Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snart en ny vinter...inverter eller inte???  (läst 18483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #15 skrivet: 23 augusti 2006, 15:34:28 »
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.

PS.
Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.

// Grolim

Bra att vi pratar i klartext.

Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.
Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.
Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).

Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.

Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.

Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!

//Stefan

Du har ju iofs redan svarat på det i ditt första inlägg = det dubbla. Å i ditt fall, helt bortkastade pengar, om Du vill veta vad jag anser. Men om jag läser mellan raderna, så har Du redan bestämt dig. Då återstår väl inget annat, än att begära in offertar från de totallösningar Du kan tänka dig..., om nån firma nu behagar svara dig.

Visserligen upprättas det lite protokoll, å en hel del inställningar görs. Men räkna med att Du får justera allt ändå, innan "skiten" fungerar som Du tänkt.

AppropÃ¥ gammalt. Det enda som jag ser kan vara ett hot, p.g.a Ã¥lder, är stammarna i ditt hus. Ã… dom blir det ju Ã¥xÃ¥ dockade emot..... Men för 100000 sek till din tänkta inst, är det kanske möjligt att fÃ¥ dom utbytta. 30 Ã¥r, tror jag försäkringsbolagen har som nÃ¥n beräkningsgrund pÃ¥ livslängden  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #16 skrivet: 23 augusti 2006, 15:42:41 »
Följer denna tråd med stort intresse så jag själv är i samma situation!



Samma här!
Är dock rädd för radiostörningar från inverterpumpar eftersom jag vill kunna lyssna på annat än skvalradion. Någon som har erfarenhet?

Är fö just nu på jakt efter kopparrör och radiatorer i Stockholmsområdet (någon som inte bara säljer till det egna skrået).
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #17 skrivet: 23 augusti 2006, 15:47:03 »
Tjenix. Jag sitter själv i samma sits  :D.. Jag har varit i kontakt med säkert 10 olika
värmepumpsfirmor och konstaterat att om man vill ha en total install så kostar det nästa
lika mycket på det olika ställena +- 5000kr. Oavsätt vilket märke man väljer typ (CTC, Nibe, Ivt, Thermia ). Då kvarstår frågan om vad man ska välja och vilken som är bäst huvuddunk.
Det är nu det stora problemet börjar att försöka bilda sig en egen uppfattning om vilken som är
bäst just för dina ändamål.
Jag har lustläs varända jä*la värmepumps sida på nätet och inte blivigt ett dugg klokare på
denna ständigt förändrande marknad  :D. Jag har äntligen tagit ett beslut och det ska bli en Inverterstyrd med 410gas. DÃ¥ vet jag iallafal att jag köpt en pump som inte är förhistorisk om
typ 3år. Om du är ute att spara pengar och strula runt lite så kör på gromlins & humlans linje, den är inte dumm om du vill spara pengar!!. Om du är lika bekväm som jag så är det bara att punga upp 90000- 100000:- . I slutet så är det bara engagemang, pengar och kunskap som avgör vilket pris som du landar på.


LYCKA TILL  *vinkar*
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #18 skrivet: 23 augusti 2006, 16:07:08 »
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.

PS.
Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.

// Grolim

Bra att vi pratar i klartext.

Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.
Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.
Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).

Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.

Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.

Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!

//Stefan

OK! I mitt fall kostade det ca 48 500 kr inkl allt, och då menar jag allt!! Innan beslut togs att genomföra installationen själv, utan inblandning av VVS:are begärde jag in offerter på jobbet och de ingående delarna samt övrigt mtrl. VVS- firman sade sig vilja ha 85 000 kr för hela alltet. Mellanskillnaden 36 500 kr skulle då firman ha för att täcka sina utgifter får man väl anta (blir ca 2281,25 kr/tim. räknat på 16 effektiva arbetstimmar = ocker!) Till detta kan du sedan lägga på ytterligare ca 15 000 kr + arbete om du väljer att ta väck din gamla panna och ersätta den med en ny, anpassad elpanna, -vips så är du uppe i dina + 100 000 kr.
Hur mycket mer som du kan tänkas spara på att byta ut allt kan max bli 2 000 kWh/år, troligare hamnar du på 1 000 - 1 500 kWh/år. Så din payofftid på elpannan utan arbetskostnaden hamnar då mellan 7,5 - 15 år = för lång tid, CTC beräknar livstiden på deras L/V- pumpar till ca 15 år och således betalar du av elpannan utan att räkna vinst på den.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #19 skrivet: 23 augusti 2006, 16:14:44 »
MÃ¥ste ocksÃ¥ ventilera en annan aspekt pÃ¥ resonemanget... Anta att elpriserna skjuter i höjd till mer än smärtgränsen (vi är där nu), dÃ¥ har du ju kvar din pellets som värmekälla till en kostnad av ca 40 - 50 öre/kWh. Inte sÃ¥ dumt va?  ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #20 skrivet: 23 augusti 2006, 16:57:08 »
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.

