Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är ok marknadsföring ?  (läst 5057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #15 skrivet: 13 juni 2019, 09:13:11 »
Man skall nog jämföra dem med andra enfas luft/vatten maskiner med 6-8 kW max uteffekt.
Annars kan man väl lika gärna konstatera att det finns kompressorer som drar flera hundra ampere/fas?

Du kan säkert se liknande utfästelser när det gäller Ford Fiesta, men ingen skulle väl komma på att jämföra den med en Audi A6?

Än en gång återkommer jag till priset, är priset jämförbart på en 255 kg Viessman och Daikins Altherma?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #16 skrivet: 13 juni 2019, 09:30:20 »
Självfallet är inte priserna likvärdiga.

Men, det är ok om en Volvo Amazon sägs släpps ut mindre än en Tesla ?

Effekterna är likvärdiga, men även om vi tar andra 1 fas maskiner sÃ¥ är det 0 chans att 59 kg är ÖVERLÄGSEN  i effektivitet kontra en 100kg utedel . 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #17 skrivet: 13 juni 2019, 09:43:36 »
Testa att anmäla till konsumentverket.

"Det som en näringsidkare påstår om sin vara eller tjänst är marknadsföring, till exempel reklam i tidningar, tv, radio eller på internet. Om du tycker att marknadsföringen är felaktig kan du anmäla den till oss"
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/anmalan/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #18 skrivet: 13 juni 2019, 10:26:31 »
Nu vet jag ju inte om Altherna har frihängande förångare eller värmekabel, men bara där påverkas ju COP positivt OM de skulle ha frihängande förångare.
Det finns säkert andra knep att ta till för att få en bra effektivitet jämfört med andra, t.ex. smart avfrostningsalgoritmer och effektiva kompressorer och köldmedier.
Lägg dessutom till snåla fläktmotorer och cirkpumpar så kan en lätt och enkel enfas värmepump säkert vara lika bra eller bättre än en större och tyngre enhet med sämre motorer, värmekabel i tråget och dåliga avfrostningslagoritmer.

Rent generellt håller jag med dig, men du presenterar ju inte en sanning när du påstår vad du påstår.
I mina ögon är dina påståenden bara ett påstående på precis samma sätt som Daikins påståenden är detta.
De har ju dock energimärkningen som till del stödjer vad de påstår, och den kan man väl knappast bortse ifrån som lögn, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #19 skrivet: 13 juni 2019, 11:57:01 »
SvÃ¥rt att skriva allting men tex sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r att de är överlägsna, men deras 7kw maskin har 4,85 i cop sÃ¥ vitt jag förstÃ¥r och IVT AirX 5,09    vart är sanningen  dontknow

Jag kommer sÃ¥klart inte anmäla, det leder ju ingen vart. Men om jag ägde Nibe sÃ¥ skulle jag möta Daikin i rätten direkt  ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #20 skrivet: 13 juni 2019, 12:04:24 »
Om.man är överlägsen, dÃ¥ borde man väl Ã¥tminstone berätta hur mkt luft flyttar ?  Läser man ett produktblad frpn Nibe, IVT, Viessmann sÃ¥ stÃ¥r luftflöde klart och tydligt. Luftflöde är ju en av de saker vi som konsumenter kan titta pÃ¥, förenklat sÃ¥ är det , ju mer desto effektivare maskin.
CIAkin anser luftflöde vara företagshemligheter som deras kunder inte är betrodda med. Det vi är betrodda med är en text som säger - överlägsen effektivitet  dontknow

Ju mer jag mÃ¥ste avfrosta, desto mer har jag utvunnit ur luften och därmed besparat  :)

Om jag hade varit rikare sÃ¥ hade jag köpt en Daikin och kopplat upp och livebloggat när jag kopplade upp climachecken.   Men jag har inte de möjligheterna tyvärr.

Det är ju därför vi har ditt fina forum  :) sÃ¥ jag kan berätta hur min maskin gÃ¥r och du berättar hur din gÃ¥r och tillsammans kan vi logga och pÃ¥ det sättet väska fram vilka maskiner som är bra och vilka som är sämre  tummenupp
Tyvärr sÃ¥.blir man dock oftast misstrodd om man berättar hur en maskin gÃ¥r,  och ingen vill säga att ens egen maskin kanske inte var sÃ¥ bra som man trodde. Jag har 2 luftvatten. 1 är väldigt bra och 1 är jag mindre nöjd med.

