Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksam om VP haverier...  (läst 30315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad branch-skadad

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Intresserad av VP-teknik med hyfsad erfarenhet
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2005, 00:29:32 »
Lite konstigt att detta är ett omdiskuterat ämne?

Såg att diskussionen börjar handla om ammoniak, inget om folksam?

Vad jag hört i branchen

IVT har till syvend och sist betalat varenda krona till folksam som de var skyldiga. skador åligger konstruktören tydligen.

Det har varit så att IVT´s största skulder i puls-härvan har varit de två markandsledande förs-bolagen och de har tydligen prioriterats till nackdel för folksam. (de två andra har fler kunder därför förtur) å därför var folksam tjuriga å gnälliga.
kunderna har säkert sök ersättnig hos föräkringsbolaget å inte av firman som var skyldig i detta fall.

då har mycket och många, många fler än majoriteten av drabbade ersatts tidigare och gansaka snart efter skadan.

Nu skall sen länge samtliga drabbade vara kompenserade enligt uppgift och saken är utagerad.
Samtidigt har samma företag fått en massa skit helt oskyldigt vilket är orättvist.
När IVT för nÃ¥gra Ã¥r sen, eller mer köpte sin andra fabrik sÃ¥ ingick ett kasst sortiment enligt historien. nästan samtilga produkter las ner och nya, mycket väl fungerande lades till i sortimentet. de gamla var elekrostandardmaskiner som IVT genom köpet även fick klä skott för. MÃ¥nga, mÃ¥nga tusen kronor försvann ur den av vissa kallade kassa affären i ren förlust för det nya ägarbolaget.  (men det räddade jobben för en konk-hotad firma enligt ett rykte, men det är inget att lita pÃ¥)

Taskigt tycker jag dock att ett företag som köper ett annat skall få dåligt ryke en lång tid av några av det uppköpta bolagets taskiga tidigare produkter då de köpande inte har haft et enda skit att säga till om där. Starkt däremot att utan diskussion ta kostnaderna i efterhand och erkänna för sig själva att de inte gjort en särskilt bra affär...

Nu är det troligen utagerat men sorgligt att folksam inte har rent mjöj i påsen å talar om att det är GAMLA UPPKÖPTA skador som det handlar om i 95% av fallen. (jag har själv bytt ut X antal defekta elektrostandard skrutt-VP)
pulsen hade samma dilemma men inte alls i samma omfattnigng och det gäller endast de med direktförångning å djupgrävd slinga men tillverkaren (ivt)har även där ersatt de största fordringägarna först, folksam har tydligen vackert fått vänta vilket verkat förnärmat dem tydligen..

har en svåger på länsförsäkringar å hans källor bör va trovärdiga...

admin

  • Gäst
admin
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2005, 09:00:13 »
Jag känner nägra IVT-pulsägare som fortfarande sover dåligt, deras värmepumpar har inte havererat än. (efter ca 5 år)

För varje år som går blir smällen större för dem..., eller står IVT för hela kostnaden?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2005, 15:42:58 »
Bra att försäkringsbolagen fullföljer och regressar. Jag som försäkringstagare vill INTE betala för rena seriefel....   
Jag tycket fortfarande att det var mycket svagt av IVT att inte ta kostnaderna direkt.
Dom såg ju snabbt vartåt det barkade. Deras egen förskyllan att dom fick dåligt renomé det jobbade dom fram själva!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Re:Folksam om VP haverier...
« Svar #18 skrivet: 09 mars 2005, 01:23:35 »
Spetsvärmer dom varmvattnet med elpatron?
Isäfall tycker inte jag det är så lysande det är ju 3 ggr så dyrt! Konstigt isåfall eftersom propan skall möjliggöra högre temp på värmebäraren.

