Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ordna frysskydd av ny anläggning  (läst 2433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ordna frysskydd av ny anläggning
« skrivet: 14 mars 2021, 12:49:33 »
Hej !

Jag kommer att köpa mig en S 325 och en 2120-12  nu i vÃ¥r.  Jag har funderat pÃ¥ lite olika lösningar att säkerställa att utomhusdelen inte fryser sönder.

Jag har visserligen klarat mig i 16 år med min gamla IVT anläggning men kommer inte att chansa med den nya anläggningen. Det finns ju lite olika vägar att gå.

1. Glykolblandning
2. Säkerställa lite lagom cirkulation även vid strömavbrott via Växelriktare och batteri.

Det finns ju även möjlighet att mata elektroniken i S 325 med extern matning och därigenom kunna erhålla nödvändig cirkulation.

Jag skulle vilja veta hur ni andra löst detta. Ni som faktiskt har vidtagit åtgärd och inte bara chansar.

Jag utesluter igentligen bara alternativet att köra oskyddat.

Med vänlig hälsning
HÃ¥kan
Elektriker




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2021, 14:16:05 »
Vet inte hur pumpen styrs, stannar den när om kompressorn  stoppar,  funderat lite  själv pÃ¥ det och lägga en värmekabel utmed rören och nÃ¥gra slingor runt växlaren med en termostatgivare  pÃ¥ lämplig kallaste del DÃ¥ har det ingen betydelse om VP slÃ¥r ut och stoppar allt. Har inte kommit tillskott ännu men tänker pÃ¥ utförandet för min Eco Air 107:a

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2021, 14:47:20 »
Hej !

Värmeslingor har jag förkastat då de skulle behöva kontinuerlig strömtillförsel vid ev strömavbrott. I mitt fall 70-100 W = kort drifttid på rimligt batteri.
 
Glykol= Ingen strömtillförsel behövs. Kan stå stilla i princip hur lång tid som helst men inte helt optimalt driftmässigt och om systemet behöver tappas ur någon gång

Intermitent gång av externt monterad cirkpump: ca 1 minut var 20 minut bör räcka även vid minus 20.
Lätt att ordna  ett par dygns frysskydd pÃ¥ detta sätt.

Koppla in extern matning till styren = Enkelt och i teorin en bra lösning då styren har inbyggd intermittent gång av laddpumpen vid frysrisk. Risken är om växelriktaren havererar på något sätt och skickar ut spänning som inte har fin sinuskurva. Då kan styren bli ledsen och behöva bytas ut.

Tilläggas kan att där jag bor så är leveranssäkerheten på elen historiskt mycket god.
På 16 år så har vi totalt haft 3 timmar strömavbrott varav 54 minuter vid minusgrader.
Längsta avbrottet varade dryga timmen och var vid åskoväder och hyfsat många plusgrader.

Men att det varit historiskt mycket bra är ju inte lika med att det fortsätter så. Likaså så finns ju även risk för lokalt fel hos mig.




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2021, 15:57:24 »
Eftersom du nu har för avsikt att försöka säkra upp mot frysning. Och inte är sÃ¥ priskänslig, vad du ska använda är beroende pÃ¥ hur  det gÃ¥r att fÃ¥ till nÃ¥got utan att göra ingrepp i en ny VP sÃ¥ inte garantin ryker. En liten 12 VDC-pump och en elektronisk termostat 12 VDC en baypass tvärsöver matarpumpen och tvÃ¥ backventiler, Ingen kapilärtermostat sÃ¥ hysterin kan vara var allt mellan 3 -7 C . Lämpligt dÃ¥ med en pump som liknar den här  https://www.wish.com/product/5da052e4252ca2235a62503c?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=SE&_force_currency_code=SEK&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5da052e4252ca2235a62503c&ad_cc=SE&ad_lang=SV&ad_curr=SEK&ad_price=322.00&campaig Och en termostat som den här. https://www.amazon.se/Allrensande-Digital-Temperaturregulator-Termostat-Sensor/dp/B07J1JWNR7/ref=asc_df_B07J1JWNR7/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476585477918&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6545064080743535884&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012675&hvtargid=pla-741414210409&psc=
Allt gÃ¥r pÃ¥ 12VDC och inga omvandlingar till 230V behövs. Termostatens givare sätts pÃ¥ växlarens kalla sida och startar vid tex + 5 C och stannar vid + 10 C , dÃ¥ tas värme frÃ¥n VP under ett antal timmar sÃ¥ länge det finns värme i den och tror nog att det klarar nästan en vecka med  termostatdriften.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2021, 17:01:48 »
Ja det där är absolut en lösning. Inte så dum.
Jag har själv funderat på 12 VDC pumpar men inte hittat någon som fallit mig i smaken. Skulle helst vilja ha en standard cirkpump i sådana fall, så det inte ser så "meckat" ut. Lösningen med bypass och backventil är jag till 100% med på.

