Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
VP med överkapacitet
« skrivet: 20 februari 2011, 09:11:25 »
I de standardofferter jag fått är det 2st som utmärker sig med att sälja in "heltäckande" bvp. Nibe och IVT. Båda anser sig ha löst detta i pumpen genom diverse finurligheter såsom varvtalsstyrning..

I offerterna från thermialeverantörer har jag normalt sett fått förslag under 100% och därefter bett om uppdaterat pris med 1-2 storlekar större VP, vilket dessa har återkommit med utan att föreslå några övriga tillägg till offerten.

Kan jag rätt av köra med en större VP utan övriga ändringar eller måste jag ha en fullt-ut varvtalsstyrd VP för att kunna ha överkapacitet?

Jag tvivlar inte på möjligheterna att kunna ha överkapacitet rent generellt. Frågan uppstår därför att jag har två möjliga placeringsalternativ för pannan i huset. På det ställe där jag vill ha den är det begränsat med utrymme för diverse special-lösningar (tvättstuga). Jag försöker således ta reda på hur pass väl jag kan köra med överkapacitet på BVP utan att behöva falla över på platsförbrukande specialarrangemang.

Till saken hör att jag ju även gör vattenkonvertering vilket innebär att jag har hyfsat stora möjligheter att designa ett OK radiatorsystem (dock ej golvvärme).

Kan jag gå och handla en typ therma med överkapacitet utan att behöva tänka på annat eller är jag tvingad till IVT/NIBE?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011, 09:33:56 »
Antar då att du fått offert på Nibe 1250 eller IVT Premiumline? De är mig veterligen de frekvensstyrda pumparna. Säkert fina uppfinningar, men de är dyra och som jag förstått det har de sämre COP, frågan är om du tjänar in de förlusterna på att slippa tilskottet. Personligen skulle jag tänka på barnsjukdomar...

Eftersom du ska konvertera samtidigt och på så sätt kan säkerställa bra volym och ett bra flöde med fasta instrypningar, så skulle jag hellre välja en gammal hederlig on-off-vp. I fallet Thermia kan du ta en Diplomat som klarar -20 utan tillskott. Om det någon gång var femte år blir kallare än så tror jag du kan överleva ett par tillskottstimmar. Det är ju nästan aldrig kontinuerligt under -12 grader här i Stockholm. Jag klarar mig utan tillskott till minus 13, och har hittills bara haft 8 timmars tillskott i vinter, alltså 24 kWh, cirka 30 spänn alltså...

Mao, satsa på en beprövad enkel vp, safta på med radiatorer och volymtank så du har 30 liter värmebärarvatten/kW värmeeffekt. Då kommer du ha ett briljant system med få prylar som kan gå sönder. Keep it simple!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2011, 09:42:34 »
Jo det låter ju vettigt. MEn säg att jag vill klara av tempen ner till -25 - to be on the safe side. Då kan jag inte köra med en enkel standardlösning/vp om jag förstår dig rätt?

Dvs vad händer om jag i stockholm väljer en diplomat som klarar -25 utan tillskott?

Vart går den här till synes magiska gränsen då jag får 0 eller endast ett fåtal el-tillskottstimmar?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP med överkapacitet
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2011, 10:00:10 »
Nibe 1150/1250 och IVT X11/X15 har funnits ett tag pÃ¥ marknaden sÃ¥ barnsjukdomarna borde vara borta nu.  Sc:,h
Att COP skulle vara sämre på dessa tror jag inte på, eftersom de producerar radiatorvattnet till rätt temp utan svängningar som en on/off gör.
Men de är dyra rackare, jag tror inte att de rent ekonomiskt går att räkna hem.

Jag skulle nog välja en on/off VP + volymtank istället om jag skulle dimensionera för 100% effekttäckning och då är man inte hänvisad till ett specifikt märke.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: VP med överkapacitet
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2011, 10:07:55 »
Att COP skulle vara sämre på dessa tror jag inte på, eftersom de producerar radiatorvattnet till rätt temp utan svängningar som en on/off gör.

Är pendlingarna kring börvärdet +-2,5 grader som det är pÃ¥ en fabriksinställd IVT-pump skall  försämringen i COP vara mindre än en procent.

Jag vet inte vad det är för verkningsgrad på utrustningen för varvtalsregleringen. De jag har sett har varit försedda med rätt kraftiga kylflänsar. Det måste finnas en orsak till det.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2011, 10:17:04 »
Det jag har hört är att frekvens styrda kompressorer är c.a 10% mindre effektiva pga den isentropiska verkningsgraden pÃ¥ kompressorn.  Dessutom är den förväntade livslängden betydligt lägre, runt 10 Ã¥r.

Detta är vad jag hört, inget annat. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2011, 10:31:14 »
Jo det låter ju vettigt. MEn säg att jag vill klara av tempen ner till -25 - to be on the safe side. Då kan jag inte köra med en enkel standardlösning/vp om jag förstår dig rätt?

Dvs vad händer om jag i stockholm väljer en diplomat som klarar -25 utan tillskott?

Vart går den här till synes magiska gränsen då jag får 0 eller endast ett fåtal el-tillskottstimmar?

