Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!  (läst 10647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Twinn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« skrivet: 20 januari 2006, 03:53:11 »
Jag renoverade ett hus i somras som jag och min gravida sambo skulle flytta in i, jag själv har ägt huset i 20 år men den har stått tomt fram tills i år. Slängde ut mina 30 åriga gamla el element och ringde en värmepumpsfirma som har hållit på länge och ansågs vara kompetenta.

Jag bad säljaren räkna på hur stor värme pump jag behövde för att klara huset året om (iaf ned till -15). Sagt och gjort han räknade på min kåk som är 90m2 stor och hyfsat isolerad med öppen planlösning. Han sade att en Panasonic 5000AVT skulle utan problem klara mitt hus året om. Kanon tyckte jag, kom överens om leverans och installations datum.

Så den 22 augusti 2005 fick jag min luftvärme pump installerad. Installatören lyckades kortsluta inner delen under installationen. Den bytte han med en gång mot en ny.

Sen fungerade luft/luft pumpen som den skulle tills slutet av november 2005, sen lyckades den plötsligt inte att ge någon värme längre. Tekniker var på plats och fyllde på gas, då hade vi cirka 10 plus inomhus och ca 4-5 minus ute. Han tyckte att vi hade en dåligt isolerat hus. Jag svarade, ja det är ju ni som har räknat ut att den ska klara det här så då är det ju ni som har räknat bort er från början på storleken om du inte anser att det är för dåligt. Slut på diskussionen.

Efter det att teknikern åkt så klarade pumpen inte att lyfta tempen nämnvärt och den isade igen hela ytter delen så det vart bara en stor is kaka av ytter delen. Då Jag fick köpa nya element för att stöd elda med inne så att jag fick upp tempen till 15 grader.

Teknikern kom på nytt och konstaterade att det råkade vara gasläcka på min utedel.  Den byttes 050112, jag hoppades att allt skulle vara frid och fröjd.

Men jag konstaterade att den nya ytter del inte heller fungerar då en slinga i ytter delen hela tiden byggs igen av is. Med termostaten på 30 och full fläkt (har den varit inställd på sedan i slutet på november) så lyckas aldrig värme pumpen att lyfta tempen över 15-16 grader inomhus trotts att den får hjälp av tre 1000watts element. Trotts att vi har bit vis haft en ytter temp som har legat runt nollan.

Men har jag har pratat med teknikern och han är även inne på att byta ut hela aggregatet då det inte har funkat något vidare bra sedan i slutet på november. Jag har termostaten på fjärren satt på 30grader och fläkten på 5 av fem möjliga. Uttempen från innedelen är 36 grader vid nollgradigt väder.

Ni andra som har lite mer koll på läget, vad säger ni? Jag funderar på att köpa en mindre Panasonic Luft/luft pump för att komplettera min 5000 Avt som inte fungerar något vidare alls. Mest för att få redundans på värmen och för att det tar sådan tid för firman att göra något åt saken.

Den lilla pumpen tänker jag inte köpa av samma firma iaf. Kamin ska installeras till sommaren för att få en diversifiering av värme systemet. PS bor i östra småland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 06:58:32 »
Om du nu är ute för att diversifiera, varför inte köpa nåt annat än Panasonic?
Kanske en Toshiba, Sanyo eller Sharp? De som har sådana verkar rätt så nöjda.

Nu tror jag i och för sig att din installatör har rätt, om du inte kan få varmt i huset ens med hjälp av 3000 W elvärme + värmepumpen vid nollgradigt ute så har du ett väldigt dåligt isolerat hus...

