Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av nytt värmesystem  (läst 16049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2015, 17:13:32 »
Skulle kunna ge fler pumpar som passar,   

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a

Nej, och det skulle nog inte CTC heller, med tanke på att 100-serien är ersatt av den nya 400-serien, så en 408 eller 410 vore det ju i såna fall som var aktuella.

Den som kommenterar olika fabrikat bör rimligen vara lika pÃ¥läst som pÃ¥ det fabrikat man själv representerar.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2015, 17:24:29 »
Skulle kunna ge fler pumpar som passar, kanske Panasonic 9 eller 12 kw split, eller varför inte Mitsubishi Zubadan som TS redan är inne pÃ¥, dessa pumpar bibehÃ¥ller sin output vid kallare väder genom att stoppa in mer kw, tyvärr pÃ¥ bekostnad av cop. Men ett cop pÃ¥ 1,8-2,0 är bättre än ren elpatron. 

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a eller Bosch AW eller Nibe 2025 etc, det är gammal teknik helt enkelt och tappar för mycket när det blir kallt. CTC 107an ger 3,5Kw uteffekt vid -15 °C och 45 °C framledning... Bosch/IVT Ehp 8 ger 4,3kw vid -15 °C och 45 °C fram... Det är helt enkelt för lite för att rekommenderas något hus som ligger norr om Småland.

För samma pengar kan man få maskiner som visserligen har samma dåliga cop vid -15C, MEN de producerar fler kw som gör att brytpunkten för elpatron blir lägre.

Hellre göra 8 kw med bara värmepump och cop 1,8, än att med en gammal pump göra 4 kw(cop 1,8) och sedan lägga till ytterligare 4 kw med elpatron(cop 1 !!)

För att undvika missförstånd, ovanstående siffror är inte tagna ur luften.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?pageId=11575&tab=2&productGroupId=122
Ctc samt Niben sälj inte längre så det är gammal teknik Bosch compress 6000 aw verkar i alla fall Danska motsvarigheten till SP gilla Bosch bedömer den som testvinnare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2015, 18:52:51 »
Om man gör några enkla jämförelser, så är inte invertermaskinerna bättre, dvs sparar mer.....eller...?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2015, 18:58:04 »
Fördelarna tror jag är att dom kan få en bättre drift utan tanklösningar och dylikt för en luft/vatten vp som klarar värma huset utan elpatron vid lite kyligare väder lämnar ju bra mycket mera effekt vid nån plus grad vilket kan ställa till det och då bör invertern vara en enkel lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2015, 19:07:31 »
Tackar för många bra förslag som jag ska forska djupare i! :)

Jag funderar även pÃ¥ att köpa en extern vvb 200liter med inbyggd solslinga, och förvärma den med vattnet som gÃ¥r igenom slingan i strömsnäspannan. Vattnet är dÃ¥ 30gr sedan vill jag värma upp vattnet   ytterligare med el och/eller sol till 50-60gr.
Vp ska endast värma upp strömsnäspannan på 500liter som är till golvvärmen som shuntar ut
t ex 30gr.

I nuläget så står börvärdet på vp 43gr = 43gr i 500liter strömsnäspannan men jag shuntar ut 30gr till golvvärmen.

I mina ögon så får vp jobba 15gr mindre då.... Givetvis drar vvb en del,vet ej hur mycket men idag så jobbar vp hela dagen 15gr mera bara för att vi ska kunna duscha på kvällen.


Jag förstÃ¥r att det inte är ekonomiskt försvarbart om man ska köpa vvb för 10000... Men det är lite roligt att optimera.  .,;-
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2015, 19:43:55 »
I och med att du liks har en stor tank så skulle en on/off-maskin förmodligen vara precis lika effektiv som en inverter. och golvvärmen gör att vilken som av dom nyare maskinerna klarar att ge dig all värme du behöver, en CTC EcoAir 408 eller 410 likaväl som en nyare Bosch eller IVT. Det är mer en fråga om tycke och smak, utseende, ljudnivåv på fläkten, osv, om du vill ha ett enkelt eller mer sofistikerat system med övervakning via webben osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2015, 23:25:45 »
Det är helt VANSINNIGT att jobba med fast kondensering på en VP.
Att köra ut 43 °C mot tank och sedan shunta ner är bortkastad energi.

