Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 123-haveri efter bara elva veckor  (läst 7653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: 123-haveri efter bara elva veckor
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2007, 19:53:22 »
hur konstatterades att oljan var kvar i kompressorn ?
var det det grova röret som läckte(där du kopplar på manometerstället) ?

Jag hängde tyvärr inte med tillräckligt noga för att svara på någon av frågorna utan kan bara hoppas att allt är bra nu, det funkar i vart fall bra. Det enda jag funderar på nu är att det låter som om något skakar i regionen innanför rören när pumpen går på mycket lågt varv.

Det jag själv kände på innan jag felanmälde kändes inte riktigt som olja, det var mer som en transparent doftfri vätska och det blev glatt på fingrarna av den. Kan det ha vait köldmediet i vätskeform?

/Mikael

NEJ ! det du känner är kompressorolja som följt med ut vid läckaget.
kompressoroljan följer med runt i systemet vid drift,därav oljeläckaget.
mvh:ACE

Kan oljan ta slut vid ev. läckage av kylmedie, eller har man ,ärkt av läckaget innan dess ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 123-haveri efter bara elva veckor
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2007, 21:43:57 »
jag gav mig in i denna diskussion lite huvudlöst,utan att tänka på att jag troligen skrämmer upp en villaägare helt i onödan. BER OM URSÄKT huvuddunk huvuddunk
oljan läcker ut i när den är varm, vilket gör den flyktig. om rören är oljiga så är det ingen fara. om det ser ut som det läckt ut många liter bör man kanske fundera även om det troligen inte är mer än ett par deciliter i verkligheten.
du kan säkert luta dig tillbaka och njuta av den goda värmen. och glömma det jag huvudlöst skrev.
ha det varmt, gott o bra ! mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 123-haveri efter bara elva veckor
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2007, 00:41:30 »
Här var det bara en droppe nedtill vid anslutningen, inga spår av läckage. Fast, som sagt, vätskan whateveritwas var transparent och det kan därmed ha läckt ut ett helt fat utan att lämna så värst tydliga spår.

/Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!