Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur kalibrera en hygrometer?  (läst 12141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hur kalibrera en hygrometer?
« skrivet: 24 juli 2006, 18:47:50 »
Hoppas denna tråd hamnar under rätt rubrik. Vent./FUKT/radon.... Hygrometerfråga.....det känns så.
Har en billig hygrometer inköpt för något år sedan på Clas Olsson tror jag. typ 150/175:- En sådan där hårvariant.
Jag litar dock inte på den längre och vill kalibrera den. Fuktig trasa metoden tycks oprecis. Läste om att man kan lägga den i salt och vatten i en plastburk. Men hur mycket salt? hur mycket vatten? hur länge? Och hur stor är då luftfuktigheten som jag ska ställa in? Finns det andra metoder?

Hör av er!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2006, 07:48:25 »
Hoppas denna tråd hamnar under rätt rubrik. Vent./FUKT/radon.... Hygrometerfråga.....det känns så.
Har en billig hygrometer inköpt för något år sedan på Clas Olsson tror jag. typ 150/175:- En sådan där hårvariant.
Jag litar dock inte på den längre och vill kalibrera den. Fuktig trasa metoden tycks oprecis. Läste om att man kan lägga den i salt och vatten i en plastburk. Men hur mycket salt? hur mycket vatten? hur länge? Och hur stor är då luftfuktigheten som jag ska ställa in? Finns det andra metoder?

Hör av er!!!


Täck botten på en plastburk med salt, fukta saltet, det ska inte lösas upp, och vänta minst 8 timmar så har du ca 75%.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2006, 08:15:14 »
En annan enklare variant är att lägga den i ugnen på 80-100 grader vilket motsvarar 1-3 % RH lite beroende på omgivande fuktighet i luften och vilken temperatur man väljer.

Har själv använt denna metod för att kolla hygrometern, för mig funkade det bra. Det enda man kan fundera på är om det finns material i hygrometern som inte tål värne. Hygrometern som jag lekte med funkar fortfarande...

PerJ

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2006, 09:15:03 »
Hoppas denna tråd hamnar under rätt rubrik. Vent./FUKT/radon.... Hygrometerfråga.....det känns så.
Har en billig hygrometer inköpt för något år sedan på Clas Olsson tror jag. typ 150/175:- En sådan där hårvariant.
Jag litar dock inte på den längre och vill kalibrera den. Fuktig trasa metoden tycks oprecis. Läste om att man kan lägga den i salt och vatten i en plastburk. Men hur mycket salt? hur mycket vatten? hur länge? Och hur stor är då luftfuktigheten som jag ska ställa in? Finns det andra metoder?

Hör av er!!!


Täck botten på en plastburk med salt, fukta saltet, det ska inte lösas upp, och vänta minst 8 timmar så har du ca 75%.



Snabbt svar. Tack.  LÃ¥t säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar pÃ¥ detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern pÃ¥ saltet (eller?) och stänger locket och lÃ¥ter detta ligga i 8 timmar. 

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2006, 09:16:45 »
En annan enklare variant är att lägga den i ugnen på 80-100 grader vilket motsvarar 1-3 % RH lite beroende på omgivande fuktighet i luften och vilken temperatur man väljer.

Har själv använt denna metod för att kolla hygrometern, för mig funkade det bra. Det enda man kan fundera på är om det finns material i hygrometern som inte tål värne. Hygrometern som jag lekte med funkar fortfarande...

PerJ

Hej Per, anses detta vara tillförlitligare än vatten/salt/burk metoden? Hur länge ska den ligga i ugnen?

Mvh//Jokken





Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2006, 10:26:39 »
Jag lät min hygrometer ligga nån timmer eller två innan jag justerade nollpunkten.

Tillförlitligt, tja...

Tittar man i mollierdiagrammet för fuktig luft så blir relativa fuktigheten i ugnen någon enstaka procent. Här är det ganska lätt att beräkna vad som händer.

