Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonics avstängning under -16C  (läst 3462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Panasonics avstängning under -16C
« skrivet: 11 januari 2010, 19:34:04 »
Fick idag en förfrÃ¥gan frÃ¥n en kompis som har en E9GKE eller HKE han var inte säker dock stänger den av vid -16C, undran gällde om det gÃ¥r att modifiera detta pÃ¥ nÃ¥got sätt, enklast enl mig  vore väl att lura elektroninen med ett motstÃ¥nd sÃ¥ att den tror att det är varmare ute. Är det nÃ¥gon som provat detta och isÃ¥fall vad blev resultatet.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2010, 14:45:21 »
Fick idag en förfrÃ¥gan frÃ¥n en kompis som har en E9GKE eller HKE han var inte säker dock stänger den av vid -16C, undran gällde om det gÃ¥r att modifiera detta pÃ¥ nÃ¥got sätt, enklast enl mig  vore väl att lura elektroninen med ett motstÃ¥nd sÃ¥ att den tror att det är varmare ute. Är det nÃ¥gon som provat detta och isÃ¥fall vad blev resultatet.

Min stänger aldrig av, inte ens vid minus 27 grader så jag förmodar att nånting är väldigt fel då.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 19:02:06 »
StÃ¥r tom i hans bruksanvisning att den stänger ner under -16C....men som sagt om det är gke eller hke vet jag  ej.....däremot stänger jke  av under -16 grader iallafall paralellimporterade pumpar......smart  drag av  pana isÃ¥fall att implementera denna avst i mjukvaran  för  pumpar menade till sydligare breddgrader.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 19:06:12 »
smart  drag av  pana isÃ¥fall att implementera denna avst i mjukvaran  för  pumpar menade till sydligare breddgrader.

Jo de bör nog bara säljas till Skånedistriktet.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 19:45:47 »
Ja inte skulle jag köpa en sÃ¥n.....inte ens i skÃ¥ne..... Men nu är det ju iallafall nÃ¥ga som svarat efter typ en vecka.......sÃ¥ nÃ¥n som har nÃ¥n idé om en "ful" lösning pÃ¥ problemet.......mitt  förslag till honom varatt använda en yttre termostat som kopplade in ett extra motstÃ¥nd under ca -14-15 grader och därmed lura hans pump att  det är lite varmare ute.....
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2010, 20:00:05 »
Har inte försäljaren informerat att den stänger av sig vid -16 borde det gå att få den utbytt mot någon annan modell.

Råkade själv ut för den överaskningen när Sanyo la in avstängningen på sina maskiner utan att jag visste om det och det var bara att bita i det sura äpplet och byta ut dom maskiner där kunderna inte vill ha avstängningen vid ett visst gradantal.

När det gäller årets JKE modeller så är det väl bara dom så kallade Noriska CE,NE,XE och HE som inte har den temperaturbegränsningen.
Har dock inget förslag på hur man får bort den, men reklamera till försäljaren om det inte framkommit vid köpet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2010, 20:45:47 »
FÃ¥r väl föreslÃ¥ det, men jag är ändÃ¥ nyfiken om hur man kan komma runt  problemet.....men smart av  pana mÃ¥ste man säga att det är
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 21:19:11 »
Kan hålla med om att det är en ganska klurig variant att påvisa att dessa maskiner inte är så kallade Nordiska varianter då dom stänger av sig vid -16
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2010, 16:31:03 »
Ja inte skulle jag köpa en sÃ¥n.....inte ens i skÃ¥ne..... Men nu är det ju iallafall nÃ¥ga som svarat efter typ en vecka.......sÃ¥ nÃ¥n som har nÃ¥n idé om en "ful" lösning pÃ¥ problemet.......mitt  förslag till honom varatt använda en yttre termostat som kopplade in ett extra motstÃ¥nd under ca -14-15 grader och därmed lura hans pump att  det är lite varmare ute.....

Lite feedback ang. att lura utegivaren.
Det går inte, givaren används nämligen till flera saker än att bara stänga vid kall utetemp, den används även för att mäta utetempen vid avfrostning ... lura den att det är varmare ute och avfrostningen funkar inte.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2010, 18:35:21 »
mÃ¥ste ju gÃ¥......var sitter utegivaren? pÃ¥ kretskort eller monterat pÃ¥ förÃ¥ngaren?......kan väl förresten inte spela nÃ¥gon större roll om man ändrar värdet sÃ¥ att elektroniken trpr att  det är -15 när det är -19 eller nÃ¥t som jag sa tidigare sÃ¥ kan man ju lÃ¥ta den gÃ¥ pÃ¥ normalvärde när tempen överstiger -16C.....´sÃ¥ innan jag  accepterar att  "det gÃ¥r inte" vill jag nog ha en lite fylligare förklaring.......värdet pÃ¥ termomotstÃ¥ndet vore ju intressant...mÃ¥ste ju vara flera som testat om jag  känner folket pÃ¥ detta forum rätt.Hade det varit min pump sÃ¥ hade jag bara plockat isär och mätt mendet kan jag ju inte göra med min kompis pump....vet inte om han skulle uppskatta det.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2010, 18:42:30 »
Hade det varit min pump så hade jag bara plockat isär och mätt mendet kan jag ju inte göra med min kompis pump....vet inte om han skulle uppskatta det.

Det är ju enklare att be någon annan göra det istället.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2010, 19:30:14 »
Avfrostningen fungerar genom att elektroniken beräknar skillnaden mellan utetempen och suggastempen, blir diffen högre än 10 grader så tillåts avfrostningen att gå in. micklar man med utetemp givaren att tro att det är varmare än det är så går avfrostningen på hela tiden i onödan...
tro mig, jag VET...en ...eh... KOMPIS.. provade det ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2010, 19:37:04 »
Ubbe0  anmäler du dig? mejla mig för adress.
Cougar ok då måste man alltså lura både innedel och utedel samtidigt då låter ju iofs inte så svårt isåfall.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 19:46:09 »
Ubbe0  anmäler du dig? mejla mig för adress.

Nej tack. Du fÃ¥r nog lura nÃ¥gon annan att göra det du inte orkar eller har lust att göra själv.  tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Panasonics avstängning under -16C
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2010, 21:04:11 »
Näpp jag föredrar att testa sådant på egna prylar, då kan ingen gnälla om något går sönder. Jag trodde du var sugen bara eftersom du föreslog "någon annan"
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!