PS.
Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.

// Grolim

Bra att vi pratar i klartext.

Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.
Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.
Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).

Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.

Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.

Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!

//Stefan

OK! I mitt fall kostade det ca 48 500 kr inkl allt, och då menar jag allt!! Innan beslut togs att genomföra installationen själv, utan inblandning av VVS:are begärde jag in offerter på jobbet och de ingående delarna samt övrigt mtrl. VVS- firman sade sig vilja ha 85 000 kr för hela alltet. Mellanskillnaden 36 500 kr skulle då firman ha för att täcka sina utgifter får man väl anta (blir ca 2281,25 kr/tim. räknat på 16 effektiva arbetstimmar = ocker!) Till detta kan du sedan lägga på ytterligare ca 15 000 kr + arbete om du väljer att ta väck din gamla panna och ersätta den med en ny, anpassad elpanna, -vips så är du uppe i dina + 100 000 kr.
Hur mycket mer som du kan tänkas spara på att byta ut allt kan max bli 2 000 kWh/år, troligare hamnar du på 1 000 - 1 500 kWh/år. Så din payofftid på elpannan utan arbetskostnaden hamnar då mellan 7,5 - 15 år = för lång tid, CTC beräknar livstiden på deras L/V- pumpar till ca 15 år och således betalar du av elpannan utan att räkna vinst på den.

// Grolim

Nu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.

Det känns som om vi kom ifrån tråden lite.
Jag tackar och bockar för era åsikter ang. docka till äldre panna. Det finns fördelar med det speciellt när jag har en hyfsat fungerande pelletsbrännare.

Men

Det är som du läste mellan raderna, jag vill nog ha en helhetslösning, jag var nog inte riktigt medveten om att det kostade hela bankboken...  :(
Men vill man ha det senaste får man slanta upp.

Det jag är ute efter och gärna vill ha hjälp med är att Ni rekomenderar lite storlekar på pump, kanske specifika märken och lite för o nackdelar med olika tekniker.

Som sagt 24000 kWh + 2 ungar som blir större och duchar mer, kanske ett badkar i framtiden och vem vet jag kanske slänger ner golvvärme i hela källaren.

Om Ni har tid o ork att fortsätta utbilda mig vore jag evigt tacksam  Thumbsup

//Stefan

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #21 skrivet: 23 augusti 2006, 17:13:32 »
Tjenix. Jag sitter själv i samma sits  :D.. Jag har varit i kontakt med säkert 10 olika
värmepumpsfirmor och konstaterat att om man vill ha en total install så kostar det nästa
lika mycket på det olika ställena +- 5000kr. Oavsätt vilket märke man väljer typ (CTC, Nibe, Ivt, Thermia ). Då kvarstår frågan om vad man ska välja och vilken som är bäst huvuddunk.
Det är nu det stora problemet börjar att försöka bilda sig en egen uppfattning om vilken som är
bäst just för dina ändamål.
Jag har lustläs varända jä*la värmepumps sida på nätet och inte blivigt ett dugg klokare på
denna ständigt förändrande marknad  :D. Jag har äntligen tagit ett beslut och det ska bli en Inverterstyrd med 410gas. DÃ¥ vet jag iallafal att jag köpt en pump som inte är förhistorisk om
typ 3år. Om du är ute att spara pengar och strula runt lite så kör på gromlins & humlans linje, den är inte dumm om du vill spara pengar!!. Om du är lika bekväm som jag så är det bara att punga upp 90000- 100000:- . I slutet så är det bara engagemang, pengar och kunskap som avgör vilket pris som du landar på.


LYCKA TILL  *vinkar*


Tackar det kan behövas.
Jag har också lusläst allt jag kommit över. Kan inte säga att jag blivit klokare för det.

