Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solceller  (läst 7636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Solceller
« skrivet: 31 augusti 2011, 00:18:08 »
Hej !

Vill starta ett litet projekt med solceller. Tyskarna har top-erbjudanden till mig  Thumbsup (tycker dom i alla fall) .... tysk vara .... frÃ¥n 0,85 EUR per W inkl. frakt till byggplatsen ! (om det även gäller Sverige och Österrike  ::)  Sc:,h ) ... monokristallina celler  ....

Läs gärna och kommentera  :) ... vad tycks ?  a:gl  Sc:,h

AKTUELLE Topangebote für Sie: Yingli 230 + 185 Wp ACHTUNG: Bestpreis im Markt! Seriöser Anbieter - Lager Deutschland. CSI alle Nennleistungen vorhanden - ab Lager Deutschland. Container und Kommissionsware! Als Top Preis-/Leistung: Hochleistungssolarmodul (Hersteller wird nur bei schriftlicher Anfrage mitgeteilt) Poly und Monokristallin verfügbar. Deutscher Rückversicherer - 10 Jahre Produktgarantie - 25 Jahre Leistungsgarantie - Ware ist sofort verfügbar - ab 0, 85/Wp >> FREI BAUSTELLE Linuo zum Kennenlernpreis. Q-Cells alle Serien. Umfassendes Portfolio auf Anfrage. Nur Ware ab Lager Deutschland! Bei Bedarf komplette Logistikorganisation zu ihrer Wunschadresse. Container oder Komissionsware. Seriöse Zahlungsmodalitäten. Keine Anzahlungen nötig!

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2011, 09:23:06 »
låta lite halvt seriös, tycker jag.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2011, 10:22:37 »
låta lite halvt seriös, tycker jag.

Hej !

Hmm, okej.

Nja, vissa säljare blir nervös ibland. Men 85 Cent inkl. frakt till byggplatsen verkar ett bra pris. Vill också diskutera om vad som gäller för solcellsanläggningar i Sverige. Bygger man större anläggningar kan man ju mata in i det offentliga el-nätet. Så är det i Österrike eller Tyskland. Men vad jag hörde på Intersolar får man inget bidrag mer i Tyskland om man monterar anläggningen "i fält", dvs den måste byggas på ett tak.

Sen finns det "ö anläggningar" där man t.ex. bygger en liten anläggning och nyttjar elen själv. Men då får man väl inget bidrag ? Vad gäller exakt i Sverige ? Tror jag har inte sysslat med detta så mycket.

En liten anläggning med t.ex. en panel kan ju vem som helst bygga hemma.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2011, 10:25:11 »
Solfångare är ju inte särskillt populära i Sverige för tillfället vad man hör. Sen försvinner bidraget vid årsskiftet.

Då får en solfångare väl inte kosta mer än kanske 2000 SEK + moms ?

Blir solceller kanske mer interessanta ? ...  :)

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2011, 11:37:37 »
Men 85 Cent inkl. frakt till byggplatsen verkar ett bra pris.
det beror på vad man får. Och det står ju "ab" 85 Cent. År det komplett? Montagematerial, Växelriktare...?

Men vad jag hörde på Intersolar får man inget bidrag mer i Tyskland om man monterar anläggningen "i fält", dvs den måste byggas på ett tak.

Det stämmer så inte:
"Das Gesetz unterscheidet Ackerflächen, Konversionsflächen und sonstige Freiflächen. Den Zubau auf Ackerböden, die durch die Photovoltaik versiegelt oder teilversiegelt würden, fördert das Erneuerbare-Energien-Gesetz seit dem 1. Juli 2010 nicht mehr. Konversionsflächen (z.B. aus Militärgelände, Müllhalden und Industriebrachen) werden mit höheren Sätzen gefördert, übrige Freiflächen (z.B. Autobahnrandstreifen oder ehemaligen Gewerbegebiete) mit moderateren Sätzen."


Vill du bygger i Tyskland eller Sverige?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2011, 15:45:12 »
@ Charly Brown

Nja, egentligen är jag interesserad av projekt i både Sverige och Tyskland ... och Österrike. Första projektet blir ett litet projekt här hos mig. Med kanske 1 - 2 paneler.

Okej, tack !

Ja, det var ngn tysk som också protesterade ....

Nej, från 0,85 Cent ... det gäller bara panelen ... utan växelriktare, montagematerial ... vissa paneler är dyrare ... beror på märket / tillverkaren. Schüco verkar vara mycket dyrare.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2011, 16:24:42 »
För Tyskland gäller detta här. Här finns det mycket information.

http://www.bmu.de/erneuerbare_energien/downloads/doc/47585.php

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2011, 17:17:45 »
@ Charly Brown

Sen beror det hur mycket man vill köpa.

