Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 maj 2009, 11:15:53 »

När det var nytt med alkylatbensin ställde den till en hel del problem för att det gröna färgämnet fälldes ut om bensinen fick stå över vintern. Det blev som grön halvgenomskinlig lack i flottörhus och på andra ställen.

Vatten i bränsletanken hade jag stora problem med på min gamla gräsklippare (4 hk B&S-motor med flottörförgasare från början av 90-talet), hade man väl lyckats sanera tanken grundligt så räckte det med att klipparen stod ute i en regnskur eller över natten i fuktigt väder för att det skulle vara lügens att få den att gå pålitligt sedan.

Problemen försvann först när jag slutade köra den på bensin och gick över till E85. Första året reglerade jag bränsleblandningen med choken men sedan borrade jag upp huvudmunstycket från ca 0,7 till 0,85 mm, så nu går den bra på E85 utan choke. Att kallstarta den går bra om det är soligt och man ställer fram klipparen så att solen får värma topplocket en timme i förväg, annars får man använda startgas.
I år blir det fjärde säsongen på E85 för den gräsklipparen.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 25 maj 2009, 22:00:57 »

Hittade problemet. En fjäder hade blivit uttänjd och hoppat av. Varför ser man det först efter att man rivit bort förgasare och skit.
Efter att ha förkortat fjädern en bit så går den som ett spjut. På fullgas går den bättre än vad den gjorde som ny. Man får nästan springa för att hinna med.
Fjädern blev kanske lite väl kort efter att jag kapat och böjt till en ny krok på den. Undras om det finns nån risk att den skär om den går för hårt,,,
Skrivet av: boek
« skrivet: 22 maj 2009, 09:46:04 »

Vatten i tanken tar man enklast bort genom att tillsätta K-sprit. Spriten blandar sig med vattnet och bensinen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 maj 2009, 09:05:53 »

På min honda kommer det in vatten i tanken när det regnar, fattar inte hur, men det gör det.
Har fått tappa ur vatten som låg i flottörhuset (och tanken) flera gånger, men nu är jag mer noga med att täcka den när den inte används.

Vatten kan vara luringt att bli av med då det är tyngre än bensinen och lägger sig i botten av flottörhuset, lite vatten då och då gör att motorn går orent och stannar ibland (t.ex. om man klipper i en lutning som gör att lite mer vatten följer med.

Kan vara värt att kolla.

Har du så mycket vatten att det finns kvar även i tanken kan du se det om du lyser ned med en ficklampa i tanken, det blir små "kulor" eller större "fält" i botten av tanken.
OBS. Använd inte tändare när du lyser ned i tanken.  ;)
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 21 maj 2009, 20:16:19 »

Är det en kina-motor, så släng sikten, lite hårt menat, men jag står för det. Allvarligt så är det troligtvis ett bränslefel, kan vara den gamla bensinen, bensin är färskvara, köp inte mer än det som går åt på någon månad.Är det en membramförgasare byt membram och gör ren förgasare å tank, är det en flottörförgasare får du göra den ren. och blåsa rent munstycket, kolla även om det sitter ett bränslefilter på slangen, om det finns: byt
 Novisen *vinkar*

Vad använder man lämpligast för att göra rent tanken?
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 21 maj 2009, 15:48:28 »

 Är det en kina-motor, så släng sikten, lite hårt menat, men jag står för det. Allvarligt så är det troligtvis ett bränslefel, kan vara den gamla bensinen, bensin är färskvara, köp inte mer än det som går åt på någon månad.Är det en membramförgasare byt membram och gör ren förgasare å tank, är det en flottörförgasare får du göra den ren. och blåsa rent munstycket, kolla även om det sitter ett bränslefilter på slangen, om det finns: byt
 Novisen *vinkar*
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 20 maj 2009, 21:37:53 »

Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 maj 2009, 21:30:13 »

Alkylatbensinen är bensin som inte innehåller aromatiska kolväten. Den är mer miljövänlig och säljs i 5 L dunkar. Ungefär dubbla priset jämfört med vanlig bensin men membranen till förgasaren kostade ungefär 100 kr och det gick ungefär ett per år med vanlig bensin. 
Skrivet av: Orcus
« skrivet: 20 maj 2009, 21:11:33 »

förgasaren fick vi fixa på våran klippare också, den uppförde sig ungefär likadant.
Vill du inte börja med att riva förgasaren så går det väl att testa med nytt tändstift så det inte är det som blivit dåligt.
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 20 maj 2009, 21:10:32 »

Är det en B&S motor skulle jag tro att det är membranet i förgasaren. Jag känner igen symptomen från min klippare på den tiden jag körde den på 95-oktanig bensin. Den förklaring jag fick av en servicekille var att membranet inte tål etanolen och aromaterna i bensinen utan det stelnar och då blir det som beskrivet. Använder numer akylatbensin och membranet har hållt ett par år.





Det är nån billig Hurricane klippare inhandlad på bauhaus för 3 år sen.
Vad är akylatbensin?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 maj 2009, 21:05:32 »

Är det en B&S motor skulle jag tro att det är membranet i förgasaren. Jag känner igen symptomen från min klippare på den tiden jag körde den på 95-oktanig bensin. Den förklaring jag fick av en servicekille var att membranet inte tål etanolen och aromaterna i bensinen utan det stelnar och då blir det som beskrivet. Använder numer akylatbensin och membranet har hållt ett par år.



Skrivet av: MangeH
« skrivet: 20 maj 2009, 20:49:02 »

Tog fram gräsklipparen och tänkte klippa gräset.
Hade förståss bensin kvar i tanken från förra året (ca halv tank) och fylllde upp resten med en dunk som även den stod i förådet ute.

Till en början gick gräsklipparen bra men efter halva gräsmattan blev den orkeslös och började till att börja med bara kännas orkseslös.
Lät den göra slut på tanken och fyllde upp med mer bensin från samma dunk samt skruvade bort tändstiftet för att kolla hur det såg ut. Inte speciellt igensotat tyckte jag
(med min okunskap om motorer). När jag drar igång den så går den knepigare än innan. Låter som om man växlar mellan fullgas och inte alls (dvs ryckigt)
Drar jag på förfullt (dvs upp i choke läge) så hostar den bara och det kommer massa svart rök ur avgasahålet.

Kan tillägga att luftfiltret ser rent ut. Den startar rätt lätt på första draget men sen börjar den gå illa.

Vad kan man dra för slutsatser av det och vilka åtgärder kan man testa själv (utan att ha någon kunskap alls) för att komma tillrätta med det?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!