Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 24 mars 2021, 21:30:49 »

Tack alla för förslag. Jo jag tänkte först att köpa en smo  men jag tyckte det drog iväg lite i pris när man räknar ihop vad man behöver.

Vi får se vad det blir för lösning på frysskyddet.
Det brådskar ju inte de närmaste månaderna.  ::)

Jag börjar efter påsk o släpar bort optiman  och gjuter ny platta så får vi se sedan.

Jag kommer återkomma senare i år med slutrapport, kanske kan hjälpa någon annan som funderar.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 mars 2021, 23:07:47 »

Jag tänker så här. Köp 2120 med SMO istället. Styrenhet Nibe SMO 40. Köp en 3-slingtank (sol) och kör värmepumpen på den - då har du möjlighet att enkelt köra separerad glykolblandning.
Bonus är inbyggd knäppfunktion. Pyttelitet expansionskärl är det fundamentala extra som du behöver. Bergvärmekärl i hög punkt skulle väl också funka.

Ett alternativ är tydlig avtappningskran vid utedelen, tydlig avluftare, tydliga kranar till och från utedel. Slutligen en instruerad granne - Då är det bara att tömma ut vattnet till bara utedelen. Skulle påstå att du har 8-12h på dig. Sätt en summer eller SMS-funktion på spänningsförlust, det fixar du med din titel.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 mars 2021, 16:50:23 »

Men ju mer jag läst desto mer verkar det rekommenderas att ha ca 30% blandning eftersom det tydligen kan bli någon oönskad kemisk reaktion annars !?

Den oönskade kemiska reaktion kan vara metanbakteriernas nedbrytning av frostskyddsmedlet. 
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 17 mars 2021, 13:04:45 »

Jo jag vet det.

MEN de går bort. Det blir 2120-12. :)
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 17 mars 2021, 13:01:39 »

Det finns LVVP typ split, där finns inget vatten utomhus och ingen frys risk utom hus, men det har du säkert koll på.
Har själv satsat på denna lösning. Min filosofi är man skall inte gör konstruktioner för komplicerade de skapar bara mera problem.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 17 mars 2021, 10:55:16 »

Det med att använda någon tank att växla värme tror jag inte på, för dålig verkningsgrad. Men att ha en större växlare som kan ta hela effekten utan för stort tryckfall mellan VP och system + tank kan gå, då kan den del som går på utsidan fryssäkras med på ett enklare sätt.
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 17 mars 2021, 09:38:38 »

Hm... Det där med en hög avstickare, det var verkligen smart. Då räcker det ju med att släppa trycket lite för att få i det. Smart !

Jo jag vet att det räcker med ganska lite för att stoppa stoppa sprängverkan och det är ju det jag vill åt.   Men ju mer jag läst desto mer verkar det rekommenderas att ha ca 30% blandning eftersom det tydligen kan bli någon oönskad kemisk reaktion annars !?

Någon som vet mer om det ?

En annan möjlig ide som jag har är att använda min gamla IVT 290AW  som volymtank. Idag har jag en äldre volymtank som inte börjar se så kul ut...
Med 290 som volymtank som ju är en dubbelmantelhistoria  skulle jag ha möjlighet att ha en krets från VP som värmer upp den andra kretsen.  MEN....   det är bara en lös tanke, jag vet inte om överföringsförmågan skulle räcka ?  Funktionen skulle ju bli som en extra plattväxlare men på ett annat sätt...
Jag har sökt IVT men när de hörde att jag skulle köra en 2120  så dog telefonlinjen... ::)
 
Vinsten skulle i sådana fall vara att VP kretsen bara skulle innehålla ca 60 liter  och vara lätt att skydda med x % glykol  samtidigt som det vore ett mycket begränsat antal kopplingar att ha uppsikt över.

Kommentarer om det ?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 mars 2021, 09:23:18 »

Jag har varit med om två fall, varav ett här på forumet, där man hade frostskyddat radiatorsystem genom att tillsätta sprit eller glykol till vattnet. Det ledde till att det blev metanjäsning i systemet vilket i sin tur gjorde att man ofta blev tvungen att lufta radiatorerna. Problemet var störst höst och vår när temperaturen var gynnsam för bakteriernas tillväxt.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 17 mars 2021, 09:05:27 »

Jag har glykol.......svag blandning...i mitt radiatorsystem.

