Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.  (läst 18624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« skrivet: 12 maj 2017, 09:34:43 »
Det måste ha hänt något med den eftersom den droppar vatten då den är öppen. Finns det något set av o-ringar man jan köpa?
Jag vill helst inte stänga av vattnet i huset för att bara kontrollera vilka o-ringar/tätningar behövs.

NÃ¥gon som vet?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2017, 09:55:42 »
Det måste ha hänt något med den eftersom den droppar vatten då den är öppen. Finns det något set av o-ringar man jan köpa?
Jag vill helst inte stänga av vattnet i huset för att bara kontrollera vilka o-ringar/tätningar behövs.

NÃ¥gon som vet?
Inget ovanligt att det läcker lite , på grund av man har en tendens till dra till för hårt när man stänger , packningen deformeras , dom där är standard , kan du kolla fabrikat på den så går det att beställa packning till den , för att byta ,öppna kranen ,
lossa på den stora sexkanten ( kallas bröst ) sedan går det att dra ut alltihop ,
själva ventilsättet sitter på insidan behövs inte tas isär

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2017, 11:40:21 »
On du ändå stänger av vattnet, sätt dit en extra ballofix på röret till vattenutkastaren på insidan av huset så man kan mickla med den i framtiden utan att behöva stänga av hela vattnet till huset.
Dessutom är det en extra trygghet att stänga denna på vintern så att det inte blir en vattenkatastrof om utkastaren fryser sönnder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2017, 14:08:25 »
Det är en Gustavsbergs.

Går det att komma åt uteifrån?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2017, 14:12:46 »
Det är en Gustavsbergs.

Går det att komma åt uteifrån?
Går utmärkt , går att skruva isär från utsidan ,lätt som en plätt , normalt när man köper den så kan den vara för lång , då tar man ut innerdelen och sågar av en bit ,

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2017, 14:18:52 »
Den är frostsäker

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2017, 14:20:11 »
Jag har en liknande Gustavsberg utkastare i Dalarna, och den är också frostsäker. Sprutar heller inte lika mycket vatten mot väggen när man stänger av vattnet som FM-utkastaren jag har i stan
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2017, 14:27:18 »
Jag har en liknande Gustavsberg utkastare i Dalarna, och den är också frostsäker. Sprutar heller inte lika mycket vatten mot väggen när man stänger av vattnet som FM-utkastaren jag har i stan
Detsamma för mig  , tänkte mig inte för när jag köpte  :( koppla loss slangen utan att  lättat pÃ¥ trycket , plaskvÃ¥ta skor  :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2017, 16:46:44 »
En kompis till mig hade en "frostsäker" men glömde ta bort anslutningen till vattenslangen (modell gardena).
Det satt ingen slang på men anslutningen hindrade tillräckligt med vatten att rinna ut så grejerna frös sönder en kall vinternatt.
Han vaknade av att det dånade i hela huset när vattnet sprutade ut, så den dagen vart han utan vatten eftersom det inte satt nån ventil innanför.

Har själv monterat en utkastare (frostsäker) i nya växthuset med lite extra lutning utåt, självklart med en ballofix innanför.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenutkastare läcker. Gustavsbergs.
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2017, 19:19:04 »
En kompis till mig hade en "frostsäker" men glömde ta bort anslutningen till vattenslangen (modell gardena).
Det satt ingen slang på men anslutningen hindrade tillräckligt med vatten att rinna ut så grejerna frös sönder en kall vinternatt.
Han vaknade av att det dånade i hela huset när vattnet sprutade ut, så den dagen vart han utan vatten eftersom det inte satt nån ventil innanför.

Har själv monterat en utkastare (frostsäker) i nya växthuset med lite extra lutning utåt, självklart med en ballofix innanför.
Så kan det gå när vattnet är på

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!