Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2  (läst 1720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« skrivet: 02 april 2017, 20:16:59 »
Har fått larmet "inget vatten i elpanna" men blir inte klok på hur felet sätts. Har kollat alla givare och dom är OK, dessutom får jag röd diod som indikering om en givare kopplas bort, men lampan är inte tänd när jag har larmet "inget vatten i elpanna".
Alla värmeelement är uppmätta och är hela, kontaktorer för 3 och 6kW i övre panna slår till under kontrollen vid uppstart men ändå får jag larmet enligt ovan vid slutet av kontrollsekvensen vid uppstart.

Hur går kontrollen till, har jag missat något som påverkar kontrollen vid uppstart?

Kan man gå runt kontrollen och få pannan att jobba normalt? Bevisligen så finns det vatten i pannan.

Tacksam för svar
/Gunnar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #1 skrivet: 02 april 2017, 20:36:06 »
Plaskar det i delarna . har du tryck pÃ¥ manometern Ca 0,5-1 bar om inte har vattnet gÃ¥tt ur  , läcka nÃ¥gonstans  du kan även rycka lite i säkerhetsventilen kommer det vatten där dÃ¥ finns det vatten i systemet , annars fÃ¥r du fylla pÃ¥ lite och se om trycket ökar , det ska öka sakta , om inte sÃ¥ kan blÃ¥san i tryckkärlet gÃ¥tt sin väg och det kan bli noll i tryck

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #2 skrivet: 02 april 2017, 21:33:13 »
Tryck finns, även dubbelkollat att det stiger när man fyller.

FAF

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #3 skrivet: 02 april 2017, 22:20:36 »
Jag vet inte riktigt vad det kan vara men här på forumet finns flertal som kan , det jag sa var något att börja med .
tror säkert att någon kommer att svara dig inom kort , jag läste manualen har du den , kan finnas någon flödesvakt
går pumpen som den ska

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #4 skrivet: 02 april 2017, 22:28:42 »
Värmepumpen fungerar, provat genom att tvångsköra den via menyerna på panndelen.

/Gunnar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #5 skrivet: 02 april 2017, 22:35:03 »
Värmepumpen fungerar, provat genom att tvångsköra den via menyerna på panndelen.

/Gunnar
Bra  blir det samma fel igen bör det kolls vad det kan vara

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #6 skrivet: 02 april 2017, 22:55:40 »
Jo , men problemet ligger i att när pannan ska köra på automatik så stannar den efter att uppstartssekvensen är avklarad och då med felet "inget vatten i pannan. Felet borde då vara i panndelen och inte i värmepumpsdelen.

/Gunnar

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #7 skrivet: 02 april 2017, 23:07:15 »
Jo , men problemet ligger i att när pannan ska köra på automatik så stannar den efter att uppstartssekvensen är avklarad och då med felet "inget vatten i pannan. Felet borde då vara i panndelen och inte i värmepumpsdelen.

/Gunnar
Snurrar pumpen , kolla om den gÃ¥r  är den mycket varm  kanske den har fastnat mÃ¥ste ha hjälp för att starta

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #8 skrivet: 02 april 2017, 23:22:52 »
vilken temp har du på returen , kan vara för hög El-patron i botten ligger till

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #9 skrivet: 03 april 2017, 16:49:30 »
Inget vatten i pannan-testet reagerar väl på snabb temperaturökning? Utan avkylning av vatten blir värmeelementet snabbt hett. Varm luft stiger till givaren som reagerar med stor temperaturökning.
Är detta en korrekt analys så borde det räcka att dra ur givarna ur sina dykrör och se till att de inte får någon större temperaturökning under uppstartssekvensen.
Annan lösning borde vara att tillfälligt koppla bort elpatronerna. Lämpligen lossas då nollan från kontaktorernas spole så att kontaktorerna inte kan dra, men då måsta man ha tillräckligt kunnande för att veta vad man gör.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #10 skrivet: 03 april 2017, 17:07:56 »
Inget vatten i pannan-testet reagerar väl på snabb temperaturökning? Utan avkylning av vatten blir värmeelementet snabbt hett. Varm luft stiger till givaren som reagerar med stor temperaturökning.
Är detta en korrekt analys så borde det räcka att dra ur givarna ur sina dykrör och se till att de inte får någon större temperaturökning under uppstartssekvensen.
Annan lösning borde vara att tillfälligt koppla bort elpatronerna. Lämpligen lossas då nollan från kontaktorernas spole så att kontaktorerna inte kan dra, men då måsta man ha tillräckligt kunnande för att veta vad man gör.
Jag har ingen aning om vad det kan vara som löser ut :: inget vatten ::: men om du ska koppla bort EL-patronen , så i första hand ska väl det gå att i menyn ställa av den , i andra hand koppla bort den fysiskt , lättast är väl
att ta bort en kabel pÃ¥ kontaktorn  , kolla sÃ¥ inte kontaktorn är i draget läge först , syns pÃ¥ mitten av  ankaret ska vara jämns med ytterkant , är det en blÃ¥ sÃ¥ är det noll , anslutningarna kan sitta upptill , för det mesta märkta A&B , annars
på sidan bredvid varandra ,nedanför inkommande eller utgående 3 fas ledningar , glöm inte att stänga av VP inte bra med spänning i fingrarna

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoEl-EcoAir 7,9 , V2
« Svar #11 skrivet: 03 april 2017, 18:15:29 »
Jo jag har provat med att ha båda givarna utanför pannan, låter ju rimligt med snabb tempökning när det inte finns vatten i pannan, men som sagt samma meddelande på display i alla fall. Den kan väl inte vara så smart att den vet hur många grader det blir inom en viss tid och kontrollerar på det viset?

FAF

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!