Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass golvvärme!!!  (läst 16041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
Kass golvvärme!!!
« skrivet: 28 januari 2013, 23:04:02 »
Hur ska jag få min golvvärme att fungerar bättre?
Har en FLVP (Nibe 640) som ger ca.40 grader framledningstemperatur (vid ca.2+ ute) till fördelarna och shunten (Push 22a). Returen är ca. 35-37 grader. Dock så är golven inte varma. Slingorna är injusterade enligt uponors schema och termostaterna är borttagna och den biten verkar fungera.
Har trott att det var för dåligt flöde i systemet så jag har försökt att "koppla bort" shunten genom att maxa termostaten och pumhastigheten, stänga den inbyggda reglerventilen och öppna returen fullt men ingenting fungerar. Har någon nån ide om vad det kan vara för fel eller vad jag gör för fel?
Man tycker ju att om det gÃ¥r ut 40 gradigt vatten i slingorna sÃ¥ borde det ju bli varmt. I alla fall om fötterna  Sc:,h
Finns det flera ställen i systemet där man kan ställa flödet?

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2013, 23:06:48 »
Har du luftat ordentligt?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2013, 23:24:26 »
Nej, det har jag inte......
Det trodde jag bara man behövde göra vid installationen.
Men om det är luft i systemet så ska väl flödet upphöra helt och hållet?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013, 00:31:32 »
att returen är så pass hög som 37 grader när framledningen är 40 indikerar väl att du har lite för högt flöde.

Att få bort termostater är i detta läge helt korrekt samt att försöka säkerställa att shunten står 100% öppen och bara är manuellt instrypt. justera strypningen så att returen blir lite lägre.

mest av allt låter det ju underligt att golvet skulle kräva mer än 40 grader.


Har du möjlighet att mäta med ir picka och typ eltejp på rören invid shunten så du verkligen kan mäta inkommande före och efter shunt samt utgående före och efter shunt och se att inget knasigt händer i shunten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013, 07:05:31 »
Är slingorna in gjutna i betong eller?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2013, 07:58:23 »
Träbjälklag.


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2013, 08:06:49 »
Träbjälklag.
Hej Har du alltid haft dålig värme eller har det kommit nu?Har du kollat så du har tillräckligt med vatten i systemet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2013, 08:11:26 »
Värmen har aldrig fungerat som den ska har jag insett nu.
Vi har ju haft varmt inne i huset vid alla möjliga temperaturer, men har på sistonde insett att man aldrig ska behöva skicka fram 60 grader vatten i framlednining.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2013, 08:14:36 »
Hej tjommeost,

Jag har golvvärme i träbjälklag i mitt fritidshus och det funkar utmärkt.
Vet inte riktigt hur ditt system är uppbyggt, beskriv gärna?
När jag justerade in mitt system så struntade jag helt i fabrikantens uträkning och inställningar.
Istället öppnade jag samtliga slingor till max och ströp vardera slinga med en tempraturskillnad på ca 7 °C med en IR termometer.
Viktigt att dokumentera alla inställningar och och vänta minst 1 dygn efter varje ändring.
Och skynda långsamt...
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2013, 08:29:59 »
Värmen har aldrig fungerat som den ska har jag insett nu.
Vi har ju haft varmt inne i huset vid alla möjliga temperaturer, men har på sistonde insett att man aldrig ska behöva skicka fram 60 grader vatten i framlednining.
Hej! Okej men du får gärna berätta lite mer exempel har du andra värmekällor som kan påverka?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2013, 08:55:45 »
Har inga andra värmekällor som kan påverka.

Såg en intressant sak nu på morgonen. Det sitter en termometer precis efter cirkulationspumpen och sedan sitter det en på fördelaren ca. 30-40cm längre fram. Och den som sitter precis efter cirkulationspumpen visar omkring fem grader mer än den som sitter vid fördelaren.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2013, 15:11:14 »
Skruvade bort termostatvredet på shunten idag för att kolla om det hade hängt sig. Jag undrar hur mycket ska man kunna trycka in pinnen som sitter där. Tänkte att det kanske kan begränsa flödet.
I det läget som den var när jag demonterade den så gick den att trycka in 2-3mm, men den gick även att dra ut med en tång ca 3-4mm. När man sedan trycker in den från fullt utdraget så känner man inget motstånd innan man kommer till dom sista 2-3mm.
Kan den ha hängt upp sig inne i ventilen? Och om så är fallet, hur fixar man det? Kan man öppna den yttersta muttern som håller i pinnen utan att det blir översvämmning? Är livrädd för vattenskada Skämspådig
« Senast ändrad: 30 januari 2013, 15:35:31 av tjommeost »

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2013, 15:53:04 »
Skruvade bort termostatvredet på shunten idag för att kolla om det hade hängt sig. Jag undrar hur mycket ska man kunna trycka in pinnen som sitter där. Tänkte att det kanske kan begränsa flödet.
I det läget som den var när jag demonterade den så gick den att trycka in 2-3mm, men den gick även att dra ut med en tång ca 3-4mm. När man sedan trycker in den från fullt utdraget så känner man inget motstånd innan man kommer till dom sista 2-3mm.
Kan den ha hängt upp sig inne i ventilen? Och om så är fallet, hur fixar man det? Kan man öppna den yttersta muttern som håller i pinnen utan att det blir översvämmning? Är livrädd för vattenskada Skämspådig
Käglan inuti har fastnat på hälften. Prova att trycka på stiftet många gånger. Till slut brukar det släppa. Gör det inte det så knacka med något utanpå samtidigt som du trycker och släpper piggen hela tiden. Om du får den att släppa så var vaksam på tempen ut i golvet så det inte blir tokvarmt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2013, 15:18:34 »
Mr Henke. Verkar inte riktigt fungera med våld som du beskriver.
Vad händer om jag släpper på den yttersta muttern. Kan man komma åt att pilla på käglan för att se om den släpper. (Utan vattenskada naturligtvis).

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2013, 17:48:27 »
Lägger upp en bild så du ser exakt hur den ser ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!