Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begagnad värmepump (Panasonic)  (läst 1948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Begagnad värmepump (Panasonic)
« skrivet: 07 juni 2019, 09:40:04 »
Har frågat på en begagnad pump, Panasonic någonting för runt 1000kr, för dåliga bilder för att kunna bestämma... Säljaren säger lagren på inomhusdelen behöver bytas, vad det nu må vara för lager där.

CU-E kanske modellnumret börjar på.

Jag tänker den kan vi antingen sätta i huset, mot norrsidan, som luftkonditionering, eller så sätter jag den i verkstan mot sydsidan, för värme. Men är det något man bör tänka på med en begagnad pump, kan jag installera den själv? Att koppla in elen behövs förmodligen elektriker, men resten, borra hål i väggen och montera den bör väl en normalhändig person klara av. Eller?

Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad värmepump (Panasonic)
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2019, 10:38:29 »
innedelens lager är ju fläkten som avses.
kan vara lite pilligt att byta dessa då det är besvärligt att dela motorn
så man byte komplett motor
kostnad motor ca 2.500.-

sen kan ju allt annat vara på upphällningen oxå

finns det gas kvar i den  annars är det en kostnad pÃ¥ ca 2.000.-

fackmannamässig montering kräver en del grejer
och lejer du bort detta så räkna med 5-7tkr

lägga alla dessa kostnader på en beg pump??
upp till dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Begagnad värmepump (Panasonic)
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2019, 06:49:33 »
Varför säljs den begagnade värmepumpen?
Troligen för att den bullrar i lagren, och för att nuvarande ägare hellre köpt nytt än reparerat?
Panasonic med >10 år ålder är på upphällningen om du frågar mig, Sonen har bytt ut ganska många Panasonic i vintras, maskiner som framförallt startar och går en liten stund men sedan stannar. Felorsak kan vara flera saker, alla dyra att åtgärda, och det är tveksamt att satsa de pengarna på en begagnad värmepump som dessutom inte har lika bra verkningsgrad som de som säljs idag.

Fläktmotorn kan du köpa här: https://www.blocket.se/vasternorrland/Varmepump_flaktmotor_Panasonic_Toshiba_m_fl_40326900.htm
Owe har hållit på med renovering av dessa i många år.

En förutsättning för "affär" är som jag ser det att du funderar över hur du kan installera så billigt som möjligt - måste du betala >5000 kr så skulle jag avråda.
Kolla bekantskapskretsen, kanske finns någon som kan hjälpa dig till ett lägre pris?

Jag skulle nog inte heller betala något innan jag såg att den begagnade värmepumpen faktiskt fungerar.
Å andra sidan är ju 1000 kr bara vad det kostar att tanka bilen, så summan är väl iofs obetydlig.
« Senast ändrad: 10 juni 2019, 06:53:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad värmepump (Panasonic)
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2019, 14:11:30 »
Ja det blev ingen affär, var redan såld. Orsaken jag kollar på begagnade enheter är ju att det inte är något jag kan tänka mig spendera mycket på, AC är en ren lyx och till verkstan kan jag bara inte gå och lägga något dyrt och fint heller.

Jag har läst det finns pumpar som man kan installera själv. Allt är färdigt fyllt och behöver bara kopplas i typ. Men jag är ganska villigt att plocka isär saker och renovera dom.

Jag har en Yaris och det kostar runt 400kr att tanka bilen, nästan varannan vecka
« Senast ändrad: 03 juli 2019, 14:14:28 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Begagnad värmepump (Panasonic)
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2019, 14:31:35 »
En sån här kan du enkelt installera själv (även om man inte får det.):
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-005353/
Koppla ihop snabbkopplingen till kylmediarören och plugga i stickproppen i lämpligt vägguttag...

En begagnad 'märkesmaskin' kräver, förutom eventuell renovering, installation av en kyltekniker vilket kostar ett par-tre tusen extra. Plus eventuell elektriker om den ska anslutas fast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!