Vet du om länkad termostat har "minne" så den bara sätter igång vid spänningsbortfall på nätet. Alltså går att ha frånslagen och lever upp när den får 12 V.

För mig sÃ¥ är en 230 VAC lösning helt okej eftersom jag redan har växelriktare , UPS och en  batteribank pÃ¥ ca 2 kWh installerat för att säkra upp lite andra funktioner i huset.
Men en l12V lösning är ju inte så dum då man slipper omvandlingsförluster.

Nej jag är väl inte sÃ¥ himla  priskänslig men att köpa upp mig pÃ¥ ca 100 liter glykol är nÃ¥got som jag helst slipper  ^-^

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2021, 17:34:51 »
Termostatenheten var bara ett exempel pÃ¥ vad som finns och är  drift 24/7 och drar inte mÃ¥nga watt i driftläge konstant och startar ingen pump förrän tempen gÃ¥r under + 5 C , Det med att ha en växelriktare som ska starta pumpen för med sig lite mer av koppling, dÃ¥ det kan ge en spänning ut baklänges pÃ¥ nätet när den är i drift. Och det är farligt vid eventuellt arbete eller annat pÃ¥ EL-nätet  och är förbjudet.  Det fordras lite mer av säkerhet vid sÃ¥dan koppling. SÃ¥ för att fÃ¥ det sÃ¥ enkelt som möjligt utan att det blir farligheter för andra sÃ¥ är en 12 VDC del att föredra. En baypass och backventiler kan med fördel sättas pÃ¥ rör/slang som gÃ¥r ut mellan inne och utedel, dÃ¥ har man även inte gjort nÃ¥got som kan riskera garantin pÃ¥ allt. Ska nog själv bygga den typ av säkerhet, dÃ¥ det verkar enklast. Hade först tanke pÃ¥ att köra med växlare 12/230 V men ändrat mig.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2021, 17:56:17 »
Jo det där med elsäkerhet är nÃ¥got som en del glömmer bort. Men nej jag har inte glömt det. Har jobbat som elektriker/tekniker i 30 Ã¥r och har auktorisation. Jag har jobbat med mycket specialprojekt fram till för ett par Ã¥r sedan. Nu för tiden sÃ¥ är det att bygga laddlösningar för elbilar hemma i villor som är huvudsysslan. Det känns som jag nog fÃ¥r hÃ¥lla pÃ¥ med det tills pensionen  ::) men en o annan solpanelanläggning ska jag nog ocksÃ¥ hinna med.

Det skulle vara kul om någon som har gjort något praktiskt ingrepp kunde berätta om det.
Kanske hur det har fungerat i praktiken vid strömavbrott och tvåsiffriga minusgrader.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2021, 18:28:00 »
Det med att gÃ¥ in i VP och koppla om är ingen mÃ¥nresa, men kan bli lite lurigt mär det gäller garanti. SÃ¥ sätta in en backventil pÃ¥ röret frÃ¥n VP och en knorr där en pump sitter med backventil är inte det heller svÃ¥rt. termostat som startar/stoppar med givare tex pÃ¥ växelpaketet ute fungerar. Vid  temp över + 5 C sÃ¥ startar inte extrapumpen, Tänker själv gör sÃ¥ pÃ¥ min ute-VP monoblock. Vet inte om nÃ¥gon gjort sÃ¥ men som kollegor mellan med insikt i automatik sÃ¥ kommer det att fungera.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2021, 14:34:30 »
Hej !

