Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ihop vp med bef. Panna  (läst 1237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fotsteg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla ihop vp med bef. Panna
« skrivet: 29 augusti 2022, 19:51:26 »

Hej! Jag har en daikin altherma monobloc som är ihopkopplad med min vedex 3000. Så fort jag har igång cirkpumpen på radiatorslingan så blir de flödesfel (c0) så att hela pumpen stannar, på vintern är detta ett sjukt jobbig grej.
Hur hade ni kopplat in den?  Bifogar bild.

Har idag en tank med vvb och 2 andra tankar. Men vill koppla förbi acctankarna så jag kan stänga dom med kulventil om jag inte vill använda dom.

Har funderat pÃ¥ att skaffa en liten bufferttank, skulle dett lösa mitt problem?  Är även orolig för att elda för att jag är rädd för att det ska komma för varmt vatten in i värmepumpen 😅

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Koppla ihop vp med bef. Panna
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2022, 16:45:12 »
Var har du kopplat in värmepumpen?
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Koppla ihop vp med bef. Panna
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2022, 17:35:38 »

Ett förslag.

Observera att ventilen ska monteras i motsatt riktning, i jämförelse med pilarna på ventilen.
« Senast ändrad: 31 augusti 2022, 17:39:24 av Lexus »

Utloggad Fotsteg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop vp med bef. Panna
« Svar #3 skrivet: 01 september 2022, 20:39:23 »
Var har du kopplat in värmepumpen?
Röd är tur och blå retur

Stefan berg

  • Gäst
Stefan berg
SV: Koppla ihop vp med bef. Panna
« Svar #4 skrivet: 21 november 2022, 13:22:04 »
Hej
Hur har det gått här? Har precis installerat en monobloc 3 daikin. Ihopkopplad med vtd322 enl skissen. Fick byta från 50 grader till 60 grader. Detta för att kunna ladda tankarna med mer än 50 grader.

Driften funkar ok, flöde runt 20 liter per min. Men när uppnådd temp är nådd, då sticker flödet upp till 43-50 liter per minut! Även om ja slår av driften så kör pumpen runt vatten 40-50 liter per minut! Är ju klart inte optimalt för ackumulatortankarna. Någon som har erfarenheter/tips på hur man ställer in daikins monobloc för drift mot acktankar?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop vp med bef. Panna
« Svar #5 skrivet: 21 november 2022, 20:34:05 »
Hej
Hur har det gått här? Har precis installerat en monobloc 3 daikin. Ihopkopplad med vtd322 enl skissen. Fick byta från 50 grader till 60 grader. Detta för att kunna ladda tankarna med mer än 50 grader.

Driften funkar ok, flöde runt 20 liter per min. Men när uppnådd temp är nådd, då sticker flödet upp till 43-50 liter per minut! Även om ja slår av driften så kör pumpen runt vatten 40-50 liter per minut! Är ju klart inte optimalt för ackumulatortankarna. Någon som har erfarenheter/tips på hur man ställer in daikins monobloc för drift mot acktankar?

Först, kolla om cirk pumpen är ställd på kontinuerlig drift eller sampling.
Sedan, om du kan koppla en termostat på din tank så kan du låta pumpen styra mot termostaten (on-off termostat) då står cirk pumpen still så länge termostaten ej påkallar.

mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!