0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börjar tro på cirkulationspumpen för det finns inget samröre med större varmvattenuttag och att det är endast i de längre slingorna vi har problem. Det är nåt skumt med att vi har även ett kalldrag i stora rummet...Jag är er evigt tacksam för att ni lägger er tid på detta. Men ett helt nytt hus ska man inte behöva fundera på fel..
Värmepumpen går då finfint, är bara avfrostningselementet som spökar ibland, (kanske måste bytas, eller kan vara nån av BT16/BT21-givarna som spökar). Nibe/tekniker får utröna det.Upnor-felkoden känns som nåt givarfel, eller fick du den felkoden även när ni hade 22°C inne? Tänker att Upnoren tycker att 16-19°C är för kallt.
Det roliga är att jag kan inte få högre temp än 19 grader.. Givaren för Nibe det är rummen som har problem men att hålla värme och har en känsla av drag. Så oavsett om jag har inställt på 30 grader så går den upp till 20,5 för att på natten sjunka..Tror jag kommer lägga på en mer bestämd stämma när jag ringer några samtal idag.. Värmepumpen har nu från 1/3--idag förbrukat 574, 9 kwh. Känns mer rimligt..eller?
Låg framledningstemp har vi haft sen start, men det är nu jag tagit tag i det.Man den klagar på detta oavsett temp Men både tillopp och retur är varma i skåpet, men golven är kalla.Rörmokaren sa att det nya upnor ska nan tilloppen vara fullt öppna och man ska reglera med rumstermostaterna.Varför ska jag då enl tips maxa termostaten och styra via värmepumpen? Förklara för en dum en..
Kan man ställa när och under vilka förhållanden patronen ska gå in och köra?Nu har rörmokarn och uponor checkat, dom säger att allt är bra där. Väntar på Nibes tekniker kommer och kollar..
Ser jättebra ut nu, den går i 20 Hz och myser. Bra temperaturer på allt! Har du fått nåt fler avfrostningselements-larm?
Legionella-värmning av varmvattnet?
Inga fler larm, men jag vill veta varför patronen går in när det är 0 gradigt?
Du har ju/väl originalinställningarna där 30 min värme, och 30 minuter varmvatten produceras varje heltimme, om endera behov finnes dvs, växelvis produktion.Om ni delvis, eller helt tömmer VVB:n så kommer F730:n få panik och tokjobba med varmvatten i 30 minuter, i flera cykler, varpå GM rasar.Når GM under ett visst värde, så kommer elpatronen kicka in. Bifogar en bild på din framledningstemperatur över tid, allt över ~35°C framledningstemperatur för golvvärme innebär att elpatronen har använts vid värmeproduktion, och allt över ~52°C vid VV-produktion innebär att elpatron använts.759h elpatron 24 mars 2024 för dig, 8 mars 731.1=> 27.9h × 6.5 kW => 181 kWh på 15 dygn, => 12kWh/dygn och i snitt 500W.I just ditt fall, prova ställ ned varmvattnets topp-temperatur, så du hamnar under elpatrongränsen i grafen.Killgissar att det sker för just din anläggning vid 45°C toppvattentemperatur, där du i dagsläget verkar ha 48°C som mest/vanligast?Justera ned varmvatteninställningarna i avancerade menyn, som fås genom att hålla in bakåtknappen i 7 sekunder, sen välja varmvatteninställningar, är stopptemperaturen 45°C för dig och just din F730 tycker att det är 48°C under speciella omständigheter, sänk den då 2°C till 43°C, och prova om ni får komfortstörning/för lite varmvatten av detta, eller om det är OK, det borde leda till att ni får det mer normala 45°C topptemperaturen. Min F750 håller rätt temperatur, dvs överskjuter inte 3°C toppvarmvatten som din anläggning verkar göra.Bifogar även menyn över din anläggnings varmvatteninställningar.OBS! Själva legionellakörningen får ej "ut-glesas" eller tas bort då 45°C-varmvatten ställs in, risk för otrevligheter där snålheten bedrar visheten...