Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump  (läst 11131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #30 skrivet: 19 augusti 2016, 15:30:57 »
10- in  ger 15-17 minus i evap   tummenupp


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #31 skrivet: 19 augusti 2016, 15:42:21 »
Jag ska försöka förklara varför uppvärmning av borra med elkabel inte ger nått extra:
Förutsättningar i exempel:
Husets effektbehov (momentant) 9 kW
COP = 3
Max effektuttag ut borra = 4 kW (50 W/m) på en 80 m borra.

Alternativ 1, låt värmepumpen producera 9 kW och värm borran:
COP = 3 ger att effekttutaget från borran är 6 kW, då måste man stoppa ner 2 kW i borran.
Betald el = 3 kW (kompressor) + 2 kW (elkabel) = 5 kW.
Effektuttag borra netto; 6-2 = 4 kW

Alternativ 2, begränsa kompressorn till 6 kW och låt elpatron stå för resten:
Betald el 2 kW (kompressor) + 3 kW (elpatron) = 5 kW.
COP =3 ger att effektuttaget från borran blir 4 kW.

Så att tillföra elvärme i borran blir nollsummespel, skillnaden är att all värme man stoppar dit kommer troligen inte upp igen utan riskerar att försvinna i berget.
Jag har ingen aning om hur mycket men min gissning är att max 80% av det man stoppar ner kommer upp igen.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #32 skrivet: 19 augusti 2016, 16:07:12 »
Håller. Med Carl n här fast jag är övertygad om att du trycket ihop slangarna ändå
Har man sen -10 ::) g in på kb
Mm skulle tippa på att förångningen ligger på -15--17 g
Den varmvatten körningen  blir inte rolig
Ska titta i några kompressor kurvor när jag kommer hem
Orkar jag räknar jag fram hur många timmar slingan behöver vara aktiv också

Jag avråder från den här typen av lösning
Det skall vara borrhål efter beräknat utag och
Belastning per m borrning
Sen måste man säkerställa driftförutsättningar för kompressorn
Det gör vi tekniker när vi dim en anläggning
Cc

« Senast ändrad: 19 augusti 2016, 16:09:29 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #33 skrivet: 19 augusti 2016, 16:27:59 »
Man dimensionerade ju för låg effekttäckning då.
50% effekttäckning och 80 till 120 meter borra var rätt vanligt.

För att lägga ut texten mer:

1. När en borra fryser så börjar den frysa runt utgående KB-ledning, från ledningen och utåt, ingen risk för deformation finns.
2. När borran kylts tillräckligt kommer den först att frysa i en del av borran där man har stillastående vatten och lite lägre tillströmmning av energi utifrån, detta år oftast i foderröret då mark ovan berg tillför mindre energi än vad berget gör.
3. Deformerade slangar sker oftast i borrhål som har långt till berggrunden och där det finns olika skikt i marklagret ovan berg, alltså områden där omsättningen av vatten är högre och lägre vilket gör att det kan frysa t.ex. längst uppe och längst ned i foderröret först.
4. Ju mer det fryser nedifrån och upp och uppifrån och ned, desto högre blir trycket i foderröret, mellan de två isområdena.
Med en slang som hölls tinad, och kunde evakuera vattnet från detta område till ett område lägre ned i berget, där sprickbildningar ledde ut vattnet/trycket skulle det inte vara någon fara att hela foderröret frös till is, och man kunde plocka ut avsevärt mer effekt från borran.
Visst dimensionerades det för låg effekt täckning men betydligt mycket kallare kb in också -4 grader vid dut var nog inte ovanlig i en lite äldre kalkyl vad skulle forumet skriva om nån visade en sån kalkyl i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #34 skrivet: 19 augusti 2016, 18:38:00 »
tittar man pÃ¥ en on-off pump radsystem 55/45   utan dina 800 watt
fÃ¥r man en  kb temp pÃ¥ -12,8°  vid DUT  och vi Ã¥rsmedel -8,7° 
Detta blir sjukt dÃ¥liga resultat   och driftförhÃ¥llanden som ligger pÃ¥ gränsen till katastrof  .
har man en 410 kompressor ZH09K1P-TFM lämnar den vid 0 in på kb 10,2kw i värme
Innan man når DUT har den stannat ,,, utanför kompressorns arbetsområde .,;-
Runt Ã¥rsmedel ute gör den inte varmvattnet klart  ::)  den är utanför kompressorns arbetsomrÃ¥de

hehe va det sÃ¥ du skrev Rickard ;) ,,,  det är inte lätt att förklara för nÃ¥gon som inte förstÃ¥r ,, tummenupp
HÃ¥ller med ,,, 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #35 skrivet: 19 augusti 2016, 18:46:30 »
Jag har ett helt tätt borrhål där grundvattennivån ligger högre än berget, alltså ett borrhål där risken för komprimering av slangarna är stor när borrhålet fryser. Dessutom är min nuvarande pump lite för klen. Innan Nibes varvtalsstyrda pump där det går att ställa in lägsta tillåtna köldbärartemperatur kom ut på marknaden funderade jag en del över hur jag skulle använda en kraftigare pump till mitt borrhål och hamnade i samma lösning som Rickard har fört fram. Enda skillnaden är att jag hade planerat att använda ett isolerat rör.

Oraklet med flera har missuppfattat vad det handlar om. Syftet är  inte att värma borrhÃ¥let. Syftet är att skapa en isfri kanal som kan tryckavlasta borrhÃ¥let nedanför isproppen. I mitt fall skulle det behövas en uppvärmd längd pÃ¥ ca 5 meter, det är 3-4 meter grundvatten ovanför berget. En värmeslinga i ett isolerat rör ska inte behöva sÃ¥ mÃ¥nga W/m för att hÃ¥lla temperaturen över noll grader. Har isoleringen slutna celler ska den fungera även under vatten lÃ¥t vara att den kläms ihop en del av det högre trycket i den nedre delen.

