Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 maj 2009, 11:15:53 »När det var nytt med alkylatbensin ställde den till en hel del problem för att det gröna färgämnet fälldes ut om bensinen fick stå över vintern. Det blev som grön halvgenomskinlig lack i flottörhus och på andra ställen.
Vatten i bränsletanken hade jag stora problem med på min gamla gräsklippare (4 hk B&S-motor med flottörförgasare från början av 90-talet), hade man väl lyckats sanera tanken grundligt så räckte det med att klipparen stod ute i en regnskur eller över natten i fuktigt väder för att det skulle vara lügens att få den att gå pålitligt sedan.
Problemen försvann först när jag slutade köra den på bensin och gick över till E85. Första året reglerade jag bränsleblandningen med choken men sedan borrade jag upp huvudmunstycket från ca 0,7 till 0,85 mm, så nu går den bra på E85 utan choke. Att kallstarta den går bra om det är soligt och man ställer fram klipparen så att solen får värma topplocket en timme i förväg, annars får man använda startgas.
I år blir det fjärde säsongen på E85 för den gräsklipparen.
Vatten i bränsletanken hade jag stora problem med på min gamla gräsklippare (4 hk B&S-motor med flottörförgasare från början av 90-talet), hade man väl lyckats sanera tanken grundligt så räckte det med att klipparen stod ute i en regnskur eller över natten i fuktigt väder för att det skulle vara lügens att få den att gå pålitligt sedan.
Problemen försvann först när jag slutade köra den på bensin och gick över till E85. Första året reglerade jag bränsleblandningen med choken men sedan borrade jag upp huvudmunstycket från ca 0,7 till 0,85 mm, så nu går den bra på E85 utan choke. Att kallstarta den går bra om det är soligt och man ställer fram klipparen så att solen får värma topplocket en timme i förväg, annars får man använda startgas.
I år blir det fjärde säsongen på E85 för den gräsklipparen.