Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elradiatorer.....  (läst 5211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Elradiatorer.....
« skrivet: 22 oktober 2004, 20:07:45 »
Tips önskas på val av radiatorer till källarlöst hus på 170m2 med dålig isolering överallt(trots att vi tilläggsisolerar där vi kan). Finns några nya innovationer? Eller är det inget nytt under solen sedan vi bytte i förra huset i början på 90 talet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Elradiatorer.....
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2004, 17:28:12 »
Om du ändå tänkt byta ut dina radiatorer. varför inte överväga ett vattenburet system. I dagens läge är det väl investerade pengar - det höjer med stor säkerhet husets värde betydligt.

Om du gör det har du dessutom möjlighet att köpa till en luft/berg/mark-värmepump med låga driftskostnader.

Om du har bestämt dig för att fortsätta med elradiatorer bör du investera i en luft/luft-värmepump - den lär betala sig på 2-5 års sikt om du har en planlösning som ger den möjlighet att värma en större del av huset.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Elradiatorer.....
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2004, 22:40:53 »
Tips önskas på val av radiatorer till källarlöst hus på 170m2 med dålig isolering överallt(trots att vi tilläggsisolerar där vi kan). Finns några nya innovationer? Eller är det inget nytt under solen sedan vi bytte i förra huset i början på 90 talet.

Tips pÃ¥ elradiatorer blir nog svÃ¥rt här, det är ju nästan som en svordom i deta forum  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Re:Elradiatorer.....
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2004, 12:48:06 »
O.K. jag svär i kyrkan.

Värmepump blir luft-luft p.g.a. payofftiden.Vi är mogna människor. Om vi varit yngre hade det blivit sjövärmekabel,vi bor 5 meter från sjön. Gammal vattenvärme utslängd allt var kasst, dragningen,radiatorerna,pannan etc...

Elradiatorer eller nåt annat är ett måste. Golvvärme går inte p.g.a. dålig golvisolering o platta på mark resp. torpargrund som är omöjlig att komma under... Takvärme är ju helt uteslutet

Tacksam för förslag...

carra

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Elradiatorer.....
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2004, 19:50:27 »
På elradiatorfronten inget nytt. inte vad det gäller förbrukningen i alla fall.
En 2kw radiator drar just 2kw.

Det finns en uppsjö av varianter i sten och glas olja och gud vet allt men ingen drar mindre än den andra :-\

Däremot så finns det lite intelligentare styrningar som centralt kan styra samtliga radiatorer med nattsänkning osv.
Det kan löna sig.

Lycka till!

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Re:Elradiatorer.....
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2004, 20:10:36 »
 :)

Tack för Ditt svar!


Finns nåt annat än radiatorer? "Bara" rör t.ex som ger ifrån sig värme. Spelar ingen roll hur ofta/sällan man( i mitt fall aldrig) städar.Radiatorer är dammsamlare! O de blir ju så förbaskat heta.

Carra

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Elradiatorer.....
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2004, 21:06:07 »
:)

Tack för Ditt svar!


Finns nåt annat än radiatorer? "Bara" rör t.ex som ger ifrån sig värme. Spelar ingen roll hur ofta/sällan man( i mitt fall aldrig) städar.Radiatorer är dammsamlare! O de blir ju så förbaskat heta.

Carra

dagens el radiatorer blir inte heta.
en olje yld elradiator blir inte varmare än en radiator i ett vattenburet system, det finns även genomströmnings radiatorer som inte går att brännasig på, men en sån blir det ju damm inuti.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Elradiatorer.....
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2004, 21:08:19 »
:)

Tack för Ditt svar!


Finns nåt annat än radiatorer? "Bara" rör t.ex som ger ifrån sig värme. Spelar ingen roll hur ofta/sällan man( i mitt fall aldrig) städar.Radiatorer är dammsamlare! O de blir ju så förbaskat heta.

Carra

dagens el radiatorer blir inte heta.
en olje yld elradiator blir inte varmare än en radiator i ett vattenburet system, det finns även genomströmnings radiatorer som inte går att brännasig på, men en sån blir det ju damm inuti.

Du bör instalera någon form av styrning så att du får radiatorerna att arbeta samtidigt (dom som är monterade i samma rum) då drar dom minst ström)
Det är som att ro en stor båt, ror alla samtidigt går det lättare
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Elradiatorer.....
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2004, 19:29:31 »
Köp billigast möjliga oljefyllda elradiatorer med elektronisk temostat.

Då får du en väl fungerande och ekonomisk lösning.

(men ack sÃ¥ trÃ¥kig  ;))

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 627
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!