Köper man en hel container kan priset vara kring 75 Cent eller så. Kanske lägre ...
Köper man en ball (palett) blir det redan dyrare räknat per W

Men om man bara vill köpa ett fåtal paneler ligger priset vanligtvis högre ...kring 1 EUR och däröver ... momsen och frakt tillkommer sen

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2011, 22:27:10 »
Jo, det är klart.

Även flashlistan är viktigt vid köp. Ser till att den följer med.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Solceller
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2011, 23:27:36 »
Hur är det med svensk moms och tull avgifter?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #10 skrivet: 01 september 2011, 07:57:49 »
Hur är det med svensk moms och tull avgifter?

Ingen tull från EU-land, och om varan är momsad i EU-land blir det ingen svensk moms, fast det beror nog på om köparen är privatperson eller företag. Företag får nog betala svensk moms, men betalar då ingen utländsk moms.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #11 skrivet: 01 september 2011, 14:48:42 »
Jo, det är klart.

Även flashlistan är viktigt vid köp. Ser till att den följer med.

Kontakten som jag har har även bra priser om man bara köper ett fåtal paneler. Dom är mycket seriösa. Jag får mina paneler på tisdag.

Man kan ju alltid ringa om man har frågor, men alla tekniska data får man ju i förväg.

Sen diskuterade vi en annan sak idag. Jag köpte t.ex. monokristallina moduler. Dom är mer effektiva ... vi solinstrålning ... men okcså dyrare än "aorpha" "tunnskiktskiselceller" (Dünnschichtmodule). Men "Dünnschichtmodule" är mer effektiva vid diffusa förhållanden och dessutom är de billigare än kristallina celler.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #12 skrivet: 01 september 2011, 14:52:38 »
Hur är det med svensk moms och tull avgifter?

Ja, det är som tipo har sagt.

Jag betalar t.ex. tysk moms (köpte som privatperson).

Det är enkelt att handla inom EU. Du ringer och beställer, du får ett avtal och betalar fakturan och några dagar senare får du varan. Du får varan hemskickad till dörren. Frakten från Tyskland till Österrike (till min dörr) blev 180 EUR + tysk moms. Beställde 5 stk moduler (ca. 160 x 81 cm, 20 kg) per modul.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #13 skrivet: 01 september 2011, 15:34:03 »
Hej !

Vill starta ett litet projekt med solceller. Tyskarna har top-erbjudanden till mig  Thumbsup (tycker dom i alla fall) .... tysk vara .... frÃ¥n 0,85 EUR per W inkl. frakt till byggplatsen ! (om det även gäller Sverige och Österrike  ::)  Sc:,h ) ... monokristallina celler  ....

Läs gärna och kommentera  :) ... vad tycks ?  a:gl  Sc:,h

AKTUELLE Topangebote für Sie: Yingli 230 + 185 Wp ACHTUNG: Bestpreis im Markt! Seriöser Anbieter - Lager Deutschland. CSI alle Nennleistungen vorhanden - ab Lager Deutschland. Container und Kommissionsware! Als Top Preis-/Leistung: Hochleistungssolarmodul (Hersteller wird nur bei schriftlicher Anfrage mitgeteilt) Poly und Monokristallin verfügbar. Deutscher Rückversicherer - 10 Jahre Produktgarantie - 25 Jahre Leistungsgarantie - Ware ist sofort verfügbar - ab 0, 85/Wp >> FREI BAUSTELLE Linuo zum Kennenlernpreis. Q-Cells alle Serien. Umfassendes Portfolio auf Anfrage. Nur Ware ab Lager Deutschland! Bei Bedarf komplette Logistikorganisation zu ihrer Wunschadresse. Container oder Komissionsware. Seriöse Zahlungsmodalitäten. Keine Anzahlungen nötig!

Yingli är knappast en tysk vara. Den är från Kina.
Kvaliteten kan också vara därefter. Det finns en massa kinatillverkade paneler i dessa prisklasser och jag skulle aldrig få för mig att montera något med den kvaliteten som jag har sett.
Men visst är det billigt. Kör man med RH-garanti kan man nog kränga dessa till någon stackare som inte vet bättre.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solceller
« Svar #14 skrivet: 01 september 2011, 15:53:16 »
@ Thomas

Ja, Yngli är ingen tysk vara. Men tjejen menar väl att varan befinner sig i Tyskland och är intullad osv.
Sen kan hon leverera genast (kort levereanstid) och ordna ett bra transportbolag till rimligt pris.

Nu verkar hon ha updaterad sina erbjudanden  Thumbsup   ;D  :D  studs ...

Neu im Angebot zu Topkondition: Siliken Solarmodule - Europäischer Hersteller - Siliken Module sind beim Photon Modultest 2010 die NR 1 !!! Nur Plustoleranzen - 10 Jahre Produktgarantie. 25 Jahre lineare Leistungsgarantie!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!