Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diff Köldbärartemperatur  (läst 13399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Diff Köldbärartemperatur
« skrivet: 26 januari 2006, 13:49:51 »
Att det är trevligt med varmare köldbärar temp än med kallare är de flesta överens om. Men hur stor betydelse har diffen mellan IN och UT?

Jag har fram till igår kört med läge 2 på cirkpumpen (av 3) och har då mest legat på en diff på 3 grader. DOCK har det ibland hamnat på enbart 2 graders diff (ex 0/-2). Igår drog jag ner cirken till läge 1 och fick då (vid stabilt läge) 5 graders diff (0/-5).

Rekommenderad diff är just mellan 2 och 5 grader. Men vad är bäst 2 eller 5?
Det känns ju som om 5 grader borde vara bättre för att man då värmer mer i berget. Men jag vet inte riktigt. Synpunkter?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2006, 14:13:09 »
Jag hade samma fråga för en tid sedan.

Svaren var väldigt varierande.

En egen teori är att det inte gör någon stor skillnad.

Om kb in har samma temp vid de olika hastigheterna så skulle jag satsa på hög fart.
Du kyls ned fortare vid blåst o kyla och värms upp fortare vid blåst o hög värme.
Hög cirkulation =blåst

En dum liknelse kanske, men det borde ligga någonting i det.
OBS! jag är bara en amatör som spånar.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2006, 14:38:28 »
Att det är trevligt med varmare köldbärar temp än med kallare är de flesta överens om. Men hur stor betydelse har diffen mellan IN och UT?

Jag har fram till igår kört med läge 2 på cirkpumpen (av 3) och har då mest legat på en diff på 3 grader. DOCK har det ibland hamnat på enbart 2 graders diff (ex 0/-2). Igår drog jag ner cirken till läge 1 och fick då (vid stabilt läge) 5 graders diff (0/-5).

Rekommenderad diff är just mellan 2 och 5 grader. Men vad är bäst 2 eller 5?
Det känns ju som om 5 grader borde vara bättre för att man då värmer mer i berget. Men jag vet inte riktigt. Synpunkter?
En vp kan aldrig få för varmt in i förångaren... bättre med låg diff än hög är svaret... ÖS IN VÄRMEN bara..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2006, 14:57:13 »
Husk bare at sirkpumpen bruker mer energi på trinn 3 enn trinn2 osv., og dette tas sannynligvis ikke igjen på noen måte..... Sc:,h.....eller kan COP påvirkes noe.........?
Min mening er at dersom man har kun 2 grader diff bør man gå ned på hastigheten til man har ca 4 grader diff på brine.
Eksempel: Trinn 3: 180 W Trinn 2: 130 W  Gangtid VP: 3500 t/Ã¥r
Ekstra forbruk: 0,05 kW * 3500 t = 175 kWh = ca 175 SEK?.........
Ikke den store formue men dumt å kaste vekk nesten 200 kr pr år.......blir jo 3500 kr på 20 år....... :D
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2006, 15:02:20 »
Husk bare at sirkpumpen bruker mer energi på trinn 3 enn trinn2 osv., og dette tas sannynligvis ikke igjen på noen måte..... Sc:,h.....eller kan COP påvirkes noe.........?
Min mening er at dersom man har kun 2 grader diff bør man gå ned på hastigheten til man har ca 4 grader diff på brine.
Eksempel: Trinn 3: 180 W Trinn 2: 130 W  Gangtid VP: 3500 t/år
Ekstra forbruk: 0,05 kW * 3500 t = 175 kWh = ca 175 SEK?.........
Ikke den store formue men dumt å kaste vekk nesten 200 kr pr år.......blir jo 3500 kr på 20 år....... :D

Dom pengarna har du förlorat på mindre än en månad med sämre cop eftersom du sänker temperaturen på din förångare i nedre delen...

Mer fart...mer värme in...mer cop...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2006, 15:10:02 »
Hmm... Är detta riktigt? Det känns som om man gärna skulle vilja se en mer utvecklad förklaring som tar med alla faktorer som finns i detta sammanhang.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2006, 15:13:09 »
Ju mindre diff desto bättre alltså?
Med pumpen i läge 3 får jag bara en grad i skillnad, från 2 ºC inkommande till 1 ºC utgående.

Jag trodde nästan något var fel, men då är det bara bra med delta T på 1 ºC alltså?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2006, 15:27:43 »
Lagom är bäst ;)

« Senast ändrad: 26 januari 2006, 15:30:51 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2006, 15:32:12 »
Citera

Dom pengarna har du förlorat på mindre än en månad med sämre cop eftersom du sänker temperaturen på din förångare i nedre delen...

Mer fart...mer värme in...mer cop...
Citera

SÃ¥ enkelt er det vel ikke digital......... Sc:,h
Varmemengde = fløde * delta T
Varmemengden som tas ut kan altså godt være like stor med lavere fløde men høyere delta T.
Men her kommer det varmepumpeteknikk inn i bildet, optimal overføring i varmevekslerne og hva som er gunstigst ifht. kuldemediet osv.
Her strekker ikke min kunnskap til, men kunne vært artig med synspunkter fra eksperter som Richard, Bertil, Per F ++
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2006, 15:56:47 »
En vp kan aldrig få för varmt in i förångaren... bättre med låg diff än hög är svaret... ÖS IN VÄRMEN bara..

