Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar  (läst 3673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« skrivet: 15 november 2004, 07:33:05 »
Har i helgen monterat en Nibe UKV100-tank som första radiator. Anledningen var att vi efter installationen av VP’n fick mycket kraftiga knäppningar i vÃ¥r golvvärme, speciellt i de rum som har trägolv. Orsaken var inte sÃ¥ svÃ¥r att förstÃ¥ dÃ¥ det i samband med övergÃ¥ng frÃ¥n varmvatenproduktion  till värmeproduktion kom en värmespik frÃ¥n gemensamt vatten.

Innan monteringeg lät det som man poppade poppcorn ca 20 min efter att någon använt mycket varmvatten. Nu efter installationen är det nästan helt tyst. Lyckades räkna till 10 knäpp i söndags och till sju i dag på morgonen.

Vad det kommer att göra för längre gångtider m.m. återstår att se. Just nu ser jag det mest som en bonus

Mycket nöjd ;D
« Senast ändrad: 15 november 2004, 07:36:37 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #1 skrivet: 15 november 2004, 18:21:04 »
Bra att höra - väntar själv på en 100 l IVT tank med DHL bud.
Mitt problem är att radiatorrören knäpper.
Hur kopplade du - i serie eller parallellt?
Har du extern cirkpump?
Funderar att montera parallellt - skall vara OK enligt IVT.

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #2 skrivet: 15 november 2004, 19:01:57 »
Jag monterade den i serie. Varmt vatten frÃ¥n VP gÃ¥r in pÃ¥ ovansidan och det kalla tas ut i botten. Jag har endast en  cirkpump för hela systemet, driver bÃ¥de radiatorer och golvvärme.
Lycka till med installationen, hoppas att det funkar lika bra för dig. Hör gärna av dig med kommentarer.
« Senast ändrad: 15 november 2004, 20:02:00 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #3 skrivet: 15 november 2004, 23:41:03 »
Har inga knäppningar men är synnerligen nyfiken på era kommande rapporter om ni tycker att ni får längre gångtider tack vare den lilla acken. Borde göra grovt räknat 5-8 minuters ökning..


jag har nog ett sytem med rätt liten volym och fÃ¥r därmed 15 starter vid + 1,  24 starter vid ca +6 och kanske 35 vid 10.  Det försöker jag för all del att bättra pÃ¥ lite genom att öka paustiden  när det är varamare än +6 ute .. men det är ju inte alltid läge att springa ner till vp-rummet
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #4 skrivet: 16 november 2004, 05:43:46 »
Jag har endast en  cirkpump för hela systemet, driver bÃ¥de radiatorer och golvvärme.

Kan du förklara hur du får temperaturregleringen att fungera när du kör kombinerat med bara en cirkpump, eller har du en ritning på hur du kopplat.

Jag funderar på att bygga ut och är tveksam till hur jag skall göra med uppvärmningen - har bara radiatorer nu...

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #5 skrivet: 16 november 2004, 08:31:53 »
Rikard:
Jag hade från början direktverkande EL-takvärme :P
När jag projekterade omställningen till vattenburen golvvärme dimensionerade jag radiatorerna i källare för samma in-temp som för golvvärmen. Jag räknade ocksÃ¥ kallt med att en del spillvärme skulle överföras frÃ¥n mellanbjälklaget i betong till undervÃ¥ningen. Vidare monterade kranar för de tre huvud systemen:  radiatorerna i källarplan, samt de tvÃ¥ golvvärme-centralerna i markplan. Tanken var att kunna strypa in systemet.

Nu har jag ju inte kört det mer än några veckor men det hela verkar fungera tillfredställande. Jag har inte behövt skruva på kranarna ännu och tror/hoppas att det inte kommer att behövas.

VP'n beställdes med en extra stor cirkpump men jag använder inte hela kapaciteten ännu, Jag mistänkeratt vi kan komma att behöva den när vi tar värmeväxlaren för poolen i drift. Det som Ã¥terstÃ¥r är väl egentligen att strypa in alla slingor sÃ¥ att värmen blir lämplig för varje rum. Det största problemet hittills har faktiskt varit att fÃ¥ det tillräckligt kallt. Golvvärmen i stora delar av huset fungerar bättre än väntat, sÃ¥ inledningsvis har det mest om att sänka temp-kurvan  ;D
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

admin

  • Gäst
admin
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #6 skrivet: 17 november 2004, 00:16:39 »
OK, bra!

Har du tänkt köra golvvärmen på sommaren (klinker?)

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Montering av liten acktank tog bort alla knäppningar
« Svar #7 skrivet: 17 november 2004, 07:52:19 »
Rikard:
Ja jag kommer nog att köra den även på sommaren. Pumpen kommer i vilket fall som helst att vara i drift på grund av poolen, VP och hålen skall vara dimensionerade för att klara detta.

Det är mycket riktigt kliner på vår övervåning, mycket skönt nu när tempen sjunker ute :D I somras innan vi tog VP'n i drift var det inte lika kul.

Har funderat på om man skulle kunna använda sig av solfångare för att värma golven på sommaren, har inte kommit så långt i dessa tankar ännu. Har dock sett till att VV-beredaren har solingång, tänkte installera solfångare direkt men fick inte kalkylen att gå ihop. Trillar jag på en billig annläggning kanske det blir något i efterhand, vi får väl se.
Just nu är det loggning och justering som upptar mest fokus.
« Senast ändrad: 17 november 2004, 07:52:57 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 370
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!