Kanske skulle titta på isolering av vinden och kanske fönsterbågarna, sätt dammtätningslister (skummgummimodellen) mellan bågarna om du har kopplade tvåglasfönster, det hjälper en hel del!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 16:35:40 »
Hej Twin
När jag läser vad du skrivit är det nästan så jag inte tror dig. Jag skulle kunna värma upp min oisolerade vedbod med min E12;a. Har ett hus på 150 kvm i Uppland och byggt 1976.
Därav inte speciellt bra isolerat. Häromkvällen hade vi -11 grader ute och innetemperatur på
21,5 grader ett rum bort från pumpen. Inställning 22 grader.
Som du beskriver situationen kan man tro att du har rena plankväggar.
Berätta hur du har pumpen inställd. Heat, auto eller vad? Berätta mer om ditt hus.
Är det som du skrivit har du fått en riktigt klantig installatör som inte kan justera in pumpen åt dig. Har dom lovat att pumpen skall värma ditt hus och inte gör det är det deras sak att lösa problemet.
Jag har 6 familjer i bekantskapskretsen som har Panasonic CKP, DKE, HE och Sanyo och ingen av dessa har problem med uppvärmningen över -10 grader.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 17:03:56 »
Du skall höja fjärren till 30 grader och ha lägsta fläktvarvtal inställt manuellt  och sedan öka fläktvarvtalet succesivt med ca 5 min mellan höjningarna (observera hela tiden att/om  fläkten ökar ett snäpp!), Om fläkten inte ökar fläkthastighet eller stegar ned fläkten automatiskt pÃ¥ nÃ¥got av varvtalen är det köldmediebrist! Observera att sista snäppet kan dröja en stund innan höjningen av varvtalet sker! Om fläkten jobbar pÃ¥ 5 ans varvtal och ger 40-50 grader direkt i utblÃ¥set är maskinen ok!
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 17:08:23 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Twinn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 00:05:36 »
Fjärren är ställd på 30 grader celsius, fläkten står på fem av fem möjliga. Men slår jag över den i Powerfull så stannar fläkten och går på minvarv.. Så jag misstänker att det är signalfel. Teknikern ringde idag och sade att de skulle byta aggregatet på tisdag eftersom det bar sig så konstigt åt. Bland annat att fläkten stannar då den får signal att öka. Vi är båda inne på att det är något elfel som ligger och fortplantar sig efter det att första innedelen vart kortsluten i kombination med gasläcka.

Huset jag bor i är ett timrat hus som är rejält tilläggsisolerat. Det enda som inte är tillsnyggat vad det gäller isolering är vardagsrumsgolvet. Där är det fortfarande ca 30 cm kutterspån, det ska dock snyggas till i sommkar. Men för övrigt så är det inte i dåligt skick.

Det beror mest på att värmepumpen inte orkar få ur sig värmen.

Gör jag stegning som beskrivet så stannar fläkten i läge två typ. Sen efter en tio minuter så kan den få för sig att gå med full fart i två tre min för att sedan gå tillbaka till ett lägre läge trotts att den har en order på att gå på fullvarv.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 07:44:41 »
hej ..
det låter jäkligt skumt .
jag kör ju med en e12a i min  kÃ¥k,i gÃ¥r va det 20 minus dÃ¥ vi steg upp kl 7.00
ungarna å frugan for på jobb/dagis kl 8

Jag tänkte testa pumpen så jag slog av alla element i kåken,drog pumpen på 24 inne temp å 5 på fläkten ..på kvällen så hadde vi 19 grader inne i huset.

iofs inte nått jätte vetenskapligt men jag törs då säga att ner till -15 klarar min pump galant av huset utan nån hjälp.huset e ju 15x9 m så det e inte direkt nån skogskoja



Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2006, 09:37:14 »
Hej igen Twin

Nu då du berättat lite mer om ditt hus är helt klart att pumpen är felaktig.
Det man kan göra som amatör, om nu reparatören inte tror en, är att göra en "enkel" kontroll av pumpen och skriva ner det på ett papper och sticka det under näsan på honom.
1. utetemp
2. inställd temp
3. Innetemp.
4. skillnadstemp. mellan insug och utblås i innerdelen (14 - 16 grader)
5. Hur bildas frosten på uteaggregatet. Jämt fördelat eller i band. (alltid jämt fördelat och inte för tjockt)
6. Blir utedelen ren vid avfrostning (helt ren)
7. Mät maxtemp. straxt efter avfrostning (>42 grader). +/- 0 ute.
8. Ställ inneaggregatet pÃ¥ 30 grader. Mät temp. i utblÃ¥set (>42  grader). +/0 ute.
9. Kan du hitta olja vid röranslutningarna (gasläckage)
Nu kommer ju din rep. och han har tydligen accepterat att det finns nå't fel.
Inte skall du behöva komplettera med ytterligare en LVP.
Man skall aldrig ge sig!

Utloggad Twinn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2006, 11:30:07 »
Det krävdes ett antal telesamtal till rep men nu har han insett att det var fel på pump no 2 också så nu tvingar han också igenom att jag ska ha en ny pump gentimot general agenten. Han har också insett att det inte är mig det är fel på utan på pumpen, jag har underlättat situationen för honom då jag har tagit kort på ute delen och skickat till honom så att han ser hur det ser ut då den isar ner, så det är lättare för honom att få fram en ny pump från generalagenten.

