic HUR de i så fall åtgärdat problemen?
Det vore ju väldigt enkelt för tillverkarna att kunna behålla förtroendet hos oss installatörer om de omedelbart efter att ha gjort en förbättring av maskinen också meddelande detta till återförsäljare och installatörer - tycker det är uppenbart enkelt att se.

Här tror jag dock att det finns ett möjligen kulturellt hinder hos tillverkarna - man erkänner helt enkelt inte ett fel.
Man åtgärdar det i det tysta och hoppas att ingen ska se, och att ingen ska behöva bära ansvaret.
Något av en strutsmentalitet som gör att de tappar förtroendet hos oss installatörer.

Samma sak med "billiga kinapumpar", det är nya komponenter och design mer eller mindre varje år, hur ska någon kunna få förtroende för något som de säljer om det hela tiden kommer nytt i en aldrig sinande ström.
I mina ögon gör det de billiga kinapumparna till ett köp av en engångsprodukt, men bör veta att det troligen inte kommer att gå få fram reservdelar om 3, 5 eller 7 år när första kondensatorn blir dålig, typ.
Skulle tro att det blir samma sak med Kinesiska bilar, de kommer att sälja dåligt, och bli helt värdelösa på marknaden efter 3-6 år.

Så vitt jag vet finns inget fabrikat som inte har sina unika brister, frågan är bara hur man hanterar dem, och för en liten installatör som oss är det mer eller mindre omöjligt att prova allt, man får försöka hålla sig till ett eller ett fåtal fabrikat om det skall vara logistiskt hållbart.
Det finns också ett problem med att sälja mer än 1 fabrikat, och det är när frågan ställs - varför rekommenderar du inte det andra fabrikatet (inte sällan från kunder som HADE tänkt köpa det man avråder från).
Det vi gör, är att vi rekommenderar lite olika beroende på kundens kravbild och hur väl vi ser att olika typer av pumpar, i olka prisklasser passar dem - det gör att vi rekommenderar vissa modeller av Daikin till vissa kunder, och vissa modeller av Mitsubishi till vissa kunder, det finns inte alltid ett fabrikat eller en modell som är bäst oberoende av kundens behov eller förutsättningar.

Det som gör att vi inte säljer Toshiba är det höga priset, och de logistiska problem det innebär att ha maskiner från tre olika leverantörer i lager (Problem att rymma allt) - lagerkostnader är ett annat problem, det kostar att ha pumpar från flera olika tillverkare på lager, och prissättningen gör att man inte bara kan beställa en maskin när behov finns utan att kostnaderna drar iväg.
Har man t.ex 40 värmepumpar i lager, som man bör ha på hösten - även i vår lilla verksamhet - så ligger det typ 500 000 kr i lager till ingen nytta.
Annat än att man säkert vet att man kan sälja till de som vill köpa.
« Senast ändrad: 02 november 2023, 07:38:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2023, 10:02:31 »
fläktproblemen på fuji / fujitsu gällde en modell som såldes för + 10 år sedan.
De fläktarna gick sällan ett år men supporten var fantastisk och fläktmotorerna var oftast bytta inom 24h.
efter detta har jag inte haft några reparationer på dessa två märken.

Min gamla FD från 2007 har jag bytt lager i två ggr
FH har jag aldrig haft några problem med
LN sålde jag inte de första serierna men har inte haft något strul alls med dessa tom WiFi är ju synnerligen enkelt och stablilt

toshiba har jag på tidiga modeller bytt fläktmotorer i
Daikin befattar jag mig inte med.

Oavsett historien så vet vi ju inte hur nuvarande eller kommande modeller kommer att prestera i framtiden men på något sätt känns Mitsubishi rätt tryggt

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2023, 10:51:45 »
Visste man vilka kommande modeller från dom olika märkena som kommer få något litet trassel så vore det bra för att det kommer komma något kan man nog vara ganska säker på när det ska jagas ören på fabrikerna !

Ännu större anledning att handla av ”tillverkaren” så det finns service/support och att dom inte bara byter märke .
Det var nog Hitachi som Ahlsell hade tidigare och inte Sharp så gjorde nog en tankevurpa  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2023, 11:02:43 »
Jacob (sonen) jobbade tidigare åt ett stort rikstäckande företag som sålde rätt mycket LG.
Hans enda krav innan han började jobba med mig vara att vi aldrig skulle sälja eller acceptera att ens installera en LG.
Vet inte vad som gjort honom så avogt inställd, men så är det.  :)
Han gillar inte att reparera i alla fall, det vet jag.
Men än en gång, det dom säljer nu kan vara nåt helt annat än det var för 6 år sedan.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #13 skrivet: 03 november 2023, 11:14:55 »
Bra och intressant tråd.

