Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polaris radiatorer  (läst 8943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Polaris radiatorer
« skrivet: 07 november 2004, 10:24:52 »
Fick ett par bilder av polaris som undrar vad detta är för typ av radiatorer...

"Hej , Vad e detta för en radiator.Har 10 st i huset.
De eju rör med flänsar på ..kanske inte så mycke volume..ska byta ut några ..vilka e bäst för VP.
Huset byggt 1980 en rörssytem  ca 1/2 tums matn 1 slinga pÃ¥ var sida huset..3 totalt 2 slingor hus + 1 slinga garage.
 
Polaris"

admin

  • Gäst
admin
Re:Polaris radiatorer
« Svar #1 skrivet: 07 november 2004, 10:26:02 »
En bild till...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #2 skrivet: 07 november 2004, 11:50:20 »
Hmmm inte set förrut. Verkar vara "helkonvektion" dom ser ut att täta mot väggan på gavlarna!?
rör med flänsar på ... tyder på konvektion (luftrörelse)

Men varför byta dom ser ju rejäla ut??

Är det "högtemp" nu?
Hög avgiven effekt vid låg temp ska du ha om du funderar på VP. men dom du har duger säkert också bara inte dom kräver alltför hög framledning vid kyla.
Ett tips har du inet vp än, kolla i vinter vid svinkyla vilken temp du behöver fram till elementen och på returledningen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #3 skrivet: 07 november 2004, 12:21:20 »
Bertil mfl, Har nyss installerat VP 1215-7 . nu vid +2 ute har jag Vb fram ca 34-35 gr. de e ju rör som går fram och åter i elementet så de blir väl inte sådär mycket volym vatten totalt. Dom kanske duger. Har öppen planlösning så jag kan byta ut nåt ..till o med komplettera med nåt fler om så skulle behövas och tänkte då fråga er .."whats the best" så slipper ja köpa fel typ.
Har ställt om pumpen lite efter era rek. och den gÃ¥r nu var 40 min  ca 7-10 min inget eltillskott pÃ¥ 230 tim..förrutom legionella höjn.
Har nog lite för stor pump för husstorleken (1 plan 120kvm 10 radiatorer) men de gör ju inget sägs det. brine in 5-3..4-2 typiskt.

Ska börja logga lite bättre framöver.

Polaris  
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #4 skrivet: 07 november 2004, 12:54:07 »
Citera
Har ställt om pumpen lite efter era rek. och den gÃ¥r nu var 40 min  ca 7-10 min inget eltillskott pÃ¥ 230 tim..förrutom legionella höjn.

Vad har du för kurva och börvärde ange även nuvarande utetemp.


Jag tror dina rad. duger bra har du en öppen planlösning kanske du kan utöka med nån rejäl, gärna en beg. med stor vattenvolym (snygga är dom väl inte).
En lågvolymare med stor avgiven effekt går också bra.

Du har säkert liten volym, jag är nästan säker att pumpen din inte jobbar bort alla gradminuter innan stopp!! Då blir det massor av onödiga starter.
Det här skrev jag tidigare...

För korta driftstider!!?
Jag tror att din VP bryter på ett annat värde än gradminuterna!! det dumma är att då nollställsgradminuterna ändå. Det resulterar i mycket starter!!

Stå vid vp ända tills den stannar vid en driftscykel, notera gärna minut för minut. Kolla så den "äter" upp alla gradminuter.
Om det på slutet bara försvinner en massa gradminuter till noll o pumpen stannar ska du justera i datorn.

meny 10 VP diff kan du bli tvungen att höja några grader, om det nu är så att den bryter, på detta värde.

det funkar så att om börvärdet överstigs (ärvärdet) med dom inställda graderna då stannar maskin o ev minusminuter nollställs, det gör att pumpen startar en massa i onödan.
Börvärde är i meny 1 inom parantes, och verkligt värde före utan parantes (ärvärdet).
kolla in det hör gärna av dig hur det ser ut!

Kolla det här!!!!

Viktigast med radiatorerna är att du kan värma huset vid svinkyla utan att returtempen blir för hög då måste du byta/utöka med nån radiator. Annars kan VP stoppas helt pga hög returtemp!!

