Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta radiator  (läst 9481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #15 skrivet: 17 november 2008, 19:59:51 »
hmm, hur ser man om det är anslutet till olika stammar? Vore skönt att slippa köpa både bygel och lock :/

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #16 skrivet: 17 november 2008, 21:42:12 »
Det sitter en koppling nere vid golvet som ser ut som ett Y en gren är ansluten till radiatorn, och den andra sitter det ett lock på. Under locket döljer sig en insektskruv. Jag antog att detta var en avstängningsgrej, så jag drog åt skruven så mycket det gick, lättade på muttern till radiatorn - men det verkar vara fullt tryck fortfarande... Har jag gjort något fel?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Byta radiator
« Svar #17 skrivet: 18 november 2008, 08:16:48 »
Är termostatventilen också ordentligt stängd?

Hur mycket vatten släppte du ut? Det är fortfarande tryck i elementet och det kan komma ut en del innan det sjunker.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #18 skrivet: 18 november 2008, 08:51:58 »
Jag drog åt skruven och gick i från några timmar. När jag kom tillbaka var radiatorn kall, och då förstod jag att det var vattnet i elementet som jag märkt av...

Nu måste jag bara förstå vart jag fyller på mer vatten?!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta radiator
« Svar #19 skrivet: 18 november 2008, 11:48:00 »
PÃ¥fyllning... hitta kallvattenledningen till din värmepump...  spola varmvatten dÃ¥ känner du en skitkall o en varm...

Följ kv ledningen mot värmepumpen, näre den sitter ett rör o ventil det röret går till ett av värmerören.... den är det.
när du fyller på ska du ha koll på manometern vilket tryck du har...
du har väl ett slutet system med tryckkärl i ntill pumpen!?
Det röda på bilden tyvärr syns inte påfyllningen den sitter uppe på pumpen... andra inlägget.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #20 skrivet: 18 november 2008, 20:03:01 »
Ahh, äntligen! Hittade nu kranen, den satt bakom pannan  huvuddunk

Jag hittar bara en manometer, och den sitter på expasionskärlet och visar nu 0 bar. Betyder detta att jag har väldigt dåligt tryck i systemet, eller ska jag titta någon annan stans? Vilket tryck ska man ha?

Edit: hittade en gammal bild på rörkaoset... :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #21 skrivet: 18 november 2008, 20:17:26 »
Ja, det är manometern på expansionskärlet du ska titta på. Trycket ska ligga några tiondelar över antalet meter du har från kärlet upp till högsta punkten på värmesystemet.

Är det 5m upp till högsta punkten på dina radiatorer, ska trycket vara runt 0,8bar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #22 skrivet: 18 november 2008, 21:15:34 »
Ah, nu har jag ökat! Drog upp den till 0,8 men nu när jag tänker är det nog snarare 3 m till högsta punkten. Bör jag lätta på trycket eller fungerar det ändå?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #23 skrivet: 18 november 2008, 21:26:09 »
Det blir bra ändå, får du för högt tryck löser säkerhetsventilen ut. Upp till 1 bar är helt ok.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Byta radiator
« Svar #24 skrivet: 21 november 2008, 14:51:23 »
Glöm inte att springa runt och lufta alla radiatorer nu samt luftningen vid VP. Det kan finnas mycket luft om det nu sett ut som du beskriver ett tag.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #25 skrivet: 21 november 2008, 21:33:55 »
Testade att lufta de radiatorer som fanns här på undervåningen, men tror inte det var speciellt mycket luft i dem. Tyckte det kom vatten i princip på en gång? Däremot känns systemet mycket tystare nu när jag ökat trycket!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #26 skrivet: 21 november 2008, 21:37:49 »
Vattennivån i radiatorerna låg antagligen lite lägre än tilloppet och detta orsakade brus.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!