När jag läser runt så får jag intryck utav att Panasonic är det märkte som flest har problem med, stämmer det?
Samtidigt verkar Panasonic vara det billigaste premium märket och kanske därmed det märke som säljs mest utav bland eliten?


Intressant även hur det kan skilja mellan installatörer om vad dom tycker vilket märke som är enklast att reklamare och få åtgärdat, har nämligen nyligen pratat med en som avråder mig för Mitsubishi eftersom han har reklamations ärenden hos dom som inte blivit åtgärdade.
På frågan om vilken modell så var svaret bara:
Det är inga specifika modeller, den sista var en Mitsubishi MSZ-AP Solid 25.


Sen en fundering till er installatörer, kan ni inte ha ert "lager" hos grossisten och alltså bara beställa när en pump behövs för att lösa era logistiska problem med eget lager? eller får ni sådan bra mängd rabatt så att ni måste köpa ett stort antal åt gången och lägga på eget lager och därmed inte kan beställa enstaka pump för varje arbete?

Kan det skilja så mycket som 5000kr i inköp per pump vid stora volymer mot små företagare som köper enstaka pumpar? (pratade nämligen om det med en som sa varför han inte kan konkurrera mot "postorderföretagens priser" som var just 5000kr lägre än vad han skulle ha för samma pump)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba - mest driftssäker?
« Svar #14 skrivet: 03 november 2023, 11:30:16 »
Tror inte det är mer problem med Panasonic än med andra.
Prissättningen avspeglar nog mest hur mycket vinst en enskild aktör vill ha, men självklart får de som köper in tusentals värmepumpar lite lägre priser än oss småskitar, hur mycket lägre är skrivet i stjärnorna, jag vet i alla fall inte.
Olika leverantörer har olika prissättning, alla som jag vet kräver att man köper hem minst 2 för att få fraktfritt (runt 500-1000 kr/maskin i frakt annars, för oss som bor norrut)
(Beställde en kylskåp till friskolan igår, fraktkostnad 2100 kr.)
Andra har pallpriser som gör att man måste köpa minst fem åt gången för att få bra rabatt.
Sen kan man alltid förhandla lite om man beställer hem några tiotal maskiner på en gång.
Så vad inköpspriserna blir för oss på en och samma maskin kan variera med kanske 2000 kr beroende på hur många man beställer och om man får någon extra rabatt eller ej.
Det blir 2500 kr inkl moms ut till kund.
Om man dessutom ska ha en viss marginal som blir det ytterligare större skillnad, kanske 3500-4000 kr inkl moms är rätt normalt om inköpspriset stiger med 2000 kr.
Ingen säljer ju nåt utan marginaler.
Inte säkert näthandlarna tar från Svenska grossister heller, och inte alltid de ger 5 års garanti heller.

Panasonic skulle kunna vara större om de inte hade sitt "PRO-partner-krav", småskuttar som vi kan inte sälja Panasonic med 5 års garanti, så de faller bort för oss.
Men näthandlarna får sälja, som lejer in småskitar som oss att montera, det är mycket märkligt.
Tror inte att de för tillfället har några generalfel, men vet inte säkert om de löst det där med spolarna ännu.
De har ett par modellserier som ligger bra till prestandamässigt, men också flera som är högst medelmåttiga, och jämför man priset på medelmåttorna med andra fabrikats modeller så kan de framstå som billiga.

När det gäller att leverantörerna kan agera lager så stämmer det säkert för de som installerar i närheten av centrallagret, men för oss som finns i Piteå är det 3-7 dagars leveranstid, och det funkar väl om man har en bokad kö som är 14 dagar eller mer, men det förutsätter ju också att leverantören inte säljer slut, som ofta sker på de populäraste modellerna.
Att stå utan de mest populära modellerna halvvägs in på säsongen är inget vidare.
Det går ju trender även i vad som säljs mycket, och de flesta grossisterna vill inte ligga på för stora lager heller.
Förra vintern var det t.ex. 5 månaders leveranstid på vissa modeller av Mitsubishi, då vill man gärna ha ett antal i lager själv när säsongen drar igång efterföljande år.

Förra hösten fick vi hyra in oss hos vår affärsgranne och lagra 12 pallar med värmepumpar, men vi klarade också att leverera till våra kunder hela säsongen, oftast också det kunden ville ha, och inte ett sämre alternativ.
I år ser det bättre ut, så vi har inte lika stort lager, vi har väl maskiner för 2-3 veckors installationer på ett ungefär, eller ca 20 stycken i snitt.

Ingen aning hur andra gör, men för oss som verkligen inte vill ringa kunderna och säga att de måste vänta för att vi inte fått hem maskinen i tid är det livsviktigt att ha ett visst lager i alla fall, det blir ju mycket tidskrävande krångel också om man ska börja boka om i en tre veckor lång väntande kö.
« Senast ändrad: 03 november 2023, 11:42:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!