Men den lösningen känns inte aktuell längre, en varvtalsstyrd pump där det går att ställa in en lägsta köldbärartemperatur känns som en bättre lösning på problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #36 skrivet: 19 augusti 2016, 19:03:29 »
Roland
Jag skulle aldrig !!!
skicka värme ner i ett borrhÃ¥l  med en elkabel!!  dÃ¥ gör man det Ã¥t fel hÃ¥ll ,,, Det är inte en lösning enligt mitt sätt att se pÃ¥ det .
Fan min gamla bortgÃ¥ngne mentor som verkligen kunde detta  skulle stryka mig frÃ¥n referens listan om jag kom med en sÃ¥n här ide till honom  ,,

Adekvat belastning  enligt vad geologerna säger , det och inget mer ska vi belasta vÃ¥ra borror ,
sen ska temperaturerna anpassas efter tillverkarnas kurvor  och dem drift förhÃ¥llanden  värmepumpen hamnar  i ,
Nu blir det rätt  :)




cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #37 skrivet: 19 augusti 2016, 19:24:51 »
Om ingen tänkte utanför boxen skulle vi fortfarande använda stenyxor och vara nöjda med det.
Ni är ett antal personer i denna tråd som visar tydliga tecken på att inte kunna tänka kreativt, eller ens förstå vad som menas trots att det förklaras för er.

Om man kan köra en luft/vatten-värmepump i temperaturintervallet -25 till +30 på "kalla sidan", av vilken anledning kan man inte köra en bergvärmepump i området -10 eller -12 grader till +20 grader?

OK, det kanske finns begränsningar i nuvarande konstruktioner, men med lite tweakning så borde det väl gå få samma (bättre) prestanda på en bergvärmepump som går med ett antal minusgrader än en luft/vattenvärmepump, som dessutom måste avfrosta med jämna mellanrum...

Jag menar inte att man skall designa eller dimensiera en anläggning på detta sätt, men om det som det framställs av frågeställaren är OMÖJLIGT att utöka kollektorn så skulle min lösning, om den fungerar ge en mycket bättre SCOP än om man begränsar varvtalet och värmer med elpatron istället.

Så är det.

Sen kan jag hålla med om att det inte är en optimal lösning, eller ens önskvärd, men det är BÄTTRE ÄN ELPATRON.
Man skall alltså inte värma hålet med el till 0 grader, utan säkerställa att man kan kyla ned det till -12 grader och tack vare detta ta ut 7 kW effekt ur 80 meter borrhål under några få kalla veckor/år.
Övrig tid på året kommer temperaturen att vara marginellt kallare än i en djupare borra.
Det rör sig om totalt 1000 kWh extra som man plockar ur berget/år.

Det här är ju precis samma tankesätt som på de nya frånluftsvärepumparna som sänker tempen på frånluften till -20 grader och kramar ur 5 kW istället för som tidigare 2 kW, när de bara sänkte frånluften till ca 0 grader.
Men de skall vi väl ocksÃ¥ döma ut, det är ju helt OMÖJLIGT att ha -20 grader pÃ¥ kalla sidan och samtidigt göra tappvarmvatten.  ::)
« Senast ändrad: 19 augusti 2016, 19:32:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #38 skrivet: 19 augusti 2016, 19:49:24 »
Tror du tar i nu va   :)  Stenyxor 
inte kunna tänka utanför Boxen..  den va bra Rickard , ;)
läs pÃ¥ skillnaden mellan  luft vatten och bergvärme ,,, kyltekniskt  :)

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #39 skrivet: 19 augusti 2016, 19:53:55 »
Du som kan allt kan väl förklara för oss mindre bemedlade?
Min gamla värmepump fungerar i alla fall felfritt ned till -12 grader.
Vad menar du skulle vara problemet?

Å andra sidan, om det bara innebär 1000 kWh/år att ha 50% effekttäckning i ett hus med 29 000 kWh energibehov så finns det ingen anledning att börja köpa värmkablar och PEM-slang för att värma hålet.
Bättre dÃ¥ att köpa en ny liten (5 kW)  on/off, eller kanske en Nibe 1255-6 kW istället.
« Senast ändrad: 19 augusti 2016, 19:56:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #40 skrivet: 19 augusti 2016, 19:54:09 »
Vad är egentligen skillnaden mellan bergvärme och en luft/vatten vp förutom de uppenbara skillnaderna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #41 skrivet: 19 augusti 2016, 19:57:29 »
Ja, det är det jag också funderar över, samma köldmedium är det i alla fall i de flesta, borde gå köra dem med liknande förutsättningar tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #42 skrivet: 19 augusti 2016, 20:00:16 »
På en nyare Nibe är det ca -8 grader in och ca -12 grader ut som är gränsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #43 skrivet: 19 augusti 2016, 20:02:56 »
Jag har hela tiden trott att gränserna finns för att brine inte skall frysa i förångaren då brine bara har frysskydd till -20 grader.
Men det kanske är en kylteknisk gräns?  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp välja varvtalstryd (inverter) pump
« Svar #44 skrivet: 19 augusti 2016, 20:08:05 »
Det har nog med kyltekniken att göra för under ca -5 orkar inte vp upp i samma höga framledning som annars utan gränsen hamnar runt 60 grader. Det skulle vara bra att veta vad som skiljer de båda vp typerna åt på ett enkelt sätt så man hänger med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!