Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria 6 stannar  (läst 2852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vetekli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Atria 6 stannar
« skrivet: 13 februari 2018, 13:48:26 »
Har haft problem med min Atria 6, utedelen isar igen och pumpen stannar med larm "lågtryck löst". Har haft problemet till och från några månader nu.. en firma har varit här o kikat. Första gången verkade han göra någon generell koll, rensning av silar mm. Andra gången hittade de att avfrostningsshunten inte fungerade, så de bytte ut den. Då funkade det säkert en månad ungefär, nu har den isat igen några gånger igen.

Den hade stannat idag på morgonen, då var flensarna helt igenisade.. Körde manuell avfrostning (10 min 20 grader ut till utedelen) tre gånger och det smälte en del men all is försvann inte.. Hällde på lite varmvatten och fick bort det mesta av isen. Startade om pumpen med säkerhetsbrytaren och lät den gå i ca 5/10 minuter. Kollade temperaturer och då låg brine ut på 17 grader och brine in på -4 grader. Tyder på att något är fel eller?

Om brine ut-sensorn är kass, vart sitter den på en Thermia Atria 6?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6 stannar
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2018, 14:10:10 »
Brine ut ska sitta bakom frontplåten längst ner precis efter avfrostningsshunten, nr 13 på bilden.
Jag tror (står så i manualen) att det är brine returtemp + utetemp som styr avfrostning via avfrostningskurva.
Så vad visar utegivaren när returen visar -4 C?
Brine in (retur) är för övrigt nr 10 på bilden.
« Senast ändrad: 13 februari 2018, 14:11:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Atria 6 stannar
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2018, 17:38:12 »
Det är tydligen grymt viktigt att det är rätt glykol blandning i dom inte för starkt och inte för svagt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Vetekli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria 6 stannar
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2018, 17:42:51 »
Tack för svaren! Nu lyckades jag träffa ögonblicket precis innan pumpen stannar. Den gick fortfarande, men utedelen var täckt av is/forst.
https://imgur.com/a/PYBlx

Brine ut 6 grader men brine in -19 grader?? Körde en manuell avfrostning innan jag tog bilden på avfrostningsinfon, det var 545 minuter sedan avfrostning innan jag körde manuell.
Vad kan detta bero på? Utegivaren 1 grad.
« Senast ändrad: 15 februari 2018, 17:54:12 av Vetekli »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6 stannar
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2018, 06:56:27 »
Jag skulle nog byta bÃ¥de KB-in och KB-ut givarna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vetekli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria 6 stannar
« Svar #5 skrivet: 06 november 2018, 08:28:27 »
VVS-gubbarna löste aldrig problemet förra året tyvärr, det var nog bara en slump att det fungerade efter deras åtgärder.. Så nu är man lite less efter att ha pröjsat några tusenlappar (avfrostningsshunt bytt mm) utan att problemet blivit löst. Sket i det sen då det blev varmare ute och därmed försvann problemet. Nu börjar det igen när det blir kallare ute.. Ser att brine ut står helfel jämt, cirka 50 grader brukar den ligga på. Så jag funderar på att byta givaren själv, hur svårt är det och hur tusan får man tag i ny givare? Ligger givaren i köldmedia eller ligger det utanpå röret exempelvis? Känns lite sådär o behöva greja med köldmediat, men det kanske inte är så svårt?

Vore mycket tacksam för hjälp! Som sagt lite bitter över att ha pröjsat utan att få någon lösning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6 stannar
« Svar #6 skrivet: 06 november 2018, 13:28:02 »
Hej!
Givaren sitter på själva röret, man tejpar fast den med värmeledande kontaktpasta.
Givaren finns här, vet inte om den medföljande kontakten är samma, men jag tror det.
Annars får du klippa befintlig ledning och sätta ihop med en sockerbit.

https://www.eldkraft.se/produkt/Temperaturgivare-retur-brine-Thermia
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vetekli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria 6 stannar
« Svar #7 skrivet: 07 november 2018, 11:23:34 »
Tusen tack Carl!! Hittade den sensorn tidigare men tänkte att det stod passar till diplomat, men den borde passa till atria också?
Det vore ju helt galet om det bara är sensorn som är paj, VVS-firman har ju varit här två gånger utan att lyckas fixa felet. Har kostat mig några tusenlappar.

Kan man använda samma pasta som man använder till processorer på datorer? Sedan tejpa fast m någon bra tejp?
« Senast ändrad: 07 november 2018, 12:41:56 av Vetekli »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria 6 stannar
« Svar #8 skrivet: 08 november 2018, 19:32:44 »
Silvertejp tror jag funkar bra.
Jag har ingen aning om vad för värmeledningspasta som man har till processorer, men jag gissar att den funkar?
Enligt manualerna så är det samma karakteristik på givaren, jag vet dock inte om anslutningen är samma?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!