Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Auto fan eller fast läge?  (läst 4370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
Auto fan eller fast läge?
« skrivet: 20 januari 2005, 09:51:33 »
Hej. Håller på och provar lite med min panasonic 9.
Sätter jag på fläkten i autoläge håller den på och går upp och ner i varv mycket oftare än om jag ställer in den på näst högsta. (Självklart) Men nu undrar jag om det är någon som vet vilket som är bäst ur besparingssynpunkt. Det blir mycket varmare i huset om den får stå på näst högsta. Innerdelen sitter lite trångt.
Kanske det spelar in?
MVH ;)
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Auto fan eller fast läge?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2005, 11:25:58 »
Jag håller på och testar mig fram i just detta ämne. Har en E12 och hitills sett att när jag har den i näst lägsta läge under ett dygn så tar den cirka 10-15kw/dygn mer än om den står på auto.
Dock blir det mycket bättre värme i hela huset om jag har den på konstant hastighet.

Har också upplevt att ljudnivån är mer behaglig när jag ska sova om jag har den på auto än konstant hastighet men det är en subjektiv bedömning.

Har tyvärr upptäckt att fönstren på min övervåning fungerar som barriär mot kyla som bättre myggnät gör. Måste byta dessa. Får förhoppningsvis bättre värmespridning efter bytet.
« Senast ändrad: 20 januari 2005, 11:29:37 av elvings »

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
Re:Auto fan eller fast läge?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2005, 13:29:13 »
Intressant, det vore spännande och se vad du får för förbrukning på näst högsta fläktläget. Jag kan tyvärr inte mäta förbrukningen för pumpen är kopplad direkt (via en brytare) till proppskåpet.
MVH
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Auto fan eller fast läge?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2005, 15:21:56 »
Tills vidare är min pump också kopplad på detta sätt. Skall sätta på en egen mätare på pumpen om någon dag.
Detta är anledningen till att jag skrev 10-15 kw och ej mer exakt då jag hela tiden har fått jämföra med tidigare dagars total förbrukning i huset. Detta tar lite tid och blir än så länge lite ungefär då dagarna måste vara likadana i temperatur för att man skall se exakt skillnad. Har dock varit rätt så stabil temperatur i några dagar förutom senaste dygnet så kommande strömförändringar får jag nog vänta med tills jag installerat mätaren och har relativ jämn temperatur utomhus.

Söker för övrigt en termometer som kan visa medeltemperaturen över valfri tid. Har tittat runt lite men endast hittat mätare som visar max o min under ett dygn. Någon som har tips?

admin

  • Gäst
admin
Re:Auto fan eller fast läge?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2005, 15:48:53 »
Lite marknadsföring för min templogger...

Med den kan du logga tempen kontinuerligt och välja upplösning på trenderna som visas, visar du en trend på en vecka så räknar det medföljande programmet fram max, min och medeltemp på den givare du trendar.

Se länk nedan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!