Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EnergiÃ¥tgÃ¥ng golvvärme?  (läst 4592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sirbo

  • Gäst
sirbo
Energiåtgång golvvärme?
« skrivet: 01 november 2004, 15:15:46 »
Ska bygga till 60 m2 och funderar pÃ¥ bergvärme i samband med detta. Kommer upp en del frÃ¥gor kring dimensionering. Har element  i nuvarande hus idag men har för avsikt att ha vattenburen golvvärme i tillbyggnaden.
 
Räknar med 40w/m2 dvs 2400w totalt per timme. Men hur många timmar per år ska man räkna? finns det någon schablon?

admin

  • Gäst
admin
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2004, 22:17:16 »
För det första, 40 watt/m2 vid vilken framledningstemperatur?

I mitt hus går det ca 19000 kwh för uppvärmningen av huset, ca 130 kWh/år/m2.

I ditt fall skulle det bli 7800 kWh/år för din utbyggnad, detta förutsatt att du har liknande förutsättningar som mig gällande utetemp och isolering.

Då jag bor i norrbotten så antar jag att du bor längre söderut... kanske din utbyggnad kommer att ha ett energibehov på ca 5-7000 kWh/år.

sirbo

  • Gäst
sirbo
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2004, 08:34:25 »
Vad har framledningstemperaturen med det hela att göra undrar en novis? Det jag är intresserad av är att göra en rimlig dimensionering av en vp. Har hört är att man kan räkna ca 40w/m2

Bor i stockholm och ska göra en välisolerad utbyggnad och även i samband med detta tilläggsisolera nuvarande vind så jag ett tillskott på 5000 verkar rimligt.

Ligger idag på 150w/år/m2 och då har jag en källare på 65 m2 (av totalt 180) med max 10 grader i.

Super!
Tack

admin

  • Gäst
admin
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2004, 10:29:40 »
Golvvärmen ger ifrån sig olika mycket effekt beroende på hur tjock golv du har ovanpå... temperaturen på vattnet från värmepumpen likaså.

Om du dimensionerar din värmepump att ge 40 W/m2 i uteffekt så bör ditt golvvärmesystem ge minst 55 W/m2 vid 55 grader utgående temp från värmepumpen.

Det innebär att värmepumpen med den uteffekt du har i ditt system inte kommer att kunna bygga upp en högre systemtemperatur än ca 40-45 grader.

Detta gör så att det finns marginaler om eltillskottet skulle gå till, ligger du så snålt dimensionerat med din golvvärme/radiatorer att värmepumpen förmår bygga upp en systemtemperatur på 55 grader finns risken att den löser ut när eltillskottet tvingas gå till.
Du blir då helt beroende av eltillskott när det blir riktigt kallt ute.

Nu vet ju inte jag vilken effekt dina radiatorer ger vid 55 graders framledningstemp - så egentligen blir det en ren gissning.

Helst skall man ha så rejäla radiatorer att de klarar sig med samma temp som golvvärmesystemet, då detta sällan är fallet så brukar man behöva ha en shuntgrupp med egen cirkpump för golvvärmekretsen i de fall man kombinerar radiatorer och golvvärme.
Inte helt lätt att få det att fungera bra, jag kan för övrigt säga att även jag är p.g att bygga ut - funderar på golvvärme - men är tveksam.

Visst - komfortmässigt är det överlägset, men ekonomiskt och reglermässigt är det svårt att hitta några fördelar.

Om du har uppgifter på dina radiatorers uteffekt vid skilda framledningtemperaturer är det lättare att göra en riktig dimensionering av golvvärmen.

/Rickard

sirbo

  • Gäst
sirbo
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2004, 13:33:11 »
Bugar och bockar!
Har lite svårt att hänga med, har kommenterat det du skrivit.
Om du dimensionerar din värmepump att ge 40 W/m2 i uteffekt så bör ditt golvvärmesystem ge minst 55 W/m2 vid 55 grader utgående temp från värmepumpen.

?15W/m2 går nedåt? dvs för att erhålla uteffekt 40 uppåt krävs 55w/m2

Det innebär att värmepumpen med den uteffekt du har i ditt system inte kommer att kunna bygga upp en högre systemtemperatur än ca 40-45 grader.

