Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra tank  (läst 4095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inge Ville

  • VP sen 1977
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrimsÃ¥s
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump IVT
Extra tank
« skrivet: 11 juni 2016, 21:50:07 »
Värmen funkar inte i källaren.
Hej, detta problem uppstÃ¥r för alla med källare. Jag försökte med att stänga av värmen pÃ¥ övre vÃ¥ningarna men dÃ¥ löste pressostaten. Order att inte stänga av nÃ¥gra termostater för dÃ¥ blir vattenvolymen för liten. Jag har satt pÃ¥ en tank och har ökat vattenvolymen sÃ¥ dÃ¥ funkar det. Jag har höjt sommartempen till 25 grader sÃ¥ nu funklar det.  Är det sÃ¥ de flesta gör?
Vissa rörmokare säger att det inte behövs och andra att det är nödvändigt.
Min kusin är i det läget att han ska investera i en pump, huset byggt 1965, och får svar att det behövs om han ska ha värme i källaren på sommaren. Den andre säger att vattenvolymen räcker i ett gammalt hus och säger tvärtemot. Hur ska man göra?
IVT C9 2002

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Extra tank
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2016, 21:58:11 »
Ska man köra sommar värme bör man ha en arbetstank det kan ev funka hyffsat med en inverter med låg min effekt men en tank gör det bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra tank
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2016, 23:14:21 »
Om jag skulle investera i en pump och hade dessa önskemÃ¥l valde jag en viessmann med tank.   Demen maskinerna har en ack tank min  funktion sÃ¥ det är enkelt att fÃ¥ dem att HÃ¥kan källarn varm.   Jag gör pÃ¥ exakt det sättet  :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extra tank
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2016, 06:38:15 »
Som Smurfen skriver så fungerar det med vilken värmepump som helst om man kompletterar med arbetstank.
Wiessmann gör säkert bra pumpar (tysta och effektiva, men dyra) och tankar, men de har inget speciellt som gör dem mer lämpade i denna typ av applikation än några andra värmepumpar, inte så vitt jag vet i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra tank
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2016, 07:40:18 »
Nej Viessmann  ( det stavas inte med w och uttalas fisamann  du blandar nog ihop det med weishaupt Rikard  :) ) är inte unika  en Copeland scroll är en Copeland scroll .

Det smart i just detta fall är funktionen ack tank min   bara att aktivera sÃ¥ for man fast kondensring   detta gÃ¥r även avvaktar göra via kalender.    Samma med VV  :)    att de är utswdda tiöl bra val av folksam och de enda som fick 11 p i energibesparing delen är ju bara en bonus  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Extra tank
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2016, 09:15:59 »
Är inte det samma som att ställa min framledning som de flesta vp har  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra tank
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2016, 10:17:32 »
Möjligt  dontknow   viessmann lösningen är    valfri temp   med valfri hysteres för start    tex   40 grader   o sen start vid  35   ingen pump behöver cirkulera i maskinen för  man mäter ju ack

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Extra tank
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2016, 13:56:08 »
Funkar i stort sett lika på Nibe om man har arbetstank och extern framlednings givare i tanken och även på Thermia antar jag om man kör med buffert styr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Extra tank
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2016, 13:59:44 »
Fint   visste inte att nibe kunde programmera att acken är 40 grader varje onsdag och inte annars.  :)

Men bra   behöver ett alternativ till viessmann sÃ¥ nibe it is alltsÃ¥  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Extra tank
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2016, 14:04:53 »
Det har jag inte hört nån som har behov av men går säkert om man vill går ju schema lägga semester läge med lägre temp så det bör funka på Nibe i alla fall hur Thermia löser såna udda behov det har jag ingen koll på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Inge Ville

  • VP sen 1977
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GrimsÃ¥s
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump IVT
SV: Extra tank
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2016, 22:31:34 »
Hej, Smurfen du skriver inverter? Fattar inte vad du menar?
IVT C9 2002

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Extra tank
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2016, 08:57:57 »
Fint   visste inte att nibe kunde programmera att acken är 40 grader varje onsdag och inte annars.  :)

Men bra   behöver ett alternativ till viessmann sÃ¥ nibe it is alltsÃ¥  tummenupp

Du kan programmera värme/kyla/ventilation per veckodag, inte specifikt vad tanken håller för temp, men det hänger ju ihop, så det går nog bra. Och man behöver inte använda semesterfunktionen för det.

Se meny 1.3 (F1245)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Extra tank
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2016, 09:00:32 »
Hej, Smurfen du skriver inverter? Fattar inte vad du menar?
Inverter är en värme pump som kan reglera effekten din vp är av modell on/off den kan inte reglera ner effekten utan lämnar i stort sett lika hela tiden kompressorn går
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!