Sen kan man ju fundera på hur hygrometern påverkas av "övertemperatur" tex materialutvidning när man höjer temperaturen på metallhölje etc.

Men jag tror man får en ganska bra koll på att nollpunkten på hygrometern inte ligger helt fel.

PerJ

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2006, 10:40:02 »
Är inte skyddsgas till t ex MIG-svets helt fuktfri?
Skulle det funka att fylla en plastpåse med ArCO2 och lägga hygrometern för att få nästan 0-punkt?

Detta låter inte så vanskligt som en het ugn.

Sen skall man komma ihåg att bara för att 0-punkten är rätt på ett instrument är det inte säkert att andra viningsintervall har rätt utslag.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2006, 11:03:27 »
Är inte skyddsgas till t ex MIG-svets helt fuktfri?
Skulle det funka att fylla en plastpåse med ArCO2 och lägga hygrometern för att få nästan 0-punkt?

Detta låter inte så vanskligt som en het ugn.

Sen skall man komma ihåg att bara för att 0-punkten är rätt på ett instrument är det inte säkert att andra viningsintervall har rätt utslag.
Jo en sån där skyddsgas borde funka bra. Har man tillgång till vakumpump skulle man kunna lägga instrumentet i en behållare och sen vakumsuga på samma aätt som när man evakuerar en kylanläggning och därigenom erhålla 0% fuktighet. Men problemet kommer ju när man tar ut den för att kalibrera, använder man en gas som du beskriver i en plastpåse bör man ju kunna nå ställskruven genom att sticka hål i påsen. Absolut en mycket god ide.
Jag har alltid kalibrerat min hårhygrometer enl medföljande instruktion, med våt trasa, men då kalibrerar man på daggpunkten. Frågan är om det har betydelse, har det inte det, tror jag gasmetoden är säkrare.
Enligt instruktionen för en hårhygrometer skall den vädras ute lite då och då för att håret inte skall torka ut.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2006, 12:33:25 »
Det där med ugn är jag tveksam till dÃ¥ metall har en annan värmeutvidgning än hÃ¥r.  :-\

Snabbt svar. Tack.  LÃ¥t säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar pÃ¥ detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern pÃ¥ saltet (eller?) och stänger locket och lÃ¥ter detta ligga i 8 timmar. 

Du kan nog ta några matskedar till den mängden salt, det viktiga är att saltet inte löses upp. Sen är det fördel med genomskinligt lock så du ser vad den står på, fukthalten ändras ju när locket öppnas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #9 skrivet: 26 juli 2006, 21:36:08 »
Det där med ugn är jag tveksam till dÃ¥ metall har en annan värmeutvidgning än hÃ¥r.  :-\

Snabbt svar. Tack.  LÃ¥t säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar pÃ¥ detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern pÃ¥ saltet (eller?) och stänger locket och lÃ¥ter detta ligga i 8 timmar. 

Du kan nog ta några matskedar till den mängden salt, det viktiga är att saltet inte löses upp. Sen är det fördel med genomskinligt lock så du ser vad den står på, fukthalten ändras ju när locket öppnas.

ok, tack, jag testar!!!

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2006, 07:40:03 »
En bra sajt om hygrometrar och salttest mm.
http://peterholm.nu/cigarr/sammanf_salttest.asp?MenuID=m17&MainID=m31

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2006, 07:59:25 »
En bra sajt om hygrometrar och salttest mm.
http://peterholm.nu/cigarr/sammanf_salttest.asp?MenuID=m17&MainID=m31

/Mosse

Jo de där cigarr-nördarna de kan sina saker vad gäller luftfuktighet.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur kalibrera en hygrometer?
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2006, 08:56:23 »
En bra sajt om hygrometrar och salttest mm.
http://peterholm.nu/cigarr/sammanf_salttest.asp?MenuID=m17&MainID=m31

/Mosse

Tack! Mkt tydligt. Helt i min smak!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!