 Det om växelventilerna tycker jag är bland det sämsta en säljare kan ta till, i bristen pÃ¥ argument kring sin egen produkts kvaliteér förtalar man konkurenternas lösningar.
Då har dom för mig tappat allt förtroende  >:( >:(


Bertil, det blir en kommentar till en "gammal" tråd. Jag hade inte tänkt kommentera någon speciell leverantör i detta forum men pga förekommen anledning kan jag inte låta bli att lämna mina intryck.
Jag är inne på mitt andra år med en VP, ansluten via värmeväxlare för förvärmning av inkommande vatten till extern befintlig varmvattenberedare, i ett golvvärmesystem från Alvatek och tycker att det fungerar bra.
Mitt intryck är att dom inte baktalar andra konkurrenters lösningar utan att ha goda skäl därför. Tvärtom så har dom nyligen hjälpt oss att välja bland konkurrenters lösningar och vid tillfällen även föreslagit andra bättre förslag till detaljlösningar som har inneburit att dom själva går miste om arbetet. Det är alltid raka puckar och man får bra och tydliga besked på alla "idiotfrågor", även de man tror sig vara ensam om att ställa (mitt livsöde... ::)).

I Alvateks filosofi ligger bl a att bygga med industristandardkomponenter och att "vilken kylreparatör som helst" skall kunna reparera deras anläggningar. Dom har varit med sedan tidigt 70-tal och tillhör därmed pionjärerna och jag har fått de bästa referenserna från bl a SVEP. Förutom detta följde inte Alvateks presentation, offert och garantiutfästelser det mönster av "dussinhandel" som jag har upplevt hos andra leverantörer och jag har blivit utomordentligt väl bemött under påföljande kontakter och funderingar efter installationen.

Ibland kan man uppleva delar av Alvateks förslag eller påståenden som kontroversiella då de kan avvika från vad tillverkare av "dussinsystemen" rekommenderar, men de har som regel bra argument. Jag har bl a kommenterat detta tidigare angående anslutning av en FLM 30 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1574.15.html där dom fick Nibe att samtycka till en alternativ inkoppling.

En leverantör som förutom ovanstående, och som den enda av 5 leverantörer att svara på alla mina frågor i offerten, erbjuder 5 års garanti på såväl kalkylens uppfyllande som energibrunnens funktion hamnar väldigt högt på min lista ;D
För mig blev det avgörande i mitt val som inte blev den allra billigaste lösningen, men den ger en bra trygghetskänsla  *roflmao*.

...sedan håller jag med dig om att det är fult när leverantörer i allmänhet baktalar sina konkurrenter men jag upplever inte Alvatek på det viset a:gl.

... men dom har säkert andra brister för så bra kan väl ingen vara rakt igenom, eller???  ;D
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #19 skrivet: 09 mars 2005, 13:17:12 »
För mig var det väl mest att man väljer att "bara" förvärma vv.
Citera
Intressant att noterar att de spetsvärmer varmvattnet i VVB och att de avstår från växelventiler som sägs ofta krångla. Vattnet till VVB förvärms med enligt Alvateks utsagor med bra COP av radiatorkretsen via värmeväxlare.

Fattar inte hur det kan bli nån förvärmning alls under sommaren då inget värmebehov föreligger.
Därmed får man en sämre verkningsgrad på anläggningen om inte jag fattat helt tokigt.

Jag vet att tidigt när vp började komma var många i branshen helt emot att vv skulle produceras med vp. det ansågs belasta kompressorn för hårt!!!

Jag har kört i 5 Ã¥r min växelventil funkar som en klocka, nÃ¥n här har haft problem men det har fixat sig med liite olja  ;)

Sen är väl inte en liite sämre COP för vv beredning hela värden, som du säger ska allt annat vägas in oxå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Strandhamn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2011, 20:37:52 »
Hittad en lite mer uppdaterad lista............ingen rolig läsning  huvuddunk

http://media.folksam.se/2010/12/02/folksam-granskar-rekordstor-okning-av-trasiga-varmepumpar/

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2011, 22:37:12 »
Det där är bara skräp och säger inget egentligen.  Folksam ägs säkert av ett pellets företag :D

Inloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Folksam om VP haverier...
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2011, 21:40:37 »
Det där är bara skräp och säger inget egentligen.  Folksam ägs säkert av ett pellets företag :D
;D ;D ;D
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!