Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problemet med "hoppande menyer" Nibe  (läst 1324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raketost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« skrivet: 14 februari 2022, 17:50:20 »
Jag har återigen börjat få problem med menyratten på min F1245-10.
(Har noterat att det här verkar vara ett inte helt ovanligt problem på de flesta modeller av Nibes värmepumpar av liknande generation)

Det är nu nästan omöjligt att hamna på den meny man vill när man snurrar på menyratten.
Den hoppar lite slumpartat fram och tillbaka mellan de olika menyskärmarna.

Problemet började några år efter installationen 2011 för att bli värre med tiden.

Var precis på väg att byta ut hela displaymodulen, när Nibe våren 2019 plötsligt släppte en programvara som faktiskt gjorde menyratten användbar igen.

Version: 9172R2
Release date: 2019-04-18
"Added a solution to problems scrolling in the menus. Prevents the display pointer from going back and forth. This eliminates the need to replace the display unit due to this problem."

Det har alltså varit frid och fröjd i ett par år nu, men troligtvis återkom problemet vid en av de senare uppdateringarna av programvaran.
Märkte inget speciellt då eftersom jag inte knappar så mycket nuförtiden.
Pumpen kör nu senaste vers. 9478R1 Releasedatum: 2021-07-09
(Har ingen större lust att mixtra med att backa pgm.version för att testa nu under den kalla årstiden...)

Vore intressant att höra andras erfarenheter av det här fenomenet.

Har någon varit i kontakt med Nibe ang. detta och vad säger de i så fall?
Är det byte av displaymodul som gäller för att komma runt problemet?
Har någon ev. testat att ta detta byte på den extra försäkringen som gick att teckna?
Nibe F1245-10 + SMS40, installerad Aug-2011, aktivt borrdjup 220m, 1-plans villa med källare 230m2+25m2 garage i Jämtland.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2022, 17:59:39 »
Har en 1245 från 2010. Har också vissa problem med ratten. Den går fortfarande använda så inte lika illa som du har (ännu). Jag hade tänkt vänta till den varmare säsongen innan jag gör något åt det, men bra att du startat tråden!

Ser också fram emot tips vad man kan göra, helst utan att byta hela kortet.

Jag kan inte säga att jag märkt/trott att problemet uppkom vid en firmware-uppdatering, men säker kan jag inte vara. Däremot killgissar jag att hårdvaran helt enkelt börjat bli så dålig så att Nibes mjukvaru-fixar inte riktigt räcker längre.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2022, 19:01:48 »
Några tipsar om att snurra många varv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-f750-kaenslig-menyratt.336159/

Jag skulle öppna enheten och se vad det är för komponent och leta rätt på en ny snarlik och värma upp lödkolven. Är det någon form av öppen konstruktion kanske den är möjlig att göra rent?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2022, 19:29:12 »
det är bara att snurra den några varv (många) har tagit isär en del trasiga displayer, och har för mig den är sluten själva potentiometern, eller vad det nu är.

Utloggad Raketost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2022, 20:07:06 »
Några tipsar om att snurra många varv.

det är bara att snurra den några varv (många) har tagit isär en del trasiga displayer, och har för mig den är sluten själva potentiometern, eller vad det nu är.

Ha, fantastiskt! Var först lite skeptisk till att det skulle hjälpa att snurra ratten lite onormalt mycket, men efter att ha följt era råd blev den faktiskt mycket bättre.
Nu är det inga större problem att komma till den menyskärm man önskar.

Det verkar alltså som menyratten blivit lite sur för att man inte gullat med den tillräckligt mycket. ;)

Man vill ju gärna tro att det ska till en något mer avancerad operation för att fixa en så någorlunda hi-tech-pryl.
Man lär sig något nytt hela tiden...

Tack för visat intresse! tummenupp
Nibe F1245-10 + SMS40, installerad Aug-2011, aktivt borrdjup 220m, 1-plans villa med källare 230m2+25m2 garage i Jämtland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problemet med "hoppande menyer" Nibe
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2022, 21:17:59 »
Oxidation pÃ¥ dom smÃ¥ blecken i i den , är ingen potensimeter , det är som smÃ¥ hack som känns när man brider pÃ¥ ratten. Har för mig att det finns nya att köpa och löda om, du fÃ¥r kolla upp vad det stÃ¥r pÃ¥ den för nummer/namn, nytt kort är dyrt. Annars prova spreja massor pÃ¥ alla ställen pÃ¥ den med elektroniksprej  och snurra mååånga varv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!