Jag monterade en avstickare på övervåningen, där jag kan hälla i ...via en liten tratt.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 17 mars 2021, 08:03:09 »

Jag har tidigare haft det, men med en plattvärmeväxlare i en mellankrets - dvs inte hela systemet med radiatorkrets etc. Tänk på att det inte behövs några 30-40% glykol för att stoppa sprängkraften i frysningen. Det räcker förmodligen med 10% - men det kollar du enklast med en flaska i frysboxen. Jag startade utan glykol men tyllförde det i ett senare skede och märkte att ett par linade kopplinga blev lite glykolfärgade, utan att för det böra läcka. Det är nog en balansgång.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 16 mars 2021, 16:08:40 »

Det med glykol går  säkert, men gör att ytspänningen minskar i vattnet och det kan börja läcka någonstans, sen är det sämre övergångsvärde av värmen med glykol. Vattenmolekylen är som en apelsin på en LP och med glykol blir den som en pingisboll och tar sig igenom mindre hål.
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 16 mars 2021, 14:34:30 »

Hej !

Någon mer som har något att tillägga ?  Någon som har hällt i glykol ?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 mars 2021, 18:28:00 »

Det med att gå in i VP och koppla om är ingen månresa, men kan bli lite lurigt mär det gäller garanti. Så sätta in en backventil på röret från VP och en knorr där en pump sitter med backventil är inte det heller svårt. termostat som startar/stoppar med givare tex på växelpaketet ute fungerar. Vid  temp över + 5 C så startar inte extrapumpen, Tänker själv gör så på min ute-VP monoblock. Vet inte om någon gjort så men som kollegor mellan med insikt i automatik så kommer det att fungera.
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 14 mars 2021, 17:56:17 »

Jo det där med elsäkerhet är något som en del glömmer bort. Men nej jag har inte glömt det. Har jobbat som elektriker/tekniker i 30 år och har auktorisation. Jag har jobbat med mycket specialprojekt fram till för ett par år sedan. Nu för tiden så är det att bygga laddlösningar för elbilar hemma i villor som är huvudsysslan. Det känns som jag nog får hålla på med det tills pensionen  ::) men en o annan solpanelanläggning ska jag nog också hinna med.

Det skulle vara kul om någon som har gjort något praktiskt ingrepp kunde berätta om det.
Kanske hur det har fungerat i praktiken vid strömavbrott och tvåsiffriga minusgrader.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 mars 2021, 17:34:51 »

Termostatenheten var bara ett exempel på vad som finns och är  drift 24/7 och drar inte många watt i driftläge konstant och startar ingen pump förrän tempen går under + 5 C , Det med att ha en växelriktare som ska starta pumpen för med sig lite mer av koppling, då det kan ge en spänning ut baklänges på nätet när den är i drift. Och det är farligt vid eventuellt arbete eller annat på EL-nätet  och är förbjudet.  Det fordras lite mer av säkerhet vid sådan koppling. Så för att få det så enkelt som möjligt utan att det blir farligheter för andra så är en 12 VDC del att föredra. En baypass och backventiler kan med fördel sättas på rör/slang som går ut mellan inne och utedel, då har man även inte gjort något som kan riskera garantin på allt. Ska nog själv bygga den typ av säkerhet, då det verkar enklast. Hade först tanke på att köra med växlare 12/230 V men ändrat mig.
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 14 mars 2021, 17:01:48 »

Ja det där är absolut en lösning. Inte så dum.
Jag har själv funderat på 12 VDC pumpar men inte hittat någon som fallit mig i smaken. Skulle helst vilja ha en standard cirkpump i sådana fall, så det inte ser så "meckat" ut. Lösningen med bypass och backventil är jag till 100% med på.

Vet du om länkad termostat har "minne" så den bara sätter igång vid spänningsbortfall på nätet. Alltså går att ha frånslagen och lever upp när den får 12 V.

För mig så är en 230 VAC lösning helt okej eftersom jag redan har växelriktare , UPS och en  batteribank på ca 2 kWh installerat för att säkra upp lite andra funktioner i huset.
Men en l12V lösning är ju inte så dum då man slipper omvandlingsförluster.

