Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 08 juli 2020, 13:15:28 »

Förr eller senare kommer du ju in på någon typ av PLC.

Typ i den sekunden du vill ha mer än en fläktkonvektor börjar du ju tangera på gränsen till att hamna där.

Sen kan man ju använda en PLC på många olika nivåer också. En lite lättare variant är att köra en med 0-10v in och utgångar och 230v reläer. Då kan du ju styra pumpen av/på eller varvtalsreglera och koppla samman flera givare till en styrsignal osv. Många golvvärmecentraler har ju in/utgång för aux av/på osv så det kan ju styra funktionen.

Vill man gå in hårdare för det så kan man ju kika på modbus och andra protokoll för fastighetsautomation. Tenderar att blir rätt grötigt då och man kan ofta inte reglera på det sättet man vill ändå så den enklare funktionen är nästan bättre.

Kolla på Loxone Miniserver v.1 om du vill ha tips på en vettig PLC som gör det du vill att den ska göra😊
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 07 juli 2020, 12:50:14 »

Intressanta idéer, en kollega nämde också AUX1 ingången som kan styra om Niben skall kunna köra värme eller inte, men för att det ska fungera som önskat måste det väl finnas en "hysteres" så att inte systemet börjar självsvänga helt okontrollerat... Om jag ansluter AUX1 ingången till styrningen av pump/ventil för frikylan så kommer ju Niben att sluta köra värme när kylpumpen går, men så fort den stannar så kan det ju bli så att Niben vill köra värme igen? Kollegan tyckte också att man skulle använda Nibens egna (interna) cirkulationspump för att köra brine-vätskan genom frikylan, klarar Nibens interna pump detta eller är den för liten? (Nibe har ju av någon anledning valt att sätta en egen extern pump för frikyla? ???)

Jag har tittat och försöker förstå hur man räknar på en sån här anläggning (kylbehov, dimensionering av rör, styrning osv.) men det är inte helt enkelt (för mig ;)) så jag har fått mer insikt och uppskattar kylteknikers kunskaper ännu mer, tack för att ni orkar hjälpa oss noobs tummenupp

Så länge det går köra med utegivaren som "översta beslutstagare" för både kyla och värme så kan det inte självsvänga.
Den värmen som blir av värmepumpens värmekurva är blockerad vid t ex utetemperatur 17 grader.

Har man ingen rumsgivare till värmepumpen och flyttar man start kyla till i alla fall 18-20 grader så svänger det inte heller, efterssom värmeproduktionen har redan upphört vid 17 grader. Den börjar bara kyla om konvektorns givare säger att kylbehov finns, så det inte blir för kallt under en längre mulen period.

Annat exempel:
Är det 10 grader ute och man råkar elda i en kamin till 25 grader inomhus så startar inte frikylans konvektor, efterssom den är spänningslös pga utomhustemperaturstyrningen som "ligger före" innegivarens beslut.

Ingångar går bara ta emot med, och vice versa. Så bara AUX 7 kan göra något externt arbete. Det finns extra moduler att hänga på om man vill göra mer saker. Men då blir PCS 44 kanske valet i detta fall.

Du vill inte använda interna laddpumpen eftersom den är onödigt stor, och du vill ha rörkopplingen på ett annat sätt. Så det är bättre med en liten pump som kan köra fristående från laddpumpen.

Om det inte går använda värmepumpen som beslutstagare för utomhustemperatur för kylan och man vill ha det helt automatiskt så finns det många andra lösningar. Smartpluggar borde gå, små PLC:er eller termostatlösningar.

Sån kanske:
https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-allroundtermostat-termonic?&gclid=EAIaIQobChMIs-miu_u66gIVC9OyCh1_MQ85EAQYGSABEgLrt_D_BwE

Finns mycket att välja på, det var bara ett exempel.
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 07 juli 2020, 08:11:19 »

Intressanta idéer, en kollega nämde också AUX1 ingången som kan styra om Niben skall kunna köra värme eller inte, men för att det ska fungera som önskat måste det väl finnas en "hysteres" så att inte systemet börjar självsvänga helt okontrollerat... Om jag ansluter AUX1 ingången till styrningen av pump/ventil för frikylan så kommer ju Niben att sluta köra värme när kylpumpen går, men så fort den stannar så kan det ju bli så att Niben vill köra värme igen? Kollegan tyckte också att man skulle använda Nibens egna (interna) cirkulationspump för att köra brine-vätskan genom frikylan, klarar Nibens interna pump detta eller är den för liten? (Nibe har ju av någon anledning valt att sätta en egen extern pump för frikyla? ???)