Det som solen bidrar med är troligtvis mindre än vad skillnaden mellan fast/flytande kondensering innebär i driftskostnad.

Ta bort tanken och kör flytande kondensering mot huset.

Häls
Daikin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2015, 23:46:51 »
... eller kör med flytande kondensering mot tanken och låt tankens temperatur styras av golvvärmens behov om du liks vill ha en VVB.

Daikin vill sälja en Daikin VP så det finns nog andra du bör lyssna på.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2015, 00:37:25 »
Första punkten i reglerna för forumet är:

1. Reklam i inlägg tillåts inte (med undantaget Tillverkare/Leverantörsforum där tillverkare/leverantörer som "köpt plats" i forumet får marknadsföra sina produkter)

Om signaturen Daikin, som är representant för Daikin, oombedd gör ett inlägg där han rekommenderar en specifik värmepump från just Daikin så kan det inte gärna betraktas som annat än reklam för egen produkt.

Daikin har en egen avdelning pÃ¥ forumet  där han kan diskutera sina egna värmepumpar med de som är intresserade av just Daikin, och han bör avhÃ¥lla sig frÃ¥n att diskutera andras pumpar. En representant för ett visst fabrikat är naturligtvis inte objektiv när det gäller andra fabrikat. Det vore som att gÃ¥ till en Volvohandlare och be om synpunkter pÃ¥ Ford eller Opel.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2015, 02:15:08 »
Lunk jag skall skall svara på detta påstående först.
"
Citera
Det är ju inte ofta det är -15 i Sörmland
"

Kan meddela att du har alldeles fel i detta påstående.
De finns en väder station i Valla mitt i mellan Katrineholm och Flen i södra delen av Sörmlands inland och åren från 1980 fram till 2013 så är det registrerat lägsta temperaturer under -10grader för alla åren.
Om vi tittar på 2013 så hade man minst ca60dagar med månadsmedeltemp under -15
för 2012 så var det ca 90dagar
för 2011 så var det ca 60dagar
för 2010 så var det ca 120dagar
för 2009 så var det ca 90dagar
osv.osv


Jag tittade på fel data och läste kurvan för lägstavärdena i stället för medelvärdena.


Rekord temparna ligger runt -25 till -27grader.

Det är inte bara i Norrland och Västerbotten det kan bli kallt utan det finns andra platser i detta avlånga land som har sina köldhål.

Nästa påstående och eftersom du tror att jag är journalist så måste jag nästan klippa in nästan hela din post fast 50% av texten är orelevant.
"
Citera
Om uppgiften om elförbrukning stämmer så drog alltså huset ca 90 kWh vid -10 för värme och VV, eller hur?
 90/24=3,75 kW/h,
"
Och sedan
"
Citera
Det han behöver är en relativt liten VP men som kan leverera minst 4 kW vid -10
"

Hur menar du?
Han ligger ju redan back från start om vi räknar in eldandet i pellets kaminen.
Och om eldandet upphör hur många kW ligger han back med då eller rättare sagt hur stor värmepump hade det behövts då?
Har du tänkt på det?

Du måste ju räkna på vad huset har för effektbehov för att det skall bli någorlunda rätt storlek på VP.
Inte vad den faktiska förbrukningen är just nu.

Edit: Raderat personkritik /Rickard
« Senast ändrad: 05 januari 2015, 08:16:26 av Rickard »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2015, 08:13:29 »
Till Lunk.

Du anmälde ju Daikins inlägg, och jag har redigerat bort det jag ansåg vara opassande.
Han hade skrivit:
Citera
Jag skulle rekommendera en Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.


Jag ändrade det till:
Citera
Citera
En Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.