NÃ¥gon mer som har nÃ¥got att tillägga ?  NÃ¥gon som har hällt i glykol ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2021, 16:08:40 »
Det med glykol gÃ¥r  säkert, men gör att ytspänningen minskar i vattnet och det kan börja läcka nÃ¥gonstans, sen är det sämre övergÃ¥ngsvärde av värmen med glykol. Vattenmolekylen är som en apelsin pÃ¥ en LP och med glykol blir den som en pingisboll och tar sig igenom mindre hÃ¥l.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2021, 08:03:09 »
Jag har tidigare haft det, men med en plattvärmeväxlare i en mellankrets - dvs inte hela systemet med radiatorkrets etc. Tänk på att det inte behövs några 30-40% glykol för att stoppa sprängkraften i frysningen. Det räcker förmodligen med 10% - men det kollar du enklast med en flaska i frysboxen. Jag startade utan glykol men tyllförde det i ett senare skede och märkte att ett par linade kopplinga blev lite glykolfärgade, utan att för det böra läcka. Det är nog en balansgång.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2021, 09:05:27 »
Jag har glykol.......svag blandning...i mitt radiatorsystem.

Jag monterade en avstickare på övervåningen, där jag kan hälla i ...via en liten tratt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2021, 09:23:18 »
Jag har varit med om två fall, varav ett här på forumet, där man hade frostskyddat radiatorsystem genom att tillsätta sprit eller glykol till vattnet. Det ledde till att det blev metanjäsning i systemet vilket i sin tur gjorde att man ofta blev tvungen att lufta radiatorerna. Problemet var störst höst och vår när temperaturen var gynnsam för bakteriernas tillväxt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elajomannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2021, 09:38:38 »
Hm... Det där med en hög avstickare, det var verkligen smart. Då räcker det ju med att släppa trycket lite för att få i det. Smart !

Jo jag vet att det räcker med ganska lite för att stoppa stoppa sprängverkan och det är ju det jag vill Ã¥t.   Men ju mer jag läst desto mer verkar det rekommenderas att ha ca 30% blandning eftersom det tydligen kan bli nÃ¥gon oönskad kemisk reaktion annars !?

NÃ¥gon som vet mer om det ?

En annan möjlig ide som jag har är att använda min gamla IVT 290AW  som volymtank. Idag har jag en äldre volymtank som inte börjar se sÃ¥ kul ut...
Med 290 som volymtank som ju är en dubbelmantelhistoria  skulle jag ha möjlighet att ha en krets frÃ¥n VP som värmer upp den andra kretsen.  MEN....   det är bara en lös tanke, jag vet inte om överföringsförmÃ¥gan skulle räcka ?  Funktionen skulle ju bli som en extra plattväxlare men pÃ¥ ett annat sätt...
Jag har sökt IVT men när de hörde att jag skulle köra en 2120  sÃ¥ dog telefonlinjen... ::)
 
Vinsten skulle i sÃ¥dana fall vara att VP kretsen bara skulle innehÃ¥lla ca 60 liter  och vara lätt att skydda med x % glykol  samtidigt som det vore ett mycket begränsat antal kopplingar att ha uppsikt över.

Kommentarer om det ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ordna frysskydd av ny anläggning
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2021, 10:55:16 »
Det med att använda någon tank att växla värme tror jag inte på, för dålig verkningsgrad. Men att ha en större växlare som kan ta hela effekten utan för stort tryckfall mellan VP och system + tank kan gå, då kan den del som går på utsidan fryssäkras med på ett enklare sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!