Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vem bygger ihop en värmepump?  (läst 2822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #15 skrivet: 13 november 2020, 21:35:18 »
Hej,
Finns ju lite andra alternativ också. Går tex att köpa kylkrets som reservdel från tex Nibe som innehåller allt du behöver fast färdigbyggt och påfyllt.
Själv köpte jag en 300G ”slav”-pump från Viessmann. Det är kylkretsen plus skåp med ljuddämpning och bra vibrationsupphängning av kompressorn, egentligen tänkt att funger som slav under en annan 300G pump. Den innehöll varken pumpar eller styrsystem så jag har kopplat på ett par cirkulationspumpar, växelventiler, vv-beredare, poolväxlare och en el-panna från min skrotade thermia pump samt ett eget styr. Har gått som tåget sedan 2016. Senast för några månader sedan uppdaterad med kylmedievämare/luftkollektor då borrhålen är lite snåla och det värms pool på sommaren.

// Fredrik

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #16 skrivet: 13 november 2020, 22:49:34 »
Det lät som en bra ide-
Vårt köpte du viessmann slaven? Har du den varvtalsstyrda?

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #17 skrivet: 13 november 2020, 23:11:37 »
Jag köpte en 10.4 kW 300G slav från en tysk online-shop 2016. Pris då ca 40 ksek.
Det är on/off, ej inverter. Vet inte om det finns inverter slavar. Styrning för den elektroniska expansionsventilen ingick och den använder jag för att göra mitt egna styr lite enklare. Vill påstå att pumpen är mycket effektiv med stora fina VVX. Använder varvtalsstyrda Grundfos Magna3 pumpar på både kalla och varma sidan.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #18 skrivet: 14 november 2020, 09:09:12 »
Varför valde du bygga delvis själv var det nån funktion som saknas i fabriksbyggda skåpen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #19 skrivet: 14 november 2020, 13:14:12 »
Varför valde du bygga delvis själv var det nån funktion som saknas i fabriksbyggda skåpen  Sc:,h

Var väl framförallt av eget intresse för automation. Började med att jag bara skulle bygga poolstyrning till min gamla Thermia Diplomat, sedan tyckte jag att jag fick bättre kontroll om jag tog över hela VP så då tillkom en enkel integral styrning för värmen och lite logik kring varmvatten körning. Efter ett par år började thermians kompressor låta illa så jag började tittade på ny pump. Vid den tiden hade mitt egna styr växt med lite smartare logik, styrning för badtunna och ovanmarkspool, värmeeffektmätare och så vidare. Ville inte bara slänga bort det då jag var nöjd med det själv och kände att om jag ville ändra på något så kan jag göra det. Kan ju tex använda badtunnan som knäpptank och lägga till styrning av ventil och fläkt för min Atria-utomhusmodul som tar energi från luften när det är mer fördelaktigt än berget tummenupp
Så styret följde med när jag bytte pump och installerade separat VVB.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #20 skrivet: 14 november 2020, 14:34:46 »
Jag köpte en 10.4 kW 300G slav från en tysk online-shop 2016. Var köpte du den , tänker på min 20 åring om jag skulle byta, har byggt min som du. Enkelheten utan annat lullull är bäst och framförallt dyrt. Har inte så mycket styrningar just nu och inte i direkt behov heller.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #21 skrivet: 14 november 2020, 15:13:12 »
Enkelhet  Sc:,h tyckte den anläggningen hade en hel del extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik567

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #22 skrivet: 14 november 2020, 15:34:53 »
Jag köpte en 10.4 kW 300G slav från en tysk online-shop 2016. Var köpte du den , tänker på min 20 åring om jag skulle byta, har byggt min som du. Enkelheten utan annat lullull är bäst och framförallt dyrt. Har inte så mycket styrningar just nu och inte i direkt behov heller.

Köpte från https://www.alternative-haustechnik.de/
De verkar bara ha större Viessmann pumpar idag men finns säkert andra butiker.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #23 skrivet: 14 november 2020, 15:44:11 »
Enkelhet  Sc:,h tyckte den anläggningen hade en hel del extra.
.Svar nej bara till från  just nu inget annat mot tank och därefter ut på systemet

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #24 skrivet: 14 november 2020, 17:10:24 »
Såg att CTC har en ecopart modell som måste liknas med de slavar som pratats om tidigare. Kanske kan vara ett alternativ. Noll koll på CTC dock men bör funka kan man gissa.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vem bygger ihop en värmepump?
« Svar #25 skrivet: 14 november 2020, 22:29:35 »
Ett företag utanför Jönköping säljer enkla värmepumpar.
https://lunnateknik.se/artikel/5840
Jag vet inte om de bygger dessa eller köper in dem.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!