Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorventiler  (läst 2247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nisse2

  • Gäst
nisse2
Radiatorventiler
« skrivet: 09 november 2004, 16:20:58 »
Har haft problem med igensatta radiatorventiler även sen jag tagit bort själva ventilen så att piggen syns. Det samlas skit som kraftigt minskar eller täpper flödet. Nu undrar jag om ventiler med enbart vred har större genomsläpp så att skitet fastnar i smutsfiltret istället. Är det någon som vet?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Radiatorventiler
« Svar #1 skrivet: 09 november 2004, 17:45:13 »
Stiften kan fastna varje sommar om man har dom i stängt läge utan att det finns smuts eller annat fel. ventilerna är riktigt dåliga!! Men tar man en tång drar stiftet massor av gångerfram o tillbaka, då känner du när varmvattnet kommer.
Om inte stiftet fjädrar tillbaka distinkt då har det kärvat antingen i helstängt läge eller i halvstängt.
Inget dera är bra tillsammns med VP. Men med ett annat värmsystem kan man nå såna temperaturer så det märks inte om nån rad. funakr sämre.
Jag tror inte det är smuts!!!!!

Det finns ventiler anpassade för självcirkulation dom har mycket mindre motstÃ¥nd, men finns inte i 10 mm  >:(
Ventil RA-G är anpassad för system
med självcirkulation.

http://varme.danfoss.se/PCMLiterature/Search/Literature.asp?MenuUID=247EBEEB-C8BA-4D50-BD08-C070D3F2D7C1&MenuID=60

Kanske direkt här.

http://varme.danfoss.se/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=1846

Här kan ni som vill strypa in hitta kv värden fina diagram mm. timmars läsning mycket godsaker där  ;)

Här kan ni läsa om ev. maxbegränsning påtermostatdelen som skall tas bort om man har Vp (tror att villamodellerna inte var maxbegränsade??)

http://varme.danfoss.se/PCMLiterature/ShowFile.asp?FileID=3604

Ja om ni nu har Danfoss termostater ;)

Hör av dig jag satsar en femma på att dom bara kärvat!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!