Smurfen
Magnetitfiltret , ger det dig flöde ?   Nej det är bara ett litet filter sÃ¥ en tank är oändligt mkt bättre  tummenupp
Nu tror jag du blandar ihop man har inte magnetit filter för att få flöde och man har inte tank för att få bort magnetit det är helt olika produkter som har helt olika användningsområden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #21 skrivet: 13 juni 2019, 12:05:27 »
SvÃ¥rt att skriva allting men tex sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r att de är överlägsna, men deras 7kw maskin har 4,85 i cop sÃ¥ vitt jag förstÃ¥r och IVT AirX 5,09    vart är sanningen  dontknow

Jag kommer sÃ¥klart inte anmäla, det leder ju ingen vart. Men om jag ägde Nibe sÃ¥ skulle jag möta Daikin i rätten direkt  ;)
[/quote
Om man ska anmäla gäller det att man skött sin egen marknadsföring helt korrekt har Nibe gjort det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #22 skrivet: 13 juni 2019, 12:16:20 »
Jag är fullt medveten om vad ett magnetitfilter är. Jag blandar inte ihop någonting.

Det är möjligt att Nibes reklam ocksÃ¥ är dÃ¥lig, jag tog bara dem som ett exempel.   Thermia har missvisande reklam som jag skrev i första inlägget .

Men överlag sÃ¥ verkar ni inte ha sÃ¥ stora problem med att man ljuger rätt ut.   Jag ska säga till min nästa kund att den maskin jag föreslÃ¥r klarar 50 minus utan extra el.   Om det sen krävs vid 0...  so what  tummenupp

För vi installatörer borde väl ocksÃ¥ ljuga rakt ut utan att kunder blir arga  dontknow




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #23 skrivet: 13 juni 2019, 12:22:23 »
Jag är fullt medveten om vad ett magnetitfilter är. Jag blandar inte ihop någonting.

Det är möjligt att Nibes reklam ocksÃ¥ är dÃ¥lig, jag tog bara dem som ett exempel.   Thermia har missvisande reklam som jag skrev i första inlägget .

Men överlag sÃ¥ verkar ni inte ha sÃ¥ stora problem med att man ljuger rätt ut.   Jag ska säga till min nästa kund att den maskin jag föreslÃ¥r klarar 50 minus utan extra el.   Om det sen krävs vid 0...  so what  tummenupp

För vi installatörer borde väl ocksÃ¥ ljuga rakt ut utan att kunder blir arga  dontknow
Jag förstår inte tanken med jämförelsen mellan dom och vad som är bäst eftersom det är helt olika grejer ungefär som att jämföra bilradion med bildäcket vad är bäst av dom 2 Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #24 skrivet: 13 juni 2019, 12:28:46 »

För vi installatörer borde väl ocksÃ¥ ljuga rakt ut utan att kunder blir arga  dontknow


Alla försäljare och hantverkare ljuger och fuskar. Det är vad folk förväntar sig, sÃ¥ därför blir ingen upprörd...  :'(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #25 skrivet: 13 juni 2019, 12:50:12 »
Pratar du om magnetitfilter kontra tank ?   Daikin framställer det som att magnnetitfilter är nÃ¥got magiskt.  Men det är bara ett filter, om de haft inbyggd 300l flödesutjämning dÃ¥ kunde de sagt , vi är grymma  :)

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #26 skrivet: 13 juni 2019, 13:30:22 »
Hur är detta ok ?

Daikins luft/vattenvärmepumpar kan leverera som mest dubbelt så mycket som andra tillverkares. Du kan få mellan 300 till 700 liter varmvatten (beroende på modell). En hel tank värms upp på cirka 40 minuter.

Tex Viessmann 222 har 220l inbyggd beredare och de har ju samma system som Daikin där man kan fÃ¥ 10000 l VV inkopplat om man vill med separat beredare.   Inte ett ord stämmer precis som vanligt i deras reklam.

Frihängande förÃ¥ngare är ju bra.  Men knappast överlägset en förÃ¥ngare med 4 mm lamellfördelning som min 9kw maskin har ,  du vet den som ger mig 4,6 i scop som du inte tror pÃ¥ Rikard  :) ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #27 skrivet: 14 juni 2019, 10:09:17 »
Kan betyder inte att de producerar dubbelt så mycket som alla andra tillverkares värmepumpar.
Betydelsen i den meningen kan även innebära att de kan låta effekten vid varmvattenproduktion vara dubbelt så hög som andra tillverkares, tack vara en större värmeväxlare som för över effekten till varmvattnet.
Som du vet så drar ju många tillverkare ned uteffekten när de producerar tappvarmvatten för att framledning och hetgastemp inte skall bli för höga.