Jag har tittat och försöker förstå hur man räknar på en sån här anläggning (kylbehov, dimensionering av rör, styrning osv.) men det är inte helt enkelt (för mig ;)) så jag har fått mer insikt och uppskattar kylteknikers kunskaper ännu mer, tack för att ni orkar hjälpa oss noobs tummenupp
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 07 juli 2020, 01:43:09 »

Värmepumpen kan man ställa in värmestopp från valfri temperatur, t ex 17 grader.

Kylan arbetar mot rumstemperatur, för att få det helautomatiskt så skulle det vara bra med en utegivare/termostatlösning som förbjuder frikylan om det är t ex under 20 grader ute. Hade varit fint om du kunde få den signalen från pumpen som startar ett huvudrelä för frikylans alla funktioner så blir det automatiskt.
Plint X7 är en potentialfri AUX-utgång för max 230V 2A. Men det framgår dåligt i manualen vad mer exakt man kan styra efter för villkor. Någon kanske har denna pumpen och kan kika i servicemeny 5.4 och se om det går aktivera någon av funktionerna mot utomhustemperatur.
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 06 juli 2020, 22:14:27 »

Jo det är väl det den ska göra. Jag har en liknande lösning med CTC men där kan man styra värme/kyla med en relä-ingång. Dvs om man strömför relät för ext.värme av så tillåter den frikylan om innetemperaturen är +-0,5 grader över börvärdet för innetempen för kylläget.

Kylan i ventilationen och bergvärmen kan dock jobba mot varandra till en viss grad. Har märkt att det minskar svängningarna i systemet så det är positivt!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 juli 2020, 21:44:54 »

Jag kör inte min frikyla mot 18 C, då skulle min familj döda mig.
Men du har rätt i att frikyla som jobbar mot 18 C kommer i konflikt med en värmepump som jobbar mot 22 C.
Jag löser det genom att manuellt sätta värmepumpen i sommarläge och sen dra på frikylan.
En sån här sommar så får man pilla med grejerna efter utetemp, ena veckan 30 C ute och nästa 15 C ute gör att man måste ändra mellan kyla och värme...

Nibe PCS 44 löser det hela, största fördelen är väl att man kan köra grejerna via uplink.
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 06 juli 2020, 14:09:31 »

Efter en hel del funderande tror jag det behövs lite tyngre doningar så jag har börjat titta på takmonterade konvektorer, måste bara upp på vinden och säkerställa att den får plats och att rören kan dras fram  :-\ Den nya systemskissen ser ut som följer... Cirkulationspumpen GP1 startas av någon av konvektorerna, till att börja med kör jag på en konvektor och ser hur långt jag kommer, därav dom två ventilerna QN2 och QN3. Som ni ser har jag också tagit bort dom styrda ventilerna eftersom dessa redan finns monterade i konvektorerna (om jag inte missat något?)

Hur gör ni andra med era system för att dom inte skall "jobba mot varandra"? Om jag exempelvis ställer in Nibe 1245 att ge 22 grader och samtidigt ställer in Fricon på 18 grader, kommer dom inte börja "bråka" med varandra? ??? Visst, man kan stänga av det ena systemet, men om man vill ha en helautomatiskt anläggning, hur ska man tänka då? Är det här Nibes tillbehör PCS44 kommer in i bilden?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 juli 2020, 19:10:35 »

Hittade nån variant på elfa, men den var ganska dyr, det är kanske billigare med 2 standard-relä som kopplas parallellt mot motorn.
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 02 juli 2020, 17:38:51 »

Tack för bilden, ser att du bytt trevägsventilerna till enkla ventiler och satt ett relä med dubbla ingångar, har du något tips på ett relä med flera 230VAC ingångar, tror aldrig jag sett ett sånt...  ???

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 juli 2020, 00:06:07 »

Gör ett försök med ett bildöverföringsverktyg.

https://we.tl/t-KBVtRZQHmk

Klicka länken och hämta filen...
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 01 juli 2020, 23:04:48 »

Jag fick lägga min bild på egen server/webbhotell och länka... I andra forum där jag hänger har man lagt till en möjlighet att ladda upp bilder direkt till forumet vilket är bra för då försvinner inte bilderna om någon byter leverantör eller om någon gratis bildserver försvinner...

Skulle vara kul att se din bild för att se hur du tänker...

