Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av expansionskärl i liten krets utan höjdskillnad  (läst 2552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Ska strax påbörja ett projekt där jag tänkte använda en Värmebaronen EP42 elpanna kopplad till en Alfa Laval-värmeväxlare för att värma mäskvatten i bryggeriet. Till en början kommer allt jobba med ca 80 gradigt vatten som varmast.

När man läser i manualen till pannan skall expansionskärl (om man inte kör ett öppet sådant) monteras efter cirkulationspumpen på returen i nedre delen av pannan. I vårt fall finns det ingen direkt höjdskillnad på någon av komponenterna i slingan så normala regler blir svåra att applicera och eftersom systemet är såpass kompakt funderar jag på vilket som egentligen är den absolut bästa monteringen och placering av ett slutet expansionskärl. Volymen i kretsen är förutom pannans egna 17 liter ca 2 liter (utöver expansionkärlet) så totalt vattenvolym är ca 20-22 liter. Skulle det vara en fördel att montera expansionskärlet hängande under returen (se bild)?

Det långa röret som sticker uppåt är en tänkt "luftfälla" med avluftningsplugg.

Självklart kommer det sitta säkerhetsventiler och lite tempgivare samt manometer men jag orkade inte rita ut dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I ett slutet system spelar det inte så stor roll rent tekniskt vart kärlet sitter. Är det stor höjdskillnad så får man anpassa förtrycket utifrån det.
Anledningen till att man brukar sätta kärlet på returen är för att vattnet är kallast där vilket skonar gummiblåsan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Köper fullt ut att den bör sitta på returen om möjligt. men jag trodde att den bästa placeringen hade varit på sugsidan av pumpen. Är det någon för eller nackdel med att ha den hängande med anslutningen uppåt så att den är absolut lägsta punkten i systemet?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
( Är det någon för eller nackdel med att ha den hängande med anslutningen uppåt?)

Kolla här i denna länk under  "TUCSONOR" inlägg där är svaret.
Det kan samlas luft på vattensidan i kärlet alltså på felsida.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56512.msg587973#msg587973
« Senast ändrad: 30 juli 2019, 09:42:09 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kärlet måste såklart monteras så att det inte samlas luft i det, men i övrigt finns det inga absoluta krav.

I altech's anvisningar står det så här:
Vid större anläggningar ansluts kärlet till systemets
returledning så nära pannan - växlaren som möjligt och
helst på pumpens sugsida.


Ingenting om att det måste sitta på en viss höjd, utan bara att man måste hålla koll på den statiska höjden som eventuellt påverkar förtrycket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!