4 mm lamellfördelning innebär väl att man behöver mer fläktar för att kunna få en effektiv värmeöverföring, rätt mycket av energin i den luft som passerar förångaren plockas inte upp av lamellerna när de sitter med så pass långt avstånd.
Fördelen med en så pass stor lamellfördelning är kanske att man kan köra längre tid utan avfrostning, men om priset är mer effekt till fläktar och en mindre effektiv värmeupptagning i förångaren är det mycket osäkert om det är en bättre lösning.
Om så vore fallet, varför kör inte alla tillverkare med det?

När jag analyserat kostnaderna för en avfrostning (på luft/luft-värmepumpar) så visar det sig att kostnaderna är mer eller mindre obefintliga.
Avfrostningstiden (kompressorn värmer förångaren) under vissa förhållanden är t.ex. 4 minuter och medeldriveffekten under den tiden är 700W.
Det innebär att man bränner 0,046 kWh på en avfrostning, vilket kostar ca 4 öre. (om elpriset är 1 kr/kWh)
(Formel: 0.7 kWh/60 minuter = 0,0116666 X 4 minuter = ca 0,046666 kWh, vid elpris 1 kr ger det en kostnad om 0,046666 kr eller 4,666 öre)
Hoppas jag räknat rätt.  :)
Vid kraftig påfrostning ocv kall väderlek kan avfrostningen ta dubbelt så lång tid och med lite högre medeleffekt, men som jag ser det kostar en avfrostning sällan mer än kanske 10 öre.
Dessutom så "vinner" man ju tillbaks mycket av värmeenergin som finns i förångaren när driften åter reverseras.

Den enda reella kostnaden för en avfrostning (som jag ser det) är om maskinen avfrostar ofta när det är så kallt ute att effekten inte räcker till för att hålla huset varmt, då går elpatron istället, och dessa dagar kostar avfrostningen pengar.
De dagarna är som regel lätträknade, och kostnaden blir därför mer eller mindre obetydlig.
Dessutom, med en smart avfrostningsalgoritm så avfrostar maskinerna sällan när det är riktigt kallt ute, på min luft/luftvärmepump kan det gå timmar mellan avfrostningarna när det är kallt ute och värmepumpen går med hög uteffekt.

Jag ställer mig tveksam till att stort lamellavstånd är så "avgörande bra" som vissa individer vill få det att framstå som.
Vid närmare eftertanke är frågan om det inte är ett försäljningstrick som bara är framtaget som ännu ett tomt försäljningsargument som gjort för att föra kunderna bakom ljuset.
« Senast ändrad: 14 juni 2019, 10:16:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #28 skrivet: 14 juni 2019, 10:31:58 »
Ang 4mm    dessa förÃ¥ngare är stora.  Att inte alla använder det är sÃ¥klart för att det är dyrt.
Bättre o ha en liten förÃ¥ngare och bsra säga  - vi är överlägsna.  Man tjänar mer pengar dÃ¥  tummenupp

0 chans att Daikins vvx är sÃ¥ mkt större  än andras eller att deras slingor i tankar är det.  Viessmann har 32 rör i sina och även ladd vvx i en del. Thermia och Nibe har mig veterligen inga större problem med att växla över effekt i de anläggningar jag byggt.

Ren lögn inget annat  tummenupp.   Konstigt att ni tycker det är ok.   Du kan skriva i dina annonser att dina ljuddämpare gör värmepumpar totalt ljudlösa och dins elmätare är sÃ¥ bra att de tom sänker förbrukningen lite och gör sÃ¥ värmepump är klarar 32 minus utan spets.
Det är inte större lögner än Daikins reklam iaf  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är ok marknadsföring ?
« Svar #29 skrivet: 14 juni 2019, 12:12:27 »
Pratar du om magnetitfilter kontra tank ?   Daikin framställer det som att magnnetitfilter är nÃ¥got magiskt.  Men det är bara ett filter, om de haft inbyggd 300l flödesutjämning dÃ¥ kunde de sagt , vi är grymma  :)
Nej det var du som jämförde magnetit filter kontra tank 2 helt olika produkter som används till olika saker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!