Angående större konvektor så vill jag gärna ha större kyleffekt men dom flesta konvektorerna är så j..la fula att dom går bort helt! En "skyline" eller vad såna takmonterade heter är inte heller något som tilltalar mig speciellt mycket... Hur räknar man på vilken effekt som krävs för att få ner tempen i ett 40m2 från 27 till 22 grader? Förstår att det är svårt, speciellt då det är många fönster som solen skiner på och fasaden tillåter inga fula markiser...  ;)

Ja det är ju lite svårt att räkna men det ska ju gå att få ungefär samma noggrannhet som när man räknar på värmebehov. Med undantaget att man alltid kan peta in elpatronen när behovet är för högt. Det går ju inte med kyla på samma sätt för där sitter oftast inte begränsningen i kylmediets kylkapacitet. Man kan väl ungefär jämföra det med att har du för liten kylkapacitet i fläktkonvektorn är det som att du saknar ett element i rummet.

Men i generella termer har jag sett högt och lågt men 25-30W/m3 luft i kylkapacitet är inte ovanligt. Så i ditt fall skulle det vara lämpligt med en kyleffekt på 3 kW med de beräkningarna.

Samma beräkningar ger å andra sidan ett kylbehov på 16 kW i mitt hus och det är ju inte helt realistisk, en detaljerad beräkning gav 7,5 kW och sanningen kanske är kanske mitt mellan där vid 12 kW om man har tur. Men i ditt fall borde det vara rätt troligt att du behöver minst 2,5kW på ett ungefär.
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 01 juli 2020, 21:28:25 »

Jag fick lägga min bild på egen server/webbhotell och länka... I andra forum där jag hänger har man lagt till en möjlighet att ladda upp bilder direkt till forumet vilket är bra för då försvinner inte bilderna om någon byter leverantör eller om någon gratis bildserver försvinner...

Skulle vara kul att se din bild för att se hur du tänker...

Angående större konvektor så vill jag gärna ha större kyleffekt men dom flesta konvektorerna är så j..la fula att dom går bort helt! En "skyline" eller vad såna takmonterade heter är inte heller något som tilltalar mig speciellt mycket... Hur räknar man på vilken effekt som krävs för att få ner tempen i ett 40m2 från 27 till 22 grader? Förstår att det är svårt, speciellt då det är många fönster som solen skiner på och fasaden tillåter inga fula markiser...  ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juli 2020, 20:42:58 »

Jepp, jag har en konvektor på 3 kW, jag skulle valt en större.
Sen ritade jag om din bild lite, utnyttja att det är 2-rörsystem så sparar du lite grejer.
Skaffa ett relä med 2 separata ingångar.

FAN, det går inte att bifoga filer????
Testat med Firefox, Explorer, Chrome...
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 01 juli 2020, 19:45:43 »

Köp fläktkonvektorer med mera kyleffekt.
1.2 och 1.8 kw är för lite
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 01 juli 2020, 15:48:15 »

Tack för svar, det känns bra att jag inte tänkt helt galet... Jag har gjort ett försök att rita upp systemet, är detta helt galet eller kan det stämma? Blir lite osäker på symbolerna eftersom man kan hitta dom lite här och där och det är inte alltid konsekvent ritat... Benämningarna har jag tagit från Nibes exempel, vet inte om dessa är generella(?)

Jag tänker att cirkulationspumpen (GP1) och den styrda ventilen (QN1) får matningen från någon av dom två reläerna (RE1 och RE2) som i sin tur styrs av antingen fläktkonvektor EP1 eller EP2. Är båda konvektorstyrningarna låga så stannar pumpen och ventilen stryper kylslingan. Dom två styrventilerna (QN2 och QN3) är eventuellt inbyggda i konvektorerna men principen blir den samma, dubbla rör till varje konvektor och en kabel för styrningen.

Vad säger ni, är det helt galet ritat?

Nu börjar det som jag känner att jag behöver extra hjälp med, att beräkna flöden och dimensioner på rör och pump  :-\  Det jag så här långt har tänk att köra på är;

Fläktkonvektor Curant SLW600 och SLW800 (1,2kW resp. 1,8kW kyleffekt)
alternativ konvektor Frico SLW600 och SLW800 (samma modellbeteckning men olika utseende och effekt, 1,6kW resp. 2,3kW kyleffekt)
LK PAL universal, 25x3,5 (25mx2), Artikelnr: 1875684
Passande kopplingar för LK PAL (inte riktigt klart än, måste kolla vad som sitter idag)
Passande ventiler (inte riktigt klart än, hur ska man tänka med armaflex isoleringen runt dessa)
Expansionstank (CM1) och övertrycksventil(FL1), något speciellt att tänka på här?
Magnetventil Bürkert typ 6213, Artikelnr: 5410144
Klaffbackventil 184G0, Beulco, Artikelnr: 4950110
Cirkulationspump ALPHA 2, Grundfos, Artikelnr: 5758777

