Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rt 10 till en fighter 360p  (läst 4076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Rt 10 till en fighter 360p
« skrivet: 23 oktober 2009, 20:05:41 »
Hej tänkte höra om någon kunde förklara för mig hur man kopplar en rt 10 rumstermostat till en fighter 360?
Har provat lite nu och det står bara givarfel i displayen på pumpen.
Går ju inte o välja RT 10 i menyn heller bara RG 10, går det verkligen att koppla in RT 10 :an?

Tacksam för alla svar
Robban
Bor i ett nybyggt enplans  vinkelhus pÃ¥ 166m2 utanför sundsvall. Nibe fighter 360p med en ny installerad täljstens kamin. Beräknad uppvärmning med hushÃ¥lls el 18000kw
( Tror inte jag kommer upp i det faktiskt men vi får väl se)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 21:10:53 »
Hej tänkte höra om någon kunde förklara för mig hur man kopplar en rt 10 rumstermostat till en fighter 360?
Har provat lite nu och det står bara givarfel i displayen på pumpen.
Går ju inte o välja RT 10 i menyn heller bara RG 10, går det verkligen att koppla in RT 10 :an?

Tacksam för alla svar
Robban

Mellan vilka terminaler på plint 14 på effektvaktskortet har du kopplat in termostaten. Jag kopplade in min termostat mellan terminal 3 och 4 och ställer sedan in kompenseringen i meny 2.5. Inga problem.

Jag har en äldre 360p som inte är har möjlighet att koppla in RG10  men jag kollade i manualen till nyare 360p och det ska vara samma inkoppling av RT 10. RG 10 sätter du i andra terminaler. Du ska ocksÃ¥ använda meny 2,5 för att ställa in termostatens kompensering.
« Senast ändrad: 23 oktober 2009, 21:22:53 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Robban80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 21:20:20 »
Kopplade in den mellan 3 o 4 men får bara upp givarfel i meny 6.0. Det enda som går att välja i rumsgivarmenyn är RG 05, Rg 10 och RE 10.
Bor i ett nybyggt enplans  vinkelhus pÃ¥ 166m2 utanför sundsvall. Nibe fighter 360p med en ny installerad täljstens kamin. Beräknad uppvärmning med hushÃ¥lls el 18000kw
( Tror inte jag kommer upp i det faktiskt men vi får väl se)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2009, 21:23:11 »
Kopplade in den mellan 3 o 4 men får bara upp givarfel i meny 6.0. Det enda som går att välja i rumsgivarmenyn är RG 05, Rg 10 och RE 10.

Du ska använda meny 2.5. Du har en termostat inte en givare...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Robban80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 21:33:50 »
Ja just det , det har jag ju ::) Ska kika lite på det! Tack så länge!

Robban
Bor i ett nybyggt enplans  vinkelhus pÃ¥ 166m2 utanför sundsvall. Nibe fighter 360p med en ny installerad täljstens kamin. Beräknad uppvärmning med hushÃ¥lls el 18000kw
( Tror inte jag kommer upp i det faktiskt men vi får väl se)

Utloggad Robban80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 21:37:02 »
En fundering till vad ställer jag kompenseringen på för värde?
Bor i ett nybyggt enplans  vinkelhus pÃ¥ 166m2 utanför sundsvall. Nibe fighter 360p med en ny installerad täljstens kamin. Beräknad uppvärmning med hushÃ¥lls el 18000kw
( Tror inte jag kommer upp i det faktiskt men vi får väl se)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2009, 23:24:31 »
En fundering till vad ställer jag kompenseringen på för värde?

Jag använder -3 men det väl beror lite på hur kraftiga tempsvängningar du har. Jag kompenserar främst för kraftig solinstrålning som jag får genom mina stora sydvästfönster och eldning i kamin. Jag har en termostat med olika tidsprogram så jag har den på 20.5 grader på dagen och 22 grader på natten. Nu blir det ju aldrig 22 grader på natten eftersom jag trimmat in kurvan på 20 men för att hinna möta sjunkande innetemp så höjs termostatinställningen kl 23 så att temperaturen aldrig behöver dyka under 20 grader innan pannan hunnit ikapp.

När jag kompenserar för eldning så har jag kompletterat med en knapp så att jag kan göra kompenseringen manuellt om termostaten inte har sänkt pannan när jag börjar elda. När kaminen värmt tillräckligt så att termostaten till så slår jag tillbaka styrningen till termostaten så att pannan återgår till normalläge när kaminen slocknat och tempen sjunker.

I den väderlek som råder nu (västkusten) så innebär -3 i kompensering att framledningstempen alltid går ner till min minsta framledningstemp som jag har satt till 22 grader. Så att kompensera mer skulle inte göra någon skillnad. Får se om det blir någon kyla i vinter så kanske jag kan öka kompenseringen ännu mer vid eldning.

Tips: jag kopplade även rundstyrningen till termostaten så att elpatronen aldrig går in när temostaten kompenserat ner framledningstempen. Om du behöver el-patron i kompenseringsläge fast inte lika mycket går det även att koppla tariffstyrningen till termostaten.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Robban80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Rt 10 till en fighter 360p
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2009, 21:26:07 »
Tackar så mycket för svaren! Ska laborera lite o testa mig fram!
Bor i ett nybyggt enplans  vinkelhus pÃ¥ 166m2 utanför sundsvall. Nibe fighter 360p med en ny installerad täljstens kamin. Beräknad uppvärmning med hushÃ¥lls el 18000kw
( Tror inte jag kommer upp i det faktiskt men vi får väl se)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!