MJAAAAA det där vettifan om jag köper hur som helst. Temperaturen IN till värmepumpen är ju oförändrat. Däremot suger den , med högre diff, ut fler grader som sedan skickas ner i hålet igen för uppvärmning.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2006, 16:11:06 »
Jag kommer aldrig nÃ¥gonsin bli helt klok pÃ¥ cirkulationspumpshastigheterna varken pÃ¥ varma eller kalla sidan... nu pratar vi KB sååå.. Har idag läge tre pÃ¥ cirkpumpen, ger +2 in och 0 ut. Sänker jag hastigheten pÃ¥ cirkpumpen till läge ett sÃ¥ har jag (Ã¥ ja, dÃ¥ har det hela varit sÃ¥ nÃ¥gra dygn) ca +6 in frÃ¥n berget Ã¥ 0 ut. Detta borde ju vara trevligt Ã¥ bra kan man tycka, 6 grader in till pumpen..wow...men som jag upplever det sÃ¥ tar det betydligt längre tid att dÃ¥ höjja framledningstempen med en grad, nu kommer jag inte säkert ihÃ¥g hur det var, men minns jag rätt sÃ¥ kunde jag inte fÃ¥ upp tempen lika högt heller...detta fÃ¥r  för mig  till följd att det antingen blir mycket kännbara tempsvägningar eller att elpatron gÃ¥r in tidigare...inget är ösnkvärt..

Detta får jag till att det beror på det väsentligt lägre flödet som blir vid sänkningen (blir samma effekt, om än lite mindre åt båda hållen vid läge 2) så jag spelar nog i digitals lag här, pumpa in det bara
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2006, 17:07:20 »
En vp kan aldrig få för varmt in i förångaren... bättre med låg diff än hög är svaret... ÖS IN VÄRMEN bara..

MJAAAAA det där vettifan om jag köper hur som helst. Temperaturen IN till värmepumpen är ju oförändrat. Däremot suger den , med högre diff, ut fler grader som sedan skickas ner i hålet igen för uppvärmning.
Men jisses... så sätt en strypventil på brineledningen så kommer du få ännu mer värme in i din pump då...

Nä så är det inte ju högre diff du har desto närmare ett lp-larm kommer du..
Du sänker ju medeltemperaturen i förångaren vid lägre flöde då får vp:en mindre värme och lägre cop..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2006, 19:04:23 »
Hmm... Är detta riktigt? Det känns som om man gärna skulle vilja se en mer utvecklad förklaring som tar med alla faktorer som finns i detta sammanhang.

Nej, det är inte riktigt. Det finns en optimal temperaturskillnad som varierar från pump till pump.

För min pump fungerade det sÃ¥ här när jag mätte. I utgÃ¥ngsfallet med köldbärarpumpen i läge 1 var temperaturerna sÃ¥dana att COP var 3,5. När KB-pumphastigheten ökades till läge 2 ökade temperaturen efter expansionsventilen med ca 0,55 grader vilket ger högre insugningstryck till kompressorn. Kompressorn och köldbärarpumpen drar mer ström men pumpen levererar mer värme. PÃ¥ de 110 W extra värme som pumpen levererade med köldbärarpumpen i läge 2 blev det ett COP pÃ¥ ungefär 2,7. Med köldbärarpumpen i läge 3 ökade temperaturen efter expansionsventilen ytterligare nÃ¥got men COP för den extra värmen som ändringen frÃ¥n 2 till 3 ger blev 0,9, kan pga mätosäkerheten vara över 1. 

Min pump, som är på 5 kW, ger alltså bäst COP med KB-pumpen i läge 1 men störst effekt i läge 2. Jag kan tänka mig att en 7 kW pump med längre slang och samma storlek på köldbärarpumpen arbetar effektivast i läge 2.

Man måste tänka på att det är felvisning på temperaturgivarna. Det går inte att få en så liten temperaturskillnad som en grad. KB-pumpen klarar inte så högt flöde. Även 2 graders temperaturskillnad är misstänkt lågt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2006, 19:22:45 »
Man måste tänka på att det är felvisning på temperaturgivarna. Det går inte att få en så liten temperaturskillnad som en grad. KB-pumpen klarar inte så högt flöde. Även 2 graders temperaturskillnad är misstänkt lågt.

Jag har misstänkt givarfel ett tag då delta T på kb varit 1 grad med cirkpumpen i läge 3, så jag provade att köra cirkpumpen manuellt. Trots att jag väntade 5-10 min med cirkpumpen igång så visade givarna samma, så givarfel är uteslutit.

Det konstiga är att jag har en exakt likadan VP (i morsans hus), och där blir delta T med cirkpump i läge 3 ca 3-4 ºC. Vilket borde vara mer normalt.

Trots att jag ställt ner kb cirkpumpen till läge 1 så blir delta inte mer än 2, max 3 ºC

Något skumt måste det vara, för pumparna är ju annars exakt likadana.

Kanske är det att jag snålade med spriten i den ena, spädde bara till ca 25-27%, i den andra är det 33% som rekommenderat.
Med mer vatten i brinen kanske den ocksÃ¥ innehÃ¥ller mer energi  Sc:,h
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diff Köldbärartemperatur
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2006, 19:39:39 »


Kanske är det att jag snålade med spriten i den ena, spädde bara till ca 25-27%, i den andra är det 33% som rekommenderat.


Mindre sprit i blandningen ger lägre viskositet vilket ger bättre flöde men jag har svÃ¥rt att tänka mig att det skulle göra sÃ¥ mycket. Tror mer pÃ¥ givarna. Om upplösningen pÃ¥ displayen är hela grader utan decimal sÃ¥ kan det bli rätt stora fel vid smÃ¥ differenser. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!