Strax efter avfrostning så ge den i bästa fall 34-39 grader (blir sämre hela tiden och fjärren ställd på 30 grader) Det bildas ett band ganska mitt på den nya ute delen. Förra delen då vart det en stor kaka på hela utedelen. Så ibland får jag stoppa pumpen och hälla ljummet vatten på den så att den isar av för själv lyckas den inte göra det (tips från repen)

Jag hittar ingen olja som rinner under vv pumpen, men på förra vet jag att där läkte det i röranslutningarna, då jag var med då repen läcksökte pumpen Men det är ju ingen garanti att det läcker på samma ställe denna gång. Men iom att den lämnar ett band mitt på utedelen vid avfrostning så tyder det ju på att det saknas drivmedel....

Nej jag ger mig inte, men det känns så jädrans frustrerande då jag har en knatte på 5 månader hemma och vi är knapppt fasen att få tempen över 15-16 grader inomhus.
Ska till sommaren sätta in kamin för att få bättre säkerhet på värmen och för att sänka elkostnaden ännu mer.

Utloggad Twinn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2006, 11:34:40 »
den är ställd i manuell på högsta hastighet och 30 grader på fjärren, och i läge heat. Sätter jag den i Powerfull så stannar fläkten och går på min varv istället!?!?!

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2006, 12:34:50 »
Jag hittar ingen olja som rinner under vv pumpen, men på förra vet jag att där läkte det i röranslutningarna, då jag var med då repen läcksökte pumpen.

Så du fick en ny utedel när det läckte i anslutningarna p.g.a. dåligt installationsarbete?

Tycker mera att det låter som om du råkat få en dålig installatör än en dålig produkt.

Har du själv kontrollerat anslutningarna om de oljiga?

Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2006, 12:45:59 »
Twin
Att komplettera med en kamin är inte så dumt.
Generellt kan man väl säga, när man är ärlig, att när utetemperaturen ligger nå'n stans mellan -8 och -12 börja uppvärmningsförmågan hos en LVP att minska drastiskt. Givetvis beroende på vindhastihet, pumpens effekt och husets isolering.
Har du tillgång till billig ved så installera en bra kamin gärna med inbyggd fläkt. I annat fall så ta en titt på pelletskaminer. Du slipper hugga ved och får en värmekälla som automatiskt kan gå igång då LVP;n inte orkar värma huset. Pelletspriset, i dag, halverar kostnaden gämfört med El. Vad som händer i framtiden med pelletspriserna vet bara de styrande med sina skatter.
I dag börjar det finnas bra och funktionsdugliga pelletskaminer. Även svensktillverkade.

Din LVP.
Du skrev att du har ett vitt band över förångaren. Det visar att du har för lite gas i systemet.

p.s. Vadför jag skrev ärlig när det gäller uppvärmningsförmågan hos LVP;ar är att det
förekommer klara överdrifter i frågan i vissa inlägg i forumet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2006, 14:30:33 »
Fjärren är ställd på 30 grader celsius, fläkten står på fem av fem möjliga. Men slår jag över den i Powerfull så stannar fläkten och går på minvarv.. Så jag misstänker att det är signalfel. Teknikern ringde idag och sade att de skulle byta aggregatet på tisdag eftersom det bar sig så konstigt åt. Bland annat att fläkten stannar då den får signal att öka. Vi är båda inne på att det är något elfel som ligger och fortplantar sig efter det att första innedelen vart kortsluten i kombination med gasläcka.

Huset jag bor i är ett timrat hus som är rejält tilläggsisolerat. Det enda som inte är tillsnyggat vad det gäller isolering är vardagsrumsgolvet. Där är det fortfarande ca 30 cm kutterspån, det ska dock snyggas till i sommkar. Men för övrigt så är det inte i dåligt skick.

Det beror mest på att värmepumpen inte orkar få ur sig värmen.

Gör jag stegning som beskrivet så stannar fläkten i läge två typ. Sen efter en tio minuter så kan den få för sig att gå med full fart i två tre min för att sedan gå tillbaka till ett lägre läge trotts att den har en order på att gå på fullvarv.

