Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 560 Bq/m3 Radon  (läst 5467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsknekt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
560 Bq/m3 Radon
« skrivet: 15 augusti 2011, 20:55:51 »
hejsan,Vi kollar på ett hus med källare och ett markplan.
Källare har 560 Bq markplan strax under 500. Blåbetong i källare vet ej om det är samma på markplan,men troligen eftersom det är putsväggar på utsidan.
Fönster bytta för 7 år sedan och före det var värdena en aning mindre typ 500bq. Huset är byggt -62 och har nu fjärrvärme som uppvärmning.

Nu till min fråga är detta hus något att satsa på om man får den till ett hyffsat pris ca 70-100k lägre än annars,vi gillar läget och det är stor tomt och centralt.
Det verkar vara ett gissel med tapeter å plastfärger som spärr mot radon,ventilera ut dyra slantar åt kråkerna...vad är funkis å smidigt.
Vore tacksam för svar snarast. Therese
« Senast ändrad: 16 augusti 2011, 07:01:21 av Rickard »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 560 Bq/m3 Radon
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2011, 01:35:37 »
Hej,

jag har kollat på många radonhus och varit nära att köpa. Att valet i slutändan föll på ett hus utan radon var så att säga inte radonets fel...

1. Normalt sett, och med de värden du beskriver, så ska inte radon vara ett skäl till att INTE köpa det hus man vill ha.

2. Samtidigt. Om man sneglar på huset främst på grund av att det är billigare på grund av radon, ja då kanske man är ute och cyklar.

3. Ventilation är lösningen på de flesta radonproblem i hus. Sitter radonet i väggarna, vilket verkar vara fallet, är det en ventilationsanläggning som gäller. Och för att inte elda för kråkor så är det FTX som står för frånluft, tilluft med återvinning.

Gör man en radonmätning och konstaterar att man ligger över gränsvärdena så får man bidrag vid installation av en lösning för problemet. Därtill finns ROT avdrag.

Utan insyn i fastigheten, mer än det du beskriver, så är min gissning att ni klarar er kring 80 000kr och då på köpet, så att säga, även har fått en bra ventilation utan stora värmeförluster - något som personerna som vistas i huset, likväl som huset i sig, mår bra utav.


Med de värden du beskriver, kring 500, kan jag utifrån min begränsade erfarenhet, inte se varför ni skulle behöva strula med tapeter etc.

Har ni radon i väggar så ventilerar ni med FTX. Har ni en vind är detta inget större problem. Har ni markradon så borde värdena se något annorlunda ut. Detta är dock normalt sett lite billigare att lösa då man skapar undertryck under huset och alltså inte av radonets anledning måste installera ventilationsaggregat.

Vi har 50-80 utan vår FTX ventilation i gång. Vi har ventilationen igång för att det är bra för oss och för huset. Så dra inte likhetstecken mellan ventilation och radon, såsom om ventilation vore något negativt. I vissa länder är det krav på FTX.

För övrigt kan jag rekommendera att ringa till en radon/ventilationsfirma. Dom kan utifrån en titt på huset eller en ritning samt radonprotokollet ge ett ganska bra förhandsbesked.
« Senast ändrad: 16 augusti 2011, 07:01:32 av Rickard »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: 560 Bq/m3 Radon
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2011, 08:46:29 »
När man ser ordet blÃ¥betong spÃ¥rar men lätt in pÃ¥ att det är det som är problemet. Med över 500 Bq/m3 sÃ¥ tror jag att en övervägande  del kommer frÃ¥n marken. Om Du är intresserad av huset sÃ¥ kontakta en firma som snabbt mäter och kan förklara varifrÃ¥n radonet kommer. Att bara öka ventilationen kan resultera i ännu högre värden. ( Man ventilerar bort det direkt genom att göra undertryck under källargolvet.)
Detta radonvärde kunde en villa utan blåbetong ochså haft. Min uppfattning är att det är marken som är problemet inte blåbetongen. Tyvärr glömmer vi bort att vid höga värden kommer det från marken.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 560 Bq/m3 Radon
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2011, 09:56:51 »
Av de offerter jag tittat på med lite olika lösning på grund/källare etc. Har priserna för markradon legat på 25-50k.

När är radonmätningen gjord och är det en långtidsmätning. 60-tal och blåbetong är inte ovanligt att man även har radon i material.

Precis som jag och Lars skrivit är det alltid säkrast att prata med en radonkonsult även om tid för detta inte alltid finns i moderna budprocesser...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 560 Bq/m3 Radon
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2011, 12:00:22 »
Jag kontaktade en radoncerifierad snubbe för att göra en utredning. Den kostade cirka 3k och enligt honom är det inte länsstyrelsen som tar beslut om bidrag det gör han. Länsstyrelsen har ingen med den kompetensen att gå emot det han säger så då får man bidrag.

Och som dom innan sagt med 100ggr min erfarenhet stämmer förhoppningsvis då jag själv fått radonbidrag och ska sätta in FTX. Jag har dock bara 210 i radonvärde vilket är ganska bra tycker jag men med radonbidrag och rot borde väl en kostnad för dig inte bli mer än 30-40k för ett FTX system. Och då har du värmeåtervinning och mycket bättre inomhusluft overall.

Jag hade nog inte sett 500 i värde som ett hinder utan som en möjlighet till kraftig prutning.

MVH

/M
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 777
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!