Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Värmepumpsberedare Indol 300 efter FTX  (läst 2025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera Värmepumpsberedare Indol 300 efter FTX
« skrivet: 16 februari 2018, 23:09:09 »
Hejsan!
Jag har en tanke om att installera en värmepumpsberedar
av typen indol på avluften. Där finns alltid energi som går till spillo. Spirorören är 200mm och är då av samma dimension som till värmepumpsberedarn. Men hur löser man det med luftflöderna?
Är det genomförbart?
Mejlade indol och frågade om man kunde inaktivera fläkten till värmepumpsberedarn. Eftersom ftx ändå styr flödena men isåfall skulle garantin försvinna. Annars så sa dom inte nej till själva idén.
Någon som har en bra idé?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera Värmepumpsberedare Indol 300 efter FTX
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2018, 07:05:48 »
Avluften är väl bara några enstaka grader varmare än uteluften? Annars har du dålig återvinning i ftx'en.
Det låter som att du försöker återvinna energi ur frånluften två gånger, men det är ju fysiskt omöjligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera Värmepumpsberedare Indol 300 efter FTX
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2018, 09:32:10 »
Det finns flera alternativ till varifrån man ska ta luften från till värmepumpsberedaren.
1. Ta av luften inomhus. Idiotiskt att göra eftersom jag då kyler huset samtidigt. Blir lite som att låta kylskåpet stå öppet .
2. Att ta utomhusluft. Problem uppstår när det blir kallt. Då den blir mindre effektiv och ibland måste gå enbart på elpatron.
3. Att ta luften från ventilationens avluft. Eftersom ftx aldrig är 100% så skickar den ut luft som är några grader varmare än uteluften. Eftersom jag tar luften EFTER ftx så blir det ingen fysisk omöjligt. Jag tar bara vara på energi som annars skulle gå till spillo.
Min ftx är från 2012 och plockar ur ca 80% så det blir några grader kvar.
Problemet är luftflöderna.

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera Värmepumpsberedare Indol 300 efter FTX
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2018, 13:48:13 »
Det finns flera alternativ till varifrån man ska ta luften från till värmepumpsberedaren.
1. Ta av luften inomhus. Idiotiskt att göra eftersom jag då kyler huset samtidigt. Blir lite som att låta kylskåpet stå öppet .
2. Att ta utomhusluft. Problem uppstår när det blir kallt. Då den blir mindre effektiv och ibland måste gå enbart på elpatron.
3. Att ta luften från ventilationens avluft. Eftersom ftx aldrig är 100% så skickar den ut luft som är några grader varmare än uteluften. Eftersom jag tar luften EFTER ftx så blir det ingen fysisk omöjligt. Jag tar bara vara på energi som annars skulle gå till spillo.
Min ftx är från 2012 och plockar ur ca 80% så det blir några grader kvar.
Problemet är luftflöderna.

vilka flöden pratar vi om ?
komplementera med sol tror det är inbyggt styr för detta, du skall nog låta fläkten skötas av hybriden, utan garanti finns andra lösningar,, frågan kvarstår var du tar luften ?
hur styr du du ftx ? är den tryckstyrd kan den kompensera den stunden hybriden går ev via ett spjäll, lösningen finns i vilka möjligheter du har att styra din ftx, har du fabrikat och modell ??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!