Tveklöst är det något fel på pumpen!
Jag börjar undra om det är så att pumpen blivit återfylld med nytt köldmedium från en flaska efter läckaget???
Det kan vara på det sättet att för mycket köldmedium fyllts på pumpen! vägdes mängden som påfylldes?
Jag var på en E9DKE som var överfylld och måste erkänna att pumpen uppförde sig på liknande märkligt vis!
Jag tror att den behöver tömmas lite så försvinner powerheat problemet av sig självt (obs! givetvis inte av dig)
mången duktig tekniker hadde fyllt en inverterpump fel om man inte använder en nogrann våg (på grammet)
Det som inträffar är att kondensorn stockas med vätska och blir i realiteten mycket mindre ( endast första delen blir använd för kondenseringen)
vilket få Effekten att minska och kompressorn att inte varva ut ordentligt och fläkten att uppföra sig konstigt!

Känner du igen att montören utfört påfyllning enligt ovan, så stäng av den med en gång och tipsa honom om vägning med exakt våg.

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad flugis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2006, 15:43:19 »
Väger man verkligen gasen när man fyller på ?? Är väl ganska onödigt.
Vad jag vet så mäter man trycket och följer ett diagram som finns i manualen.
(tryck beroende på temperatur)
Det som händer när man fyller på gas är att trycket i pumpen föjer mängden gas. Fyller du på lite mer än rekommenderat får du ut mer värme ur pumpen ( har provat) Vad händer om du fyller på ytterligare köldmedel? Pumpen får för högt tryck, brummar kraftigare, drar mer ström för att till slut havera.
Det kan ju vara frestande att fylla på lite extra gas för att få mer värme men det förkortar garanterat kompressorn livslängd.
Väga ?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2006, 16:05:04 »
Väger man verkligen gasen när man fyller på ?? Är väl ganska onödigt.
Vad jag vet så mäter man trycket och följer ett diagram som finns i manualen.
(tryck beroende på temperatur)
Det som händer när man fyller på gas är att trycket i pumpen föjer mängden gas. Fyller du på lite mer än rekommenderat får du ut mer värme ur pumpen ( har provat) Vad händer om du fyller på ytterligare köldmedel? Pumpen får för högt tryck, brummar kraftigare, drar mer ström för att till slut havera.
Det kan ju vara frestande att fylla på lite extra gas för att få mer värme men det förkortar garanterat kompressorn livslängd.
Väga ?

Ren kylteknisk erfarenhet funkar inte riktigt i små vp-splittar tro mig!

rent kyltekniskt mäter man bara temperaturer och tryck, och viktigast är överhettningen temperaturen som mäts efter förångaren för att se att denna utnyttjas fullt ut för förångning, men gör det på en inverterpump jag lovar du blir sittande en hel dag med att fylla och tappa ur.
många fyller på känn och kollar temperaturen i utblåsningsluften ( men vi har med en inverter att göra så du kommer lätt förbi rätt fyllnadsmängd och hittar tillslut ett värde som verkar ok åtminstånde ett tag)
Normal fyllning är när vätskeröret är helt fyllt med vätska ofta har man synglas på lite större maskiner men på en vp-split så räcker det inte med fullt vätskerör och mätningen av överhettningen faller då det helt normalt skall komma vätska från förångaren mot kompressorn och där sitter en slurkeburk som tar upp den sista vätskan och ser till att bara gas förs vidare till kompressorn, slurkeburken sitter dock precis före kompressorn så det funkar dåligt att mäta överhettningen här.
Den enda rätta metoteden för pÃ¥fyllning av R-410A är vägning med exakt vÃ¥g, till dom flesta andra köldmedium finns fylleställ (mätglas) trycket är för högt pÃ¥ 410 sÃ¥ för denna Ã¥terstÃ¥r bara vÃ¥gen.     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Förtvivlad luft/luft värmepumps ägare!
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2006, 17:13:52 »
Vad händer om du fyller på ytterligare köldmedel? Pumpen får för högt tryck, brummar kraftigare, drar mer ström för att till slut havera.

Suck, och jag som räknat ut hur mycket extra köldmedium som skulle fyllas pÃ¥ i mitt system, och installatören tryckte in lite extra för att vara pÃ¥ säkra sidan  fiR:.

Så nu har jag bara att gå och vänta på domedagen.

Hur skall jag nu kunna sova lugnt när orden "havererar, havererar ...." ekar i mina öron.

Brummar den inte ovanligt mycket nu? Bäst jag kollar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!