Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering innerdel, Daikin Caldo X35  (läst 1709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vassbotn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering innerdel, Daikin Caldo X35
« skrivet: 28 oktober 2017, 18:37:18 »
Hej!

Har beställt mig en Daikin Caldo X35 och funderar lite på vart jag ska sätta den..

Ena alternativet är utmed altandörren i vardagsrummet. Andra alternativet är i samband med ytterdörren.
Grannen har alternativ två och är nöjd men ni är ju experter!:)


Min första tanke var alt 2, vid ytterdörren. Känns som luften borde få bäst spridning där.
Vad tänker ni?

Utloggad Vassbotn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innerdel, Daikin Caldo X35
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2017, 16:30:27 »
Ingen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering innerdel, Daikin Caldo X35
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2017, 17:12:09 »
Jag själv funderade på alt 2 för ett antal år sedan men konstaterade att jag skulle slå huvudet i innerdelen när jag gick i trappan så det var inte bra. Men det fungerar för din granne så varför inte. Ger en hyfsad värmespridning, det är skönt att det är varmt när man stiger in genom ytterdörren och bra att ha innerdelen i hallen när det låter och knäpper i plasten för den avfrostar på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vassbotn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering innerdel, Daikin Caldo X35
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2017, 18:54:22 »
Jag skulle ha skrivit att jag inte har någon trappa ännu.
Huset är förberett för trapp/övervåning men det är inte byggt där uppe.. Jag lär dock göra det inom några år.
Kan jag sätta X35'an ovanför ytterdörren? Utrymmet är ovanför därr är 28,9mm, 34cm exlusive taklist.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering innerdel, Daikin Caldo X35
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2017, 07:02:42 »
Hittade följande svar från Daikin_ gällande Caldo XR men tror inte det är någon större skillnad:

"Vad gäller avståndet till taket: kommer du upp i 3-3,5 cm avstånd så kommer du få ut i stort sett full effekt ur maskinen. Det som skiljer mot en installation med 10-20 cm. avstånd är i huvudsak COP som blir lite lägre p.g.a. luftflödet men vi pratar mättoleranser. Caldo XR har ett ordentligt avstånd mellan växlaren och framluckan."

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64947.msg690477#msg690477
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!