Att utöka vid ettrörssystem kan va lite knepigt, byter du till ett jättestort i början pÃ¥ slingan kan du försämra/försämrar du i dom andra rummen!!!!!!  
Det är ju i princip kopplat i serie vattnet går från rad 1 till 2 osv. Tar man då ut mera ur ettan då sänks ju tempen till 2:an...
Kanske bättre då att montera ett helt nytt nånstans...
Men hur?? på bästa sätt.

 Plumber som är en hyvens yrkesman kanske har nÃ¥t gott rÃ¥d i detta fall!!!??? finns nog nÃ¥n annan ocksÃ¥ här??



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Polaris radiatorer
« Svar #5 skrivet: 07 november 2004, 13:14:54 »
Jag tycker det ser ut som AGA radiatorer.
Dom AGA radiatorer jag sett har termostatvredet på framsidan men i övrigt är dom identiska.

Märkliga skapelser och eländiga att lufta.
Det går en slinga på baksidan av typ 10mm rör som gör ett par svängar sen ner till returen.
Konvektionsplåtarna är fastsatta på rören, minns ej hur.

Det skulle förvåna mig om det ryms mer än 1liter vatten i dom radiatorerna.

Vad det gäller enrörsystem så ska man helst inte bryta upp nån slinga med en extra radiator, det ger problem.

Är man tvungen att komplettera så sätt en i slutet av slingan som sista radiator.

Är det fler slingor på ett ettrörssystem så kan man göra en ny slinga från pannrummet och sätta nya radiatorer eller fläktkonvektor på den.
Se till att montera en trimventil på den nya slingan så du kan balansera slingorna med varandra sedan.


Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #6 skrivet: 07 november 2004, 15:34:45 »
Jo nu har jag kollat 1 cykel och den bryter nog på VPdif 13gr

den gick 10 min
vbfram 34gr börv och den jobba upp sej till ärv48 fram då den stanna så var det -130 gradmin kvar den starta på -203 gradmin.

+2 ute vbfram bör 34

minut 1     vb fram 38     vbr 20           -203gradmin
minut 2                  40           25
minut 3                  41           27           -197 kb5-2
minut 4                  42           27
minut 5                  43           30                  kb5-3
minut 6                  44           31           -165 gradmin
minut 7                  45           32           -154
min 8                    46            33           -142
min 9                    47            35           -130
min 10                  48            36            -130

så ..ska jag höja VP dif från 13 till nåt??
jag har 40 min stopptid
höjt gradmin från 60-200
höjt ts      till 750            

polaris                  
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #7 skrivet: 07 november 2004, 15:41:06 »
Glömde skriva att jag kör på kurva 7 nu

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #8 skrivet: 07 november 2004, 16:10:00 »
Citera
så ..ska jag höja VP dif från 13 till nåt??

Höj den till tex 16 grader kolla sen så det räcker....
Den ska som sagt INTE bryta på vp diff!!!

Jag gissar att du kan sänka kurvan om den äter upp alla gradminuter på rätt sätt (bättre värmebalans), men kurvan ska ju ge lagom innetemp!!

En sak kanske du skall testa innan det blir svinkallt.
Om du höjer kurvan rejält ev höjer extra efter en stund.

Då kan du kolla så inte VP orkar jobba upp till maxtempen då bryter den tillslut på hög returtemp!!
då blir det en elpanna av den vid stark kyla, det är inge bra alls.
Det är inte säkert att det är så, men bra om du kollar innan det blir riktigt kallt.
 DÃ¥ skulle det verkligen vara vits med nÃ¥n rejäl ny radiator. Kopplingen skall nog vara direkt frÃ¥n pannrummet med en ny krets sÃ¥ det inte stör dom andra.....

Kurva 7 ganska lÃ¥gt och bra??  tempökningen borde plana ut eftersom ju varmare dina radiatorer är ju mera värme (effekt) avger dom.

Ner o testa ossÃ¥ loggar du igen, det kommer att ge framsteg jag lovar   ;)

Hör gärna av dig igen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #9 skrivet: 07 november 2004, 16:13:09 »
Glömde en sak vart ungefär bor du, eller lika bra hur kallt brukar ni ha som värst.

Om vp inte orkar nå maxtemp kan det ändå bli problem med hög temp när elpatronen går in.
Men om ni tex har en braskamin kan den duga som spets vid stark kyla istället för elpatronen.

Jag har en känsla av att VP är rejält tilltagen eller hur!! Då behövs inte spets så ofta.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Polaris radiatorer
« Svar #10 skrivet: 07 november 2004, 17:04:25 »
Det verkar som om det kan bli nödvändigt för dig att komplettera radiatorsystemet.