Nej jag är väl inte så himla  priskänslig men att köpa upp mig på ca 100 liter glykol är något som jag helst slipper  ^-^
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 mars 2021, 15:57:24 »

Eftersom du nu har för avsikt att försöka säkra upp mot frysning. Och inte är så priskänslig, vad du ska använda är beroende på hur  det går att få till något utan att göra ingrepp i en ny VP så inte garantin ryker. En liten 12 VDC-pump och en elektronisk termostat 12 VDC en baypass tvärsöver matarpumpen och två backventiler, Ingen kapilärtermostat så hysterin kan vara var allt mellan 3 -7 C . Lämpligt då med en pump som liknar den här  https://www.wish.com/product/5da052e4252ca2235a62503c?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=SE&_force_currency_code=SEK&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5da052e4252ca2235a62503c&ad_cc=SE&ad_lang=SV&ad_curr=SEK&ad_price=322.00&campaig Och en termostat som den här. https://www.amazon.se/Allrensande-Digital-Temperaturregulator-Termostat-Sensor/dp/B07J1JWNR7/ref=asc_df_B07J1JWNR7/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476585477918&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6545064080743535884&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012675&hvtargid=pla-741414210409&psc=
Allt går på 12VDC och inga omvandlingar till 230V behövs. Termostatens givare sätts på växlarens kalla sida och startar vid tex + 5 C och stannar vid + 10 C , då tas värme från VP under ett antal timmar så länge det finns värme i den och tror nog att det klarar nästan en vecka med  termostatdriften.
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 14 mars 2021, 14:47:20 »

Hej !

Värmeslingor har jag förkastat då de skulle behöva kontinuerlig strömtillförsel vid ev strömavbrott. I mitt fall 70-100 W = kort drifttid på rimligt batteri.
 
Glykol= Ingen strömtillförsel behövs. Kan stå stilla i princip hur lång tid som helst men inte helt optimalt driftmässigt och om systemet behöver tappas ur någon gång

Intermitent gång av externt monterad cirkpump: ca 1 minut var 20 minut bör räcka även vid minus 20.
Lätt att ordna  ett par dygns frysskydd på detta sätt.

Koppla in extern matning till styren = Enkelt och i teorin en bra lösning då styren har inbyggd intermittent gång av laddpumpen vid frysrisk. Risken är om växelriktaren havererar på något sätt och skickar ut spänning som inte har fin sinuskurva. Då kan styren bli ledsen och behöva bytas ut.

Tilläggas kan att där jag bor så är leveranssäkerheten på elen historiskt mycket god.
På 16 år så har vi totalt haft 3 timmar strömavbrott varav 54 minuter vid minusgrader.
Längsta avbrottet varade dryga timmen och var vid åskoväder och hyfsat många plusgrader.

Men att det varit historiskt mycket bra är ju inte lika med att det fortsätter så. Likaså så finns ju även risk för lokalt fel hos mig.



Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 mars 2021, 14:16:05 »

Vet inte hur pumpen styrs, stannar den när om kompressorn  stoppar,  funderat lite  själv på det och lägga en värmekabel utmed rören och några slingor runt växlaren med en termostatgivare  på lämplig kallaste del Då har det ingen betydelse om VP slår ut och stoppar allt. Har inte kommit tillskott ännu men tänker på utförandet för min Eco Air 107:a
Skrivet av: Elajomannen
« skrivet: 14 mars 2021, 12:49:33 »

Hej !

Jag kommer att köpa mig en S 325 och en 2120-12  nu i vår.  Jag har funderat på lite olika lösningar att säkerställa att utomhusdelen inte fryser sönder.

Jag har visserligen klarat mig i 16 år med min gamla IVT anläggning men kommer inte att chansa med den nya anläggningen. Det finns ju lite olika vägar att gå.

1. Glykolblandning
2. Säkerställa lite lagom cirkulation även vid strömavbrott via Växelriktare och batteri.

Det finns ju även möjlighet att mata elektroniken i S 325 med extern matning och därigenom kunna erhålla nödvändig cirkulation.

Jag skulle vilja veta hur ni andra löst detta. Ni som faktiskt har vidtagit åtgärd och inte bara chansar.

Jag utesluter igentligen bara alternativet att köra oskyddat.

Med vänlig hälsning
Håkan
Elektriker




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!