?Förstår inte riktigt? Är systemtemperaturen samma som reurtemperaturen? Tappar man således 10-15 grader på 60 m2 och 40 w/m2?


Detta gör så att det finns marginaler om eltillskottet skulle gå till, ligger du så snålt dimensionerat med din golvvärme/radiatorer att värmepumpen förmår bygga upp en systemtemperatur på 55 grader finns risken att den löser ut när eltillskottet tvingas gå till.
Du blir då helt beroende av eltillskott när det blir riktigt kallt ute.
?
Alltså om inte vattnet kallnar tillräckligt går inte vp igång?
Tex för få meter rör eller för liten dimension är alltså inte bra?

Nu vet ju inte jag vilken effekt dina radiatorer ger vid 55 graders framledningstemp - så egentligen blir det en ren gissning.

Helst skall man ha så rejäla radiatorer att de klarar sig med samma temp som golvvärmesystemet, då detta sällan är fallet så brukar man behöva ha en shuntgrupp med egen cirkpump för golvvärmekretsen i de fall man kombinerar radiatorer och golvvärme.
Inte helt lätt att få det att fungera bra, jag kan för övrigt säga att även jag är p.g att bygga ut - funderar på golvvärme - men är tveksam.

Visst - komfortmässigt är det överlägset, men ekonomiskt och reglermässigt är det svårt att hitta några fördelar.

Om du har uppgifter på dina radiatorers uteffekt vid skilda framledningtemperaturer är det lättare att göra en riktig dimensionering av golvvärmen.

?Ingen aning men de är duktigt stora, gamla från 60-70-talet.

mvh bosse

admin

  • Gäst
admin
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2004, 13:51:32 »
Du har inte fattat nÃ¥t!  ;)

Provar igen.

En värmepump ger alltid ut full effekt.

Om du har ett hus på 100 m2 och dimensionerar värmepumpen för att ge ut 50w/m2 så kommer du alltså att köpa en 5 kW värmepump.

Uteffekten brukar normalt anges vid 50 graders framledningstemp, ju lägre framledningstemp desto bättre. Verkningsgraden är mycket bättre vid t.ex. 35 graders framledningstemp.

Därför bör man dimensionera sitt radiator/golvvärmesystem så att det vid 50 grader kan ge ifrån sig betydligt mer effekt än 5 kW, detta resulterar i att din värmepump inte förmår bygga upp en högre systemtemperatur än 35-45 ? grader - radiatorerna och golvvärmeslingora gör helt enkelt av med all effekt som värmepumpen kan leverera vid betydligt lägre temperaturer än 50 grader.

I mitt eget hus dimensionerade jag värmepumpen till 50 W/m2 uppvärmd yta, radiatorerna dimensionerade jag till ca 78 W/m2.
Det har resulterat i att jag får en högsta systemtemp på ca 43 grader - och en COP på ca 4.0-4.5, beroende på hur långa driftsperioder värmepumpen har.

/Rickard

sirbo

  • Gäst
sirbo
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2004, 18:59:17 »
Snillen spekulerar!
Tror att jag börjar förstå.
En för liten pump ger lägre investeringskostnad, högre verkningsgrad (lägre framledningstemperatur), färre start och stopp (längre hållbarhet) och mer tillskottsenergi i form av dyr el.

En för stor pump ger högre investeringskostnad, lägre verkningsgrad (högre framledningstemperatur), fler start och stopp(kortare hållbarhet) och mindre tillskottsenergi i form av dyr el. Dock finns risken att vp:n löser ut när eltillskottet tvingas gå till och jag blir då helt beroende av eltillskott när det blir riktigt kallt ute.

Lagom är alltså bäst lutar år en Nibe 7 och golvvärme i tillbyggnaden som gör av med mera effekt än vad vp ger.

Stort TACK för snabba och bra svar!

Mvh Bosse

admin

  • Gäst
admin
Re:Energiåtgång golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2004, 19:07:00 »
Nu har "poletten trillat ned" - bra!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!