Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konfiguration K2 frÃ¥n Värmebaronen  (läst 1255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Konfiguration K2 från Värmebaronen
« skrivet: 17 april 2023, 13:41:04 »
Satte i höstas upp 4st K2 paneler som går med drivpaket 4 som i sin tur har kopplats på en CTC i550 Pro 750l tank med inbyggd solslinga. den värms för övrigt av en CTC bergvärmepump med. Installatören fick igång allt och försvann därefter... Har nu själv lyckats konfigurera Kw mätningen.

Ska tilläggas att rören mellan solfångare och tank är värmebaronens isolerade rostfria rör. ca 35m långa åt varje håll.

Finns några funderingar
55gr i solfångare och 45gr i tanken, när pump startar så sjunker temp snabbt på tak samt i tanken. Vilka delta T kan vara lämpliga att ställa in?
Samtidigt om jag mäter returen så ligger den på 20 gr. Förklaras antagligen av att givaren i dykröret sitter mitt i CTC tanken. Bör något flyttas i form av givare?
Inte helt enkelt då det inte finns mer plats för dykrör. Kanske ka de kalibreras i styren?

Bonusfråga, sittter någon koden för installtörsaccess till Drivpaket 4?
 
« Senast ändrad: 17 april 2023, 13:45:30 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #1 skrivet: 18 april 2023, 13:06:37 »
Cirkulationen ska startas när taket är i alla fall 10 grader varmare än returen (temperaturen ut ur slingan precis vid uppstart) tycker jag. Hela ledningen är iskall och man ska veta att detta kompenseras inom kort, det ska vara värt att dra igång systemet. Detta kalla kyler solfångaren förstås och då rasar den i temperatur. Styrningen ska köra cirkulationspumpen så långt som möjligt om det blir för stor diff. Blir det så kallt på taket att det behöver stoppa, då var startvärdet för lågt.
Stäng av när taket är 3 grader varmare än returen.

Givaren bör sitta nära solslingans nedre höjd. Finns det ingen dykgivare där så kommer det inte fungera bra.
Finns det röranslutningar i rätt höjd kan man göra dykrör via T-kors. Då kan det flöda vatten och mäta temperatur i samma ledning. Satsa på långt dykrör så du mäter i alla fall i mitten av tankens diameter.
« Senast ändrad: 18 april 2023, 13:10:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #2 skrivet: 18 april 2023, 14:49:11 »
Det tre givare som finns är följande
Tillopp=Givaren i solpanel på taket
Acctank topp
Acctamp mitt i tanken = Retur i styren.

Stänger jag av 4 grader över retur dyker temp i solfångare under returtemp.

Något är skumt, kommer aldrig runt så jag får kontinuerlig drift mer eller mindre

Att flytta tempgivaren som kallas Retur från dykrör till isolerad på returrör i koppar. Kan det bli helgalet eller tänker jag rätt?
« Senast ändrad: 18 april 2023, 15:52:51 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #3 skrivet: 18 april 2023, 14:49:31 »
Bild 2
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #4 skrivet: 18 april 2023, 14:57:31 »
Dykrör i mitten
Solslinga i nedan med tillopp överst och retur i botten
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #5 skrivet: 18 april 2023, 15:58:00 »
Det kommer inte funka när givarna sitter fel. Finns det inte inbyggd solpumpstyrning i CTC 550 du kan använda? Den är ju menat som en allt-i-ett-enhet. Har du undersökt manualen? Det går säkert mata solpumpen i solstyrningen med CTC och släcka resten. Sen kommer givarna och logik på rätt ställe av sig själv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #6 skrivet: 18 april 2023, 23:23:16 »
Jo den har solstyrning, därav de två gråa sladdarna, dock kan jag inte hitta en kabel för pwm styrning av pumpen som ska kopplas in på plint G30.

Hade en extra PT1000 givare son nu sitter intryckt på solreturen och klammad samt isolerad. tänkte testa att byta till den givaren i styren imorgon och se vad som händer.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #7 skrivet: 20 april 2023, 12:21:48 »
Flytta givaren gjorde nytta, nu går pumpen och ger värme i tanken ;)
Men med ir termometer kan jag notera att om takgivaren visar 45 gr och solpumpen kör på 80% kommer det ner 67gr vatten till tanken ut går ca 30gr på returen.
Men visar takgivaren 65gr kommer det ner ca 55gr på tilloppet och ut 45 gr mätt med ir, detta med solpumpen på 30%.

Fel på flödet eller fel på takgivaren, att ir visar rätt är jag inte orolig för.

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #8 skrivet: 20 april 2023, 14:18:40 »
Är panelerna parallellkopplade? Någon som gör att temperaturen inte är samma just där givaren sitter? Sitter det i serie och takgivaren sitter i den kallaste panelen så blir det lite tokigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #9 skrivet: 20 april 2023, 15:58:01 »
Ingen aning om hur det är koppat om jag ska vara ärlig, gjordes av installatören.
Har du noterat att det är olika mätfel, nåja installatören ska komma och byta takgivaren så får vi se
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2023, 10:54:23 »
Fler frågor, vilket föde ser vi på bild nr 1?
PÅ bild två hur kailbererar man? Provat att vrida men går för trögt för att vara rimligt
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2023, 12:07:44 »
9,3-9,5 liter per minut.
Cirkulationspumpen ska reglera flödet via styrningen så skillnaden mellan tak och botten i tanken ska vara runt 3-5. Inget som alltid nås. Jag har 70 på taket och 35 i botten på tanken just nu. Pump är i max och inga flödesbegräningar. I mitt fall är slingan för klen eller skitig i soltanken.
Men vid mulet väder balanserar den runt 3 grader. Finns lite avvikelser och temperaturrekommendationer i värmebaronens manual, iaf till min gamla styrning från runt 2008.

Edit: Det är viktigt att givarna sitter på rätt ställe för att kunna reglera på rätt sätt. Returledningstemperaturen är nog viktig för dig.
« Senast ändrad: 12 maj 2023, 12:09:48 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2023, 10:04:11 »
Läser på i manualen att min flöde ska vara 1,5 l minut och panel, med 4 paneler kan jag då strypa till 8L som max och vara på rätt sida.
Känns som att ett lågt flöde är nödvädigt vid svag solinstrålning.

Har lyttat returgivaren så den ger rätt temp, men taket beter sig tveksamt fortfarande. Kanske finns det luft kvar i systemet?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2023, 10:17:28 »
1,5 liter per minut, är det max, normalt eller min rekommenderat? Kan inte föreställa mig någon nackdel med så lite extra flöde när man laddar i en slinga i tanken. DeltaT är ju verkligheten egentligen. Desto lägre desto bättre verkningsgrad. Men cirkulationspumpen äter upp vinsten om flödet går löjligt fort förstås, 0,16 liter per sekund är inte så snabbt flöde att man behöver vara orolig över elförbrukningen.

Vill du ändå sänka, byt PWM-kurva på cirkulationspumpen. Håll inne runt 2-3 sekunder, sen dutta till en annan profil. Håll inne för att gå ur. Den instruktionen stämmer på vissa pumpar i den generationen.

Testa leta avluftare på taket, annars sära på kopplingar så det avluftas. Gör det inte när solen ligger på och cirkulation är igång förstås.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konfiguration K2 från Värmebaronen
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2023, 10:26:48 »
1,5 liter är minsta flödet så tänker att jag kan lägga mig på 2 liter då för att få ned flödet även om det är vartalsstyrt.
Finns ingen avluftare pÃ¥ taket och det är typ 12-15m upp sÃ¥ dit klättrar inte jag  :-\
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!