Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?  (läst 2321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slutspann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Calibra 7
Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« skrivet: 08 september 2022, 16:08:08 »
Uppgraderade idag min bergvärmepump Thermia Calibra med USB-sticka från v8=>v12.1. Efter uppgraderingen noterade jag att en ny vy "Uppdatera/Aktivera OTA-uppdateringar" har tillkommit. Innebär detta att uppdateringar av mjukvara nu kommer att ske Over-The-Air utan behov av att få tag på aktuell version via USB-sticka?

Fick idag också veta av Thermia att det inom kort skall komma en version av mjukvaran där man kan schemalägga varmvattenproduktionen till (billigare) natten. Någon som vet mer om detta och när denna efterlängtade funktion kommer?

ErikOHMAN

  • Gäst
ErikOHMAN
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 13:37:08 »
Hej!

Var får man tag i uppdateringar? Något som fackman utför eller kan man göra det själv om man är lite bevandrad?

Utloggad slutspann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Calibra 7
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2022, 22:33:52 »
Hej!

Var får man tag i uppdateringar? Något som fackman utför eller kan man göra det själv om man är lite bevandrad?
Uppdatering med USB-sticka via installatör.
Men som jag skrev, i v12.1 finns OTA-uppdatering (Over The Air), vet ngn vad detta innebär och hur det funkar?

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2022, 11:14:09 »
Hej.

OTA innebär att du ej behöver använda usb-sticka för kommande uppdateringar utan som du själv nämnde att dom kommer att levereras över internet, förutsatt att du anslutit din pump till internet/nätverk.

Det har då funkat på min Atlas iaf. så jag vill tro att det kommer att funka till din calibra ickså.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad slutspann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Calibra 7
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2022, 15:40:03 »
Hej.

OTA innebär att du ej behöver använda usb-sticka för kommande uppdateringar utan som du själv nämnde att dom kommer att levereras över internet, förutsatt att du anslutit din pump till internet/nätverk.

Det har då funkat på min Atlas iaf. så jag vill tro att det kommer att funka till din calibra ickså.

Låter bra! Thermia kundtjänst skrev att installatören måste göra uppdateringen trots OTA men jag antar att man då gör den själv med hjälp av "installationskoden" på samma ställe som OTA-menyn ligger under systemuppdateringar?

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2022, 17:12:49 »
Enligt Thermia kommer en uppdatering av mjukvaran i mitten av kvaltal 4 som gör att man kan  schemalägga varmvattenproduktionen.

Utloggad Statesman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • ?
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2023, 16:07:58 »
Någon som vet om uppdateringen så man kan styra varmvattentillverkningen kommit än?

Utloggad jbt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2023, 19:38:15 »
Någon som vet om uppdateringen så man kan styra varmvattentillverkningen kommit än?

Det kom en OTA uppdatering, 12.01.005 (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79466.0), strax innan jul. Har du installerat den? Min pump är nyinstallerad så jag har inte vågat mig på att uppdatera den än :)

Utloggad Statesman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • ?
SV: Calibra OTA-uppdatering samt styrning av varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2023, 13:39:33 »
Hepp den har jag inte installerat. pratade med rörkrökarna å dom kommer uppdatera min pump när de är dags för service i vår, å då har nog den nya firmwiren kommit trodde dom!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!