Jag vet inte om det bara är jag? Men man vill att folk ska tala om för en vad man ska ha för grejer. Alla jag pratat med hävdar att deras pumpar är världsbäst.
Och nu rÃ¥kar det finnas en hel uppsjö med människor i detta forum, med en hel drös av stjärnor under sina namn.  ;) SÃ¥ nÃ¥gra tips mÃ¥ste ni väl ha att komma med?

Att det lutar åt en inverter ser jag ju mer jag läser runt på forumet. Dock har jag inte sett en enda tråd där någon köpt en och är nöjd, verkar lite märkligt???

Och Nico
Får man fråga vilken pump det blev? Eller är det reklam?

//Stefan





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #22 skrivet: 23 augusti 2006, 17:30:30 »
Det är inte reklam, om han inte skriver var han köpt den och till vilket pris.. ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #23 skrivet: 23 augusti 2006, 19:52:36 »
Problemet är väl att, det inte finns nåt tvärsäkert sätt att hjälpa till på, alltså att reka nåt som gör dig riktigt nöjd. Hur än Du gör, kommer det aldrig gå att hitta tillräckligt stort referensmaterial, som kan visa på vad som blir den bästa lösningen. Men om Du istället försöker å utgå från vad som känns som den bästa lösningen för dig, så kan Du förvissa dig om att det alltid blir "rätt". Varför? Jo för att i stort sett vad än Du väljer, så kommer den besparing det blir i kWh, att vara ungefär lika, oavsett vad Du än väljer. Men med fördelen, att det står nåt innanför väggarna som Du själv tror på.

mvh humlan.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #24 skrivet: 23 augusti 2006, 21:32:13 »
Ett tips...kolla forumet.....vilket märke har dom nöjdaste kunderna.....det hade jag köpt......sen en fundering till ...varför har inte våra svenska konstruktörer hoppat på detta med inverter & 410 gas om det nu är så bra......jag tror inte dom ligger efter i utveckling, jag tror du ska satsa på ett av dom svenska beprövade märkena...men jag kanske har fel......jag har en fundering till...på vår, sommar & höst när det är hyffsat varmt & du inte behöver mer än varmvatten & inverterpumpen går på låt säga 50% dellast hur hög vattentemp får du ut då??

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #25 skrivet: 23 augusti 2006, 22:57:22 »
Citera
Nu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.

Nja, jag önskar att det var så enkelt som du vill påskina, men verkligheten är bistrare än så tyvärr. Under uppvärmningsperioden kommer inte din tilltänkta totallösning att orka med både huset och din familjs vattenbehov fullt ut, även i en anpassad panna kommer det därför att behövas tillskottsenergi i form av elpatron för att värma tappvatten till önskad temp, sk. spetsberedning. Detta gör att din besparingsvinst minskar till de 1 000 - 2 000 kWh som jag nämnde i tidigare inlägg. Om vi antar att du har rätt skulle det innebära att vi kan räkna med de 11 000 kWh som min anläggning i praktiskt utfall sparar + dina antagna 6 000 kWh, total besparing 17 000 kWh/år. Det skulle då innebära att din anläggning får en årsverkningsgrad på hela 70,83%, alltså helt i paritet med vad en bergvärmepump ger. Ditt resonemang stuper på sin egen orimlighet, om inte så skulle även luft/vatten- pumpar omfattas av det statliga energibidraget, vilket de alltså inte gör.

// Grolim
« Senast ändrad: 24 augusti 2006, 00:27:09 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #26 skrivet: 24 augusti 2006, 07:34:54 »
Citera
Nu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.

Nja, jag önskar att det var så enkelt som du vill påskina, men verkligheten är bistrare än så tyvärr. Under uppvärmningsperioden kommer inte din tilltänkta totallösning att orka med både huset och din familjs vattenbehov fullt ut, även i en anpassad panna kommer det därför att behövas tillskottsenergi i form av elpatron för att värma tappvatten till önskad temp, sk. spetsberedning. Detta gör att din besparingsvinst minskar till de 1 000 - 2 000 kWh som jag nämnde i tidigare inlägg. Om vi antar att du har rätt skulle det innebära att vi kan räkna med de 11 000 kWh som min anläggning i praktiskt utfall sparar + dina antagna 6 000 kWh, total besparing 17 000 kWh/år. Det skulle då innebära att din anläggning får en årsverkningsgrad på hela 70,83%, alltså helt i paritet med vad en bergvärmepump ger. Ditt resonemang stuper på sin egen orimlighet, om inte så skulle även luft/vatten- pumpar omfattas av det statliga energibidraget, vilket de alltså inte gör.