Syskonklammer 60/40, 50st, Artikelnr: 3804512 (hur noga ska man vara med att fästa rören på vinden?)
Plaströrsklamma 40, LK, 50st, Artikelnr: 1871578

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 juni 2020, 22:31:03 »

Det kommer funka bra att skippa PCS44 och låta fläktkonvektorerna styra kylan helt själva.
Hos mig startas frikylans cirkpump av fläktkonvektorn på samma utsignal som öppnar ventilen till cirkulationen.
En termostat i konvektorn styr det hela.
Cirkpumpen till frikylan fixar att dra runt vattnet i borran helt själv, det sitter en klaffbackventil mellan avsticken som ser till att det snurrar åt rätt håll.
Styrningen är on/off utan nån shuntning.
Du kan låta båda konvektorerna köra samma cirkpump, den kopplas då via ett relä.

Enda fördelen med att använda PCS44 som jag ser det är att man då kan fjärrstyra det hela via Nibe Uplink.
Men då blir det svårare att reglera kylan individuellt mellan konvektorerna, minst en måste då vara öppen hela tiden så att inte frikylan körs mot stängda ventiler.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 30 juni 2020, 21:42:35 »

Lämnar väl lite tankar när ingen annan har svarat.

Verkar bli en shuntad frikyla med PCS 44. Antagligen har den nytta av rumsgivare för att få lite mer lagom kontinuerlig kyla. Det kanske står i manualen. Då gäller det att den givaren sitter lagom nära misstänker jag. Kör man bara på utegivare så känns det svårt att få lagom kyla. Då borde det ju bli bättre att köra på konvektorns givare.

Du bör kunna köra helt fristående konvektorer. Men på något vis måste konvektorn veta att det är dags att starta fläktmotorn, så signalkabel måste i båda fallen gå till pannrummet.

https://www.nibe.eu/assets/documents/8686/031433-1.pdf

Det blir väl ganska lika oavsett hur du vrider och vänder på det, eventuellt bara on/off-reglering från konvektorn. Men borde ju finnas de som kan köra en shunt också.
Jag ser inga problem med att köra konvektorerna parallellt. Är de långt ifrån varandra så kan enkel reläteknik starta cirkulationspumpen oberoende om bara ena eller andra eller båda vill kunna kyla.

Gör så här, ta reda på en fläktkonvektor som möter dina personliga krav, ljud, kylkapacitet, design etc. Sedan se vad som krävs för att köra den. Var noga med kondensisolering.
Skrivet av: peter_dyds
« skrivet: 30 juni 2020, 16:07:48 »

Jag har sökt i forumet och på nätet utan att hitta några svar (som jag blir klokare av), det finns ju flera som använder Nibes tillbehör PCS 44 för frikyla och det finns några som använder flera konvektorer till sina anläggningar för frikyla, men jag kan inte hitta någon riktigt bra information för vad som gäller om man vill styra flera konvektorer med Nibes bergvärmepump F1245 och PCS 44?

Är det någon som har (eller kan styra mig i rätt riktning) för en anläggning med två fläktkonvektorer (tänkte köra med Curant SLW600 och SLW800). Hur skall man tänka, är det Nibe pumpen som skall sköta all logik med styrning av ventiler och cirkulationspump eller ska man köra med den inbyggda styrningen i fläktkonvektorerna? Det är ju lite mer omständigt att fixa så att två olika konvektorer styr en cirkulationspump, och jag antar att man bör sätta någon ingång på Nibe-pumpen så den stannar om båda konvektorerna stänger ventilen?

Kanske det till och med är en fördel att inte blanda in Nibe pumpen alls men det skulle ju vara smutt om man kan använda _ett_ system för att sätta husets temperatur oavsett om det gäller kyla eller värme 8)

Vidare går det att välja konvektorer utan egen styrning, då med 0-10V ingång, men klarar PCS 44 att styra flera (två) olika konvektorer  ???

Som ni märker har jag inte helt klart för mig vilken väg som är att föredra, principen för frikyla är ganska enkel men att få ihop frikylan med befintlig anläggning är inte helt trivialt när det finns flera olika lösningar att välja (manuell/semiautomatisk eller helautomatiskt). Jag är ledsen att jag behöver starta ännu en tråd i detta ämne men jag vill inte kladda ner befintliga trådar med mina "basic" frågor...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!