Tanken med detta var att jag inte tycker att han skall kunna rekommendera en specifik värmepump, men samtidigt, om Daikin anser att de har en pump som skulle fungera bra, och det objektivt sett stämmer så ser jag ingen egentlig anledning att radera det bara för att det är en klart presenterad säljare/representant för Daikin som skriver det.
Visst, det är absolut i en gråzon, och jag skulle inte acceptera det om det inte vore skrivet av någon ny medlem som gjorde reklam för "sina produkter".
Medlemmen "Daikin" är och har varit medlem länge och bidrar med sakliga och (oftast) objektiva svar på både sånt som rör Daikins värmepumpar OCH annat.
Som moderator gäller det att dagligen göra denna typ av avvägningar, och det är mer än en parameter som ligger till grund för de beslut jag tar som moderator.

Att medlemmen Daikin är "för" deras maskiner är rätt uppenbart för de som läser, och min tanke vara alltså att Trådstartaren skulle kunna titta på den pump som Daikin presenterar, jämföra den med konkurrerande maskiner, och se om han kan få en bättre eller mer prisvärd värmepump från annan tillverkare.
Tror inte att någon köper en värmepump bara för att en säljare rekommenderar den.
Samtidigt känns det fel att radera ett förslag som även jag anser skulle kunna vara ett bra alternativ (utan att närmare ha satt mig in i alla konkurrenters erbjudanden).

Jag plockade alltså bort delar av inlägget så att det istället för en rekommendation blev ett "omnämnande" från "Daikins" sida, mer som att han fick lov att peka på vilken pump i deras sortiment som skulle kunna passa.

Det tyckte jag vara en OK avvägning just denna gång.
Andra gånger har jag helt raderat som som "Daikin" skrivit. (Men det är ju säkert inte alla som vet/ser/märker vissa av de raderingar som jag gör, just för att inlägget är raderat...).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2015, 08:43:44 »
Det är helt VANSINNIGT att jobba med fast kondensering på en VP.
Att köra ut 43 °C mot tank och sedan shunta ner är bortkastad energi.

Det som solen bidrar med är troligtvis mindre än vad skillnaden mellan fast/flytande kondensering innebär i driftskostnad.

Ta bort tanken och kör flytande kondensering mot huset.

Häls
Daikin
Om det är vansinnigt eller ej beror ju på hur mycket vv man använder i förhållande till värme. Helt flytande i tanken då får TS spetsvärma vv mera eller välja en lösning med växelventil som lär kosta en hel del extra men som i många fall lönar sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2015, 09:15:15 »
.
Logg från vattenfall vid 10 minus 1 dygn:
104kwh totalt varav 12-16kw är hushåll.

Eldade du i kaminen under detta dygn eller sköttes värmen helt av din VP och elpatron?

Vad som är vettigt eller inte, ekonomiskt, är ofta en helt annan sak än vad som sparar mest el, eftersom elkostnaden ju inte är den enda kostnaden.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #28 skrivet: 05 januari 2015, 11:28:55 »
Lunk umeå-
Ja kaminen var på 5h.
Värmepumpen jobbade max plus inbyggda 2kw patron.

Smurfen-
Ja det är frågan om det lönar sig, men det känns så tokigt att värma så pass mycket i hela tanken i "onödan".
Funderar på att köpa en begagnad vvb med slinga.
Men då blir strömsnäspannan lite överflödig och stor om jag bara ska köra golvvärme i den och förvärma vv.... Och då kör jag väl fortfarande fast kondensering eller hur?

Jag vet inte hur jag ska ändra så att det blir flytande på denna pump? Sc:,h
Om det går att optimera detta värmesystem så gör jag det.
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #29 skrivet: 05 januari 2015, 11:37:55 »
Finns det ingen separat styrning till Invest-pumpen som kan styrs VPn mot framledningens behov? Det finns ju till en del andra fabrikat som har separata utedelar som kan köras mot vilken tank som helst.

Och din VVB-lösning innebär väl att du låter tappVV gå igenom slinga i tanken där det värms lite och sen in i en vanligel-VVB? Inte det minsta komplicerat.

Alternativet är ju att (nästan) göra som Daikin säger, dvs sälja tanken och InvestVPn och köpa ett nytt, komplett system av en och samma tillverkare, och det riskerar ju stt kosta mer än vad din el kostar idag, så frågan är ju hur lönge det tar innan du tjänat på affären.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!