Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vem bygger ihop en värmepump?  (läst 2818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vem bygger ihop en värmepump?
« skrivet: 13 november 2020, 08:23:02 »
Som rubriken lyder. Finns det någon här inne som kan kasta ihop en pump åt mig? Kondensor växlare elektronisk expantionsventil osv.

//Anders

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 08:47:28 »
Thermia, IVT mfl är rätt bra på att "kasta ihop" värmepumpar!

Duger inte dom kanske det vore bra att göra en mer utförlig beskrivning över vad du vill och hur det skall se ut när det är färdigt!
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2020, 09:56:40 »
Rätt säker att om det finns någon som kan göra detta åt mig så förstår han eller hon frågan :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2020, 11:15:28 »
Det finns tusentals kyltekniker i landet som kan göra det, men du har nog större möjlighet till svar om du talar om vad du vill göra. Din "önskan" sträcker sig ju över ett rätt stort område.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2020, 11:32:40 »
Ja vad är problemet med att löda ihop lite rör och en kompressor och växlare, det gör man dagligen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2020, 15:06:37 »
Det kan även vara intressant att veta var i landet som jobbet ska göras?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2020, 16:43:30 »
Det verkar som att TS inte vill ha en VP med en massa lullull i och hen är på rätt spår för att förebygga saker som mankemerar och går sönder , DYRT

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2020, 17:12:33 »
Men få vill köra fast kondensering i dag så det lär behövas nån typ av styrning och vv laddning vill man ju ha och en ihop kastad vp låter inte som nått hållbart i mina öron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2020, 18:18:21 »
Men få vill köra fast kondensering i dag så det lär behövas nån typ av styrning och vv laddning vill man ju ha och en ihop kastad vp låter inte som nått hållbart i mina öron.
Det med att kasta ihop är väl att ta i , en tanke bakom allt ska alltid finnas och lösningar gÃ¥r att fÃ¥ till, sÃ¥ det fungerar, mitt fungerar perfekt med en enkel  VP utan lullull. Nu för tiden ska det byggas in bÃ¥de det ena och andra i en VP som inte är till gagn mer är plÃ¥nboken pÃ¥ tillverkarna med de kostnader som kan uppstÃ¥ vid fel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2020, 18:39:23 »
Finns ju olika typer tex påkostade inverters typ 1255 eller enklare on off vp som F1226 båda fabriksbyggda med garanti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2020, 18:39:50 »
Thermia classic.

Ett styrkort.
En kontaktor.
Ett motorskydd.

Jag behöver inget mer, och min pump fyller 19 Ã¥r och jag har aldrig bytt nÃ¥got jag behövt  förutom en brine givare som gjorde noll nytta.
Kostnad 105 KR

SÃ¥ ska en pump vara.

Jag väntar på ett kompressorbyte, men skiten vägrar rasa. 63.000 kompressor timmar och skiten bara går och går.

Jag bytte kontaktor och motorskydd i förebyggande syfte.  inget var fel men jag gjorde det ändÃ¥. Kotsnad 600 kr pÃ¥ ebay.  telemecanique
« Senast ändrad: 13 november 2020, 18:48:38 av BergAdde »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2020, 19:51:15 »
Flera pÃ¥ mitt jobb som byggt egna pumpar, och kör fast kondensering, mot en stor tank, det funkar bra, kanske inte lika bra som en färdig vp, men tillräckligt bra.  NÃ¥gra har till och med Nibes moduler!
F1226 är ett riktigt budgetbygge, repade en sån i veckan, de har bara halva köldmediemängden (halva storleken på växlare)mot motsvarande 1245 i samma kilowatt, och styrningen för pumpar m.m. är mycket sämre.

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2020, 19:56:11 »
Tack för alla svar.

Runt Uppsala trakten vore bra.
Jag är ute efter en liten kompressor, max 7kw. Förmodligen en danfoss som säljs tillsammans med en frekvensare.

Så det jag då behöver ha hjälp med är att välja rätt kondensor och rätt kb växlare. Sen ska det ju vara en ventil mellan och ett torkfilter och löda ihop allt.
Thats it. NÃ¥gon runt Uppsala har lust med det? :)

All styrning fixar jag själv så det är en annan del.

« Senast ändrad: 13 november 2020, 20:03:29 av odeheim »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2020, 20:40:56 »
Flera pÃ¥ mitt jobb som byggt egna pumpar, och kör fast kondensering, mot en stor tank, det funkar bra, kanske inte lika bra som en färdig vp, men tillräckligt bra.  NÃ¥gra har till och med Nibes moduler!
F1226 är ett riktigt budgetbygge, repade en sån i veckan, de har bara halva köldmediemängden (halva storleken på växlare)mot motsvarande 1245 i samma kilowatt, och styrningen för pumpar m.m. är mycket sämre.
Cop är helt ok på den modellen och att delta styrning saknas tycker inte jag gör nått i övrigt är väl styren lika men gillar man inte Nibe har ju tex Bosch vp till hyffsat pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2020, 21:05:37 »
Jag gillar de flesta Nibe, skruvar och repar dessa dagligen, däremot finns det vissa modeller, man helst undviker. Men deras bvp är fina.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!