Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TELIAS E-Post  (läst 2951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
TELIAS E-Post
« skrivet: 06 januari 2008, 15:08:11 »
 Ã„r det nÃ¥gon som vet när den ska börja att fungera igen ?
 Jag har bara fÃ¥tt 4-5 st e-post sedan ny-Ã¥r
 SÃ¥g pÃ¥ Aftonbladets sida att telia hade sullat bort nästan 2 milj e-post brev
 man skulle fÃ¥ en värde check pÃ¥ 200 kr som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren
 nu fÃ¥r man fundera pÃ¥ vad man ska köpa för alla dessa 200 kr
 mvh kjell   *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2008, 15:16:18 »
Här verkade vara något strul idag, men nu funkar det här i varje fall.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: TELIAS E-Post
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2008, 15:22:37 »
Jag har ALLTID problem med Telias POP-access  fiR: . Minst en gÃ¥ng om dagen, ofta flera timmar i sträck, misslyckas min mailklient att komma Ã¥t mitt konto. Jag pollar c:a var 5:e minut. Gmail kanske strular en gÃ¥ng i mÃ¥naden eller sÃ¥ med samma pollintervall.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2008, 23:09:01 »
Jag har ALLTID problem med Telias POP-access  fiR: . Minst en gÃ¥ng om dagen, ofta flera timmar i sträck, misslyckas min mailklient att komma Ã¥t mitt konto. Jag pollar c:a var 5:e minut. Gmail kanske strular en gÃ¥ng i mÃ¥naden eller sÃ¥ med samma pollintervall.

Ett inte allför ovanligt problem med POP.

Det som händer är följande:

Mailklienten öppnar en session via din bredbandsrouter mot POP servern. Därefter loggar den in mot servern och hämtar dina mail. Efter det att den hämtat alla mail så ska mailklienten logga ut från POP servern och stänger sessionen. Men det är inte alltid det sker på rätt sätt.

Här kommer då ett vanligt problem in i spelet. Din bredbandsrouter håller kvar sessionen med antingen en brandvägg hos din ISP eller mot POP servern. Det kan tom med vara så att mailklienten håller sessionen uppe mot din bredbandsrouter i tron om att den fortfarande används.

När du sen ska polla POP servern efter nya mail efter 5minuter så finns redan en etablerad session, tror klienten. Klienten försöker då återanvända sessionen. Om då inte sessionen är öppen hela vägen mellan klient och POP server får du efter ett tag en timeout i mailklienten. Du försöker igen att manuellt hämta mailen med samma resultat. Så småningom tröttnar du och gör något annat.

Eftersom mailklienten försöker med automatik att polla servern med en halvetablerad session så kommer den att misslyckas varje gång. Inte förräns den halvetablerade sessionen kopplats ner pga timeout fungerar det igen.

Ett annat problem som kan vara en kombination av ovanstående är att du inte kan logga in mer än en gång i taget med samma konto. Loggar då inte mailklienten ut på ett snyggt sätt från POP servern måste POP servern sköta utloggningen. Troligen gör POP servern det med att den "slänger" ut användaren efter en förutbestämd tid. Först efter det att du blivit "utslängd" kan du komm ain igen.

HurTelias system är uppsatta vet jag inte men det här har varit ett "problem" ända sedan POP introducerades. Tekniken är inte byggd för så "täta" pollningar. Det gäller framförallt på serversidan men till viss del även på klientsidan.

För att undvika det här brukar man sätta ett pollingintervall för POP på minst 10min.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: TELIAS E-Post
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2008, 23:14:23 »
Alla mina hemsidor, bl.a. denna låg nere sedan natten mot måndag, inget fungerade igen förrns runt 08.00 i morse.
Telia hade fel på en router var det enda webhotellet fick veta.
Jag ger mig fxxxn på att de inte skickade ut nån jour för att fixa det utan gjorde en "master reset" (drog ut stickproppen) när de kom på jobbet strax före 08.00 i morse.
Och jag som var uppe före 06.00 i morse för att jobba undan lite pÃ¥ förmiddan.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2008, 12:02:36 »
Alla mina hemsidor, bl.a. denna låg nere sedan natten mot måndag, inget fungerade igen förrns runt 08.00 i morse.
Telia hade fel på en router var det enda webhotellet fick veta.
Jag ger mig fxxxn på att de inte skickade ut nån jour för att fixa det utan gjorde en "master reset" (drog ut stickproppen) när de kom på jobbet strax före 08.00 i morse.
Och jag som var uppe före 06.00 i morse för att jobba undan lite pÃ¥ förmiddan.  huvuddunk

 Du har sÃ¥ rätt Rickard läs här
http://www2.blocket.se/news?id=138488,138463&ca=6_s
mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2008, 12:33:14 »
Telia hade fel på en router var det enda webhotellet fick veta.

Jag tycker nog du kan kräva en bättre förklaring av din levarantör för att få veta varför det drabbade dina hemsidor. Sen får dom i sin tur gå på sin leverantör (Telia) och avkräva dom en förklaring.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: TELIAS E-Post
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2008, 13:05:07 »
Ett inte allför ovanligt problem med POP.

Det som händer är följande:

Mailklienten öppnar en session via din bredbandsrouter mot POP servern. Därefter loggar den in mot servern och hämtar dina mail. Efter det att den hämtat alla mail så ska mailklienten logga ut från POP servern och stänger sessionen. Men det är inte alltid det sker på rätt sätt.

Säkert rätt, men i fallet Telia så misslyckas det även första gången (vid start av mailklienten) vissa dagar. Sen får man ingen kontakt på någon timme.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: TELIAS E-Post
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2008, 13:13:01 »
Alla mina hemsidor, bl.a. denna låg nere sedan natten mot måndag, inget fungerade igen förrns runt 08.00 i morse.
Telia hade fel på en router var det enda webhotellet fick veta.
Jag ger mig fxxxn på att de inte skickade ut nån jour för att fixa det utan gjorde en "master reset" (drog ut stickproppen) när de kom på jobbet strax före 08.00 i morse.
Och jag som var uppe före 06.00 i morse för att jobba undan lite pÃ¥ förmiddan.  huvuddunk

HELT JÄVLA OTROLIGT, SKITEN STOD OÖVERVAKAT SEN DEN 14/12 !!!
Personalen hade dragit på semester, Felia "glömde" fixa ersättare.. *roflmao* *roflmao*
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=730873
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2008, 13:52:33 »
Lite off topic,

Är man fast vid pop om man har telia eller finns möjlighet att körar imap isf pop skräpet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: TELIAS E-Post
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2008, 14:09:08 »
Lite off topic,

Är man fast vid pop om man har telia eller finns möjlighet att körar imap isf pop skräpet.

Enligt deras produktblad så kan man använda IMAP. Om det sedan gäller alla deras e-posttjänster framgår inte. Inte heller av deras supportsidor.

http://www.telia.se/files/telia_email_8051452.pdf
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!