Du har ju hängt med länge i forumet, men jag frågar i alla fall, har du verkligen alla termostater helt öppna?

I övrigt håller jag med Bertil och Jocke - höj VPdiff till ett så högt värde att den inte bryter på det, vill du vara riktigt säker på att den inte bryter på det kan du sätta den på 30 grader.


Skulle framledningstempen stiga till 55 grader så kommer VP:n att lösa på driftpressostaten.

Om den gör det trots helt öppna termostater och cirkpumpen på högsta hastighet är det helt klart dags att börja titta på en utökning av ditt radiatorsystem, gör nu inget förhastat utan kolla upp vad jag/andra sagt, hör sedan av dig igen, med lite flyt så kan det fungera trots allt.

/Rickard

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #11 skrivet: 07 november 2004, 17:09:11 »
Bor i umeå strax utanför..kan väl dra ner mot -30 men sällan. Har både kakelugn och öppenspis.

Nu ändra ja till Vp diff 17gr då gick den 13 min med
vb 34 börv
vbfram var 51 vbretur va 38 och de va kvar -94grmin när den stanna. + 2 ute
efter vp stannar är ju vbfram och retur nere på börvärdet på --gissar 6-8 minuter så radiatorerna avger snabbt värmen tycker ja.
Verkar som den fortfarande stannar på Vp diff kan den ökas mer..polaris
Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Polaris radiatorer
« Svar #12 skrivet: 07 november 2004, 17:30:18 »
Ja hade en radiator i förrÃ¥det som va stängd..brukar ha kallt där  men öppna den alla 9 andra fullt öppna..jamen dÃ¥ provar vi dra upp Vp diff dÃ¥ .

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Polaris radiatorer
« Svar #13 skrivet: 07 november 2004, 18:04:53 »
Höj mera men som Rickard sa når du över 55 vid kontinuerlig drift blir det problem. För hög retur osså stopp på kompressorn.

Det Rickard sa kan va nåt trots allt. Vi har skrivit spaltmeter här om termostatventiler som kärvar i helstängt läge men även i halvstängt.

Om det är så, finns oftast en bypass på ettrörssystem som styr tillbaka vattnet utan avkylning, det får till följd att tempen stiger snabbt.

vad tror du har du nån som kärvat??
Då är det elementet markant mycket kallare än dom andra, obs i underkant. Men det är lite lurigt du har ju en avkylning längs slingan också.

Har du nån misstänkt ventil, då tar du loss den som följer. Lossa termostatdelen dra stiftet ut o in massor med gånger känn först om det inte fjädrar tillbaka mycket distinkt då har den kärveat.

En sak till du kanske har termostatventilerna maxbegränsade, det blir samma då varmt vatten direkt tillbaka till värmepumpen.

maxbegränsning av termostatdelen, är lite olika , men kan du vrida upp termostaten ända förbi max?? då är den inte begränsad.

Sen kan/är flödet också strypt. man kan öka värmeavgivningen genom att öka cirkulationen (minska tempskillnaden mellan stig o retur).
12 grader är litet mycke.

Men jag säger som det är. Inte ens jag behärskar instrypning av ettrörssystem till fullo  ;) ;)

om du har en strypring innanför termostatdelen kan du minska strypníngen där, sen finns det sannolikt stypning i "kopplet" ocksÃ¥.  
Men om du rör nåt för guds skull notera varje värde, innan du rör nåt lova det!!!!!!!

Men den snabba temphöjningen kan va helt naturlig eftersom du har väldigt liten volym i dina radiatorer, med en liten ack skulle tempen stiga väääldigt sakta.
Men om du utan ack når maxtempen då kommer du att göra det med ack också tillslut. det är ju värmeavgivningen från radiatorerna som avgör hur vamt vatten vp orkar producera.
Vid viss framledning och tempskillnad avger radiatorerna precis vad din pump ger. Då stabilisresa framledningstemperaturen och pumpan kan tuffa på i veckor uatn för hög temp!!
Det var det jag var ute efter när jag nämnde provet med höjd kurva.....

Skruva på framsteg gör du ju!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Polaris radiatorer
« Svar #14 skrivet: 07 november 2004, 18:24:20 »
kan du höja hastigheten på cirk. pumpen utn att få oljud, så gör det!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!