Tycker man ska fundera hur ofta det är -25 i stockholm kan vara värt att betala 30 kronor vart femte år i spets istället för att köpa en större vp och mera vatten volym och ända ev få mera start stopp. Vi hade 27,5 i går morse dut här är -22 men det känns onödigt att dimensionera för 27,5 ändå. Fast hos mej blev det inge spets tände upp i pannan Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2011, 10:41:11 »
Nibe 1150/1250 och IVT X11/X15 har funnits ett tag pÃ¥ marknaden sÃ¥ barnsjukdomarna borde vara borta nu.  Sc:,h

De har ju bara funnits några år. Med den typ av investering en bvp innebär tycker jag man ska förvänta sig 15 års livslängd. Huruvida de frekvensstyrda burkarna har barnsjukdomar eller inte får man väl bedöma om en 10 år typ.

Jo det låter ju vettigt. MEn säg att jag vill klara av tempen ner till -25 - to be on the safe side. Då kan jag inte köra med en enkel standardlösning/vp om jag förstår dig rätt?

Jo det kan du, men ju mer överdimensionerad du är desto större vattenvolym och radiatorkapacitet måste du ha för att få drägliga driftförhållanden för din vp. Är den ideologisk den här tillskottsskräcken? Ekonomiskt kan du aldrig räkna hem 130% effekttäckning vid DUT jämfört med säg 110%. Allt kostar mer i inköp (vp, tank, raddar) och du kommer troligen få kortare livslängd på kompressorn. Om du dimensionerar för full effekttäckning vid -20 i Stockholm blir jag ytterst förvånad om du får mer än 2-3 tillskottstimmar per år i snitt. Varför är det så farligt? Den enda anledningen jag kan se till att super-överdimensionera är om man vet med sig att man älskar att ta heta bubbelbad 3 gånger per dygn just de fåtal dygn då det är 20 minusgrader ute.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2011, 10:41:45 »
om vi tar labolds vp som exempel.

allt annat lika:
vad hade hänt om hans vp var på 10kw
vad hade hänt om hans vp var på 12 kw

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2011, 10:50:39 »
Den största frÃ¥gan här är, vad kostar strömmen om 5-10 Ã¥r, mindre?  Tveksamt.

Det blir ju inte sÃ¥ mkt dyrare med en eller strl VP  inte pÃ¥ en 150K affär  150 eller 160 ::)  Spelar mindre roll eller hur.
Ingen av er skulle ju köpen en bil utan AC för att den 10K billigare.  Om strömmen blir billigare sÃ¥ kanske man kan forsätta dimensinera som man gjort tidigare, men tjuvarna lär nog inte sänka priset. huvuddunk

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2011, 10:54:17 »
argumenten för överkapacitet köper jag med hull och hår!

att köpa några storlekar större vp är ju som du säger ingen kostnad i sammanhanget.

hade labold kunnat ha en 12kw i sitt system utan andra ändringar?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2011, 10:55:01 »
Den största frÃ¥gan här är, vad kostar strömmen om 5-10 Ã¥r, mindre?  Tveksamt.

Det blir ju inte sÃ¥ mkt dyrare med en eller strl VP  inte pÃ¥ en 150K affär  150 eller 160 ::)  Spelar mindre roll eller hur.
Ingen av er skulle ju köpen en bil utan AC för att den 10K billigare.  Om strömmen blir billigare sÃ¥ kanske man kan forsätta dimensinera som man gjort tidigare, men tjuvarna lär nog inte sänka priset. huvuddunk

Håller med om man diskuterar om effekttäckningen ska vara 75% eller 95%. I den här tråden handlar det om fulldimensionering eller superöverdimensionering, och då tycker jag inte den diskussionen är lika aktuell. Det handlar ju här om att David riskerar att bygga ett system som blir sämre om han fläskar på för mycket.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2011, 10:56:52 »
argumenten för överkapacitet köper jag med hull och hår!

att köpa några storlekar större vp är ju som du säger ingen kostnad i sammanhanget.

hade labold kunnat ha en 12kw i sitt system utan andra ändringar?

Nej jag skulle behövt 200 liters volymtank istället för 100 liter, och jag hade behövt utöka radiatorkapaciteten. Och jag hade nog ändå fått sämre gångkarakteristik.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2011, 11:00:53 »
ok så att så länge volymen håller sig kring de 30/kw så är man utifrån anläggningens perspektiv inte överdimensionerad, även om man är det utifrån husets perspektiv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2011, 11:02:33 »
Den största frÃ¥gan här är, vad kostar strömmen om 5-10 Ã¥r, mindre?  Tveksamt.

Det blir ju inte sÃ¥ mkt dyrare med en eller strl VP  inte pÃ¥ en 150K affär  150 eller 160 ::)  Spelar mindre roll eller hur.
Ingen av er skulle ju köpen en bil utan AC för att den 10K billigare.  Om strömmen blir billigare sÃ¥ kanske man kan forsätta dimensinera som man gjort tidigare, men tjuvarna lär nog inte sänka priset. huvuddunk

Att tänka på är att lånar man 160000kr istället för 150000 kr på tex 10 år blir det en del extra ränta på de sista 10000 kronorna dom blir det sista man betalar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!