Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor 2/3 vägsventil?  (läst 1654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fläktkonvektor 2/3 vägsventil?
« skrivet: 10 augusti 2019, 20:44:29 »
Hej!

Hade tänkt installera en Daikin FWT-06 fläktkonvektor för frikyla.
Enligt forumet så är räcker det med en magnetventil för kunna stänga av flödet när enheten inte används.
Enligt Daikins manual så påstår dom att regleringen blir bäst med en 3-vägsventil?
"3-vägsventil krävs för cykling eller bypass av kylvatten."

Se manual https://www.daikin.se/content/dam/document-library/installation-manuals/as/fan-coil-units/fwt-ct/FWT-CT_Installation%20manuals_Swedish.pdf sida:6.

Stämmer detta eller räcker det med med 2 vägsventil?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Fläktkonvektor 2/3 vägsventil?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2019, 10:19:24 »
Det finns flera bra skäl att ha bypass,
Dock om jag förstÃ¥r det sÃ¥ mÃ¥ste den ställas in sÃ¥ att den inte stjäl flöde ifrÃ¥n den konvektor som ska vara igÃ¥ng . Tex i  exemplet 1 nedan:
1)Om man har flera konvektorer anslutna men endast en behöver kyla rummet den sitter i sÃ¥ ger den startsignal till  en varvtalskonstant pump för kylmedia  som är avsedd för ett högt flöde ( behövs när alla är igÃ¥ng)är det smart att ha en bypass bÃ¥de för att minska energiÃ¥tgÃ¥ng samt

2) ett visst flöde/kyla kan  fÃ¥s igenom stängd elektrisk termostat när andra konvektorer kallar pÃ¥ flöde  även Värmepumpens pump kan ge ett visst flöde (Magnetventil löser dock detta problem) genom konvektorn detta ger kallras och kan kyla termostaten sÃ¥ att den inte startar. 

En variant är att ha en tryckstyrd pump som varvar upp då trycket faller= fler konvektorer igång

Jag letade ocksÃ¥ efter en bypassventil  som rek av tillverkaren men dÃ¥ leverantören inte kunde leverera sÃ¥ köpte jag en pump med 1-10 v varvtalsstyrning som ökar  flöde med desto fler flältkonvektorer igÃ¥ng.  Just nu har jag bara en och kör pÃ¥ lÃ¥gvarv. Kommer att installera ytterligare en  samt en FLM enhet för Ã¥tervinning av värme ifrÃ¥n frÃ¥nluft.
« Senast ändrad: 12 augusti 2019, 12:57:40 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor 2/3 vägsventil?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2019, 18:41:23 »
Tackar för svaret.

Kollade lite på 2/3-vägs ventiler från Daikin och dom finns specade med 1.7 resp 2.8kvs.
För min fläktkonvektor som är specad till ett tryckfall på 36kPa vid 910m3/h så blir det ytterliggare 10kPa med 2.8kvs.
Om man går på en tryckstyrd pump skulle det fungera med en magnetventil utan strypning så länge man inte har flera konvektorer för att klara sig med en billigare cirkulationspump?

/Andreas

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Fläktkonvektor 2/3 vägsventil?
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2019, 12:02:06 »
japp.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!