// Grolim

Jag ser när jag gör kalkyler på luft/vatten-vp att de i de flesta fallen får en energitäckningsgrad på ca 80-85%, jord/bergvärme hamnar med samma effekttäckningsgrad på en energitäckningsgrad på 95-98%. Så en viss skillnad är det.

Räkna alltså med minst 15% mindre besparing med en luft/vatten jämfört med en väl dimensionerad jord/bergvärmepump.
Om den tidigare förbrukningen ligger på 25 000 kWh så blir det ca 2750 kWh/år i lägre besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #27 skrivet: 24 augusti 2006, 07:51:34 »

Tjenix.  *vinkar*


Det kommer en säljare från Daikin idag klockan 18,00 som ska gå igenom huset. Om
han kan övertyga mig att deras produkt är värd 10000:- mer är Aquan så ligger dom
bra till. Själv tycker jag att Aquan verkar vara en bra maskin till ett rätt så bra pris :) .
Men å andra sidan så är Daikin ett välkänt märke.


Vilken hade ni valt? tänk inte pÃ¥ priset bara produkt mässigt  :,v(


Jag har satt en deadline att en beställning ska vara gjord senast imorgon. huvuddunk
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #28 skrivet: 24 augusti 2006, 09:00:55 »
Citera
Nu tror ju jag att det finns betydligt mer att spara än 1500 kWh/år. Med "Eran" lösning måste jag ju köra allt varmvatten på en beredare m. elpatron. Bara det måste vara 5-6000 kWh + de förluster som panna orsakar. Nu blåser ju inte den värmen all världens väg utan kommer troligen huset till godo ändå.

Nja, jag önskar att det var så enkelt som du vill påskina, men verkligheten är bistrare än så tyvärr. Under uppvärmningsperioden kommer inte din tilltänkta totallösning att orka med både huset och din familjs vattenbehov fullt ut, även i en anpassad panna kommer det därför att behövas tillskottsenergi i form av elpatron för att värma tappvatten till önskad temp, sk. spetsberedning. Detta gör att din besparingsvinst minskar till de 1 000 - 2 000 kWh som jag nämnde i tidigare inlägg. Om vi antar att du har rätt skulle det innebära att vi kan räkna med de 11 000 kWh som min anläggning i praktiskt utfall sparar + dina antagna 6 000 kWh, total besparing 17 000 kWh/år. Det skulle då innebära att din anläggning får en årsverkningsgrad på hela 70,83%, alltså helt i paritet med vad en bergvärmepump ger. Ditt resonemang stuper på sin egen orimlighet, om inte så skulle även luft/vatten- pumpar omfattas av det statliga energibidraget, vilket de alltså inte gör.

// Grolim

Jag ser när jag gör kalkyler på luft/vatten-vp att de i de flesta fallen får en energitäckningsgrad på ca 80-85%, jord/bergvärme hamnar med samma effekttäckningsgrad på en energitäckningsgrad på 95-98%. Så en viss skillnad är det.

Räkna alltså med minst 15% mindre besparing med en luft/vatten jämfört med en väl dimensionerad jord/bergvärmepump.
Om den tidigare förbrukningen ligger på 25 000 kWh så blir det ca 2750 kWh/år i lägre besparing.

Låter rimligt, Svärfar installerade en bergpump och gick från ca 25 000 kWh/år + HH-el till mellan 10 500 - 11 400 kWh/år (diffen beror på hur vintern har varit) och jag hade förut ca 24 300 inkl. HH-el och har nu hamnat på 13 200 - 13 700 kWh i förbrukning/år. Dvs. det skiljer ca 17 - 20% mellan oss, men då har jag nog lite till (ca 5 - 10% eller 700 - 1 400 kWh) att krama ur mitt system om jag byter ut min gamla panna mot en ny anpassad elpanna (EcoEl).

// Grolim
« Senast ändrad: 24 augusti 2006, 09:03:58 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #29 skrivet: 24 augusti 2006, 10:37:48 »
Hej igen!

Vad tycker ni om storleksvalet på 11,3 kW till ett hus som drar ca 24000 kW/året, uppv + vatten. Firman som rekommenderade den säger att den skulle ge runt 8-8,5 kW vid -15 grader. Låter som om det skulle räcka för att värma en kåk mitt i vintern, vad tycker Ni?

//Stefan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!