Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en "Vad är det för fel pÃ¥ min gräsklippare" trÃ¥d  (läst 16946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tog fram gräsklipparen och tänkte klippa gräset.
Hade förståss bensin kvar i tanken från förra året (ca halv tank) och fylllde upp resten med en dunk som även den stod i förådet ute.

Till en början gick gräsklipparen bra men efter halva gräsmattan blev den orkeslös och började till att börja med bara kännas orkseslös.
Lät den göra slut på tanken och fyllde upp med mer bensin från samma dunk samt skruvade bort tändstiftet för att kolla hur det såg ut. Inte speciellt igensotat tyckte jag
(med min okunskap om motorer). När jag drar igång den så går den knepigare än innan. Låter som om man växlar mellan fullgas och inte alls (dvs ryckigt)
Drar jag på förfullt (dvs upp i choke läge) så hostar den bara och det kommer massa svart rök ur avgasahålet.

Kan tillägga att luftfiltret ser rent ut. Den startar rätt lätt på första draget men sen börjar den gå illa.

Vad kan man dra för slutsatser av det och vilka åtgärder kan man testa själv (utan att ha någon kunskap alls) för att komma tillrätta med det?
« Senast ändrad: 20 maj 2009, 20:57:53 av MangeH »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det en B&S motor skulle jag tro att det är membranet i förgasaren. Jag känner igen symptomen från min klippare på den tiden jag körde den på 95-oktanig bensin. Den förklaring jag fick av en servicekille var att membranet inte tål etanolen och aromaterna i bensinen utan det stelnar och då blir det som beskrivet. Använder numer akylatbensin och membranet har hållt ett par år.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det en B&S motor skulle jag tro att det är membranet i förgasaren. Jag känner igen symptomen från min klippare på den tiden jag körde den på 95-oktanig bensin. Den förklaring jag fick av en servicekille var att membranet inte tål etanolen och aromaterna i bensinen utan det stelnar och då blir det som beskrivet. Använder numer akylatbensin och membranet har hållt ett par år.





Det är nån billig Hurricane klippare inhandlad på bauhaus för 3 år sen.
Vad är akylatbensin?

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
förgasaren fick vi fixa på våran klippare också, den uppförde sig ungefär likadant.
Vill du inte börja med att riva förgasaren så går det väl att testa med nytt tändstift så det inte är det som blivit dåligt.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Alkylatbensinen är bensin som inte innehÃ¥ller aromatiska kolväten. Den är mer miljövänlig och säljs i 5 L dunkar. Ungefär dubbla priset jämfört med vanlig bensin men membranen till förgasaren kostade ungefär 100 kr och det gick ungefär ett per Ã¥r med vanlig bensin. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Ã„r det en kina-motor, sÃ¥ släng sikten, lite hÃ¥rt menat, men jag stÃ¥r för det. Allvarligt sÃ¥ är det troligtvis ett bränslefel, kan vara den gamla bensinen, bensin är färskvara, köp inte mer än det som gÃ¥r Ã¥t pÃ¥ nÃ¥gon mÃ¥nad.Är det en membramförgasare byt membram och gör ren förgasare Ã¥ tank, är det en flottörförgasare fÃ¥r du göra den ren. och blÃ¥sa rent munstycket, kolla även om det sitter ett bränslefilter pÃ¥ slangen, om det finns: byt
 Novisen *vinkar*

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det en kina-motor, så släng sikten, lite hårt menat, men jag står för det. Allvarligt så är det troligtvis ett bränslefel, kan vara den gamla bensinen, bensin är färskvara, köp inte mer än det som går åt på någon månad.Är det en membramförgasare byt membram och gör ren förgasare å tank, är det en flottörförgasare får du göra den ren. och blåsa rent munstycket, kolla även om det sitter ett bränslefilter på slangen, om det finns: byt
 Novisen *vinkar*

Vad använder man lämpligast för att göra rent tanken?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På min honda kommer det in vatten i tanken när det regnar, fattar inte hur, men det gör det.
Har fått tappa ur vatten som låg i flottörhuset (och tanken) flera gånger, men nu är jag mer noga med att täcka den när den inte används.

Vatten kan vara luringt att bli av med då det är tyngre än bensinen och lägger sig i botten av flottörhuset, lite vatten då och då gör att motorn går orent och stannar ibland (t.ex. om man klipper i en lutning som gör att lite mer vatten följer med.

Kan vara värt att kolla.

Har du så mycket vatten att det finns kvar även i tanken kan du se det om du lyser ned med en ficklampa i tanken, det blir små "kulor" eller större "fält" i botten av tanken.
OBS. Använd inte tändare när du lyser ned i tanken.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Vatten i tanken tar man enklast bort genom att tillsätta K-sprit. Spriten blandar sig med vattnet och bensinen.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hittade problemet. En fjäder hade blivit uttänjd och hoppat av. Varför ser man det först efter att man rivit bort förgasare och skit.
Efter att ha förkortat fjädern en bit så går den som ett spjut. På fullgas går den bättre än vad den gjorde som ny. Man får nästan springa för att hinna med.
Fjädern blev kanske lite väl kort efter att jag kapat och böjt till en ny krok på den. Undras om det finns nån risk att den skär om den går för hårt,,,

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
När det var nytt med alkylatbensin ställde den till en hel del problem för att det gröna färgämnet fälldes ut om bensinen fick stå över vintern. Det blev som grön halvgenomskinlig lack i flottörhus och på andra ställen.

Vatten i bränsletanken hade jag stora problem med på min gamla gräsklippare (4 hk B&S-motor med flottörförgasare från början av 90-talet), hade man väl lyckats sanera tanken grundligt så räckte det med att klipparen stod ute i en regnskur eller över natten i fuktigt väder för att det skulle vara lügens att få den att gå pålitligt sedan.

Problemen försvann först när jag slutade köra den på bensin och gick över till E85. Första året reglerade jag bränsleblandningen med choken men sedan borrade jag upp huvudmunstycket från ca 0,7 till 0,85 mm, så nu går den bra på E85 utan choke. Att kallstarta den går bra om det är soligt och man ställer fram klipparen så att solen får värma topplocket en timme i förväg, annars får man använda startgas.
I år blir det fjärde säsongen på E85 för den gräsklipparen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!