Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i rummet längst bort  (läst 5913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2013, 11:43:23 »
Om det bara är rummet längst bort som du inte är nöjd med temperaturen i trotts att slingan står öppen så är med stor sannolikhet tryckfallet för stort över dina slingor så den interna CPn inte orkar med alla dina slingor över 2 fördelare. Vet du resp slingas längd? Finns ofta dokumenterat från GV tillverkaren.
vet ej men huset är 140 kvm. jag har provat att stänga övriga slingor så det borde ha varit ok med CP:n. Jag tror att några grader till kan fungera

EDIT: innegivaren är ganska långt borta från det kalla rummet och den slår säkert av då givaren har uppnått inställd temperatur?
« Senast ändrad: 22 januari 2013, 11:47:51 av rhoddas »

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2013, 14:01:05 »
1.9.1 Värmekurva där markerar du kurvan och väljer ok, sen snurrar du på hjulet för att välja en högre resp lägre kurva.

Du har alltså termostater i varje rum? Och du har testat att stänga flera slingor men du får fortfarande inte värme i de bortre rummet?
Vet du att du har flöde genom den slingan? Korrekt luftat? Du har alltså fysiskt tittat på ställdonet till den slingan för att se att det är max öppet? Har du testat att plocka bort ställdonet och således ha slingan max öppen.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Robert Donner

  • Gäst
Robert Donner
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2013, 19:26:00 »
Jag har liknande problem. Byggde till på huset och får inte upp värmen i ett av de tre nya rummen. Det rummet har den längsta slingan, och misstänker att flödet är för litet i den. Provade med att stänga de övriga två men värmen steg inte tillräckligt. Har en Thermia Villa 120 med två cpn vid vpn inställda på auto. Är det rätta sättet att korrigera missförhållandet att sätta in en cp vid fördelningsstocken i tillbyggnaden?

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2013, 21:27:58 »
Jag inbillar mig att temperaturen kanske inte räcker helt längst bort. 22 mm spånskiva+13 mm parkett. Max framledning står på 45 grader. Hur ändrar jag så att den ger varmare när det är kallt ute. Misstänker att jag måste justera kurvan men hur? Jag provade nu att ändra max framledning till 50 grader.

Tips mottages tacksamt  help

Man brukar köra max 40 grader pÃ¥ trägolv. Plocka bort motorn och kolla sÃ¥ inte piggen har fastnat. Om den inte sitter fast i stängt läge sÃ¥ prova kör cp pÃ¥ 100%  och stäng dom andra slingorna om det kommit nÃ¥got skit i ventilen

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2013, 22:25:43 »
Man brukar köra max 40 grader pÃ¥ trägolv. Plocka bort motorn och kolla sÃ¥ inte piggen har fastnat. Om den inte sitter fast i stängt läge sÃ¥ prova kör cp pÃ¥ 100%  och stäng dom andra slingorna om det kommit nÃ¥got skit i ventilen
Men max 40 grader är väl värmen vid själva parketten? Här försvinner en hel del grader genom spånskivan...?

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2013, 22:28:42 »
Men max 40 grader är väl värmen vid själva parketten? Här försvinner en hel del grader genom spånskivan...?

Golvtillverkaren har sina rekomendationer. Kolla vad dom säger, jävligt tråkigt om golvet slår sig, då är det mycket jobb för att vara efterklok.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2013, 15:35:37 »
Vilket rum är det som strular.
Har du haft problem med slins 21, Stora Sovrummet, eller varför är den korroderad?
Det är inte så att det är luft i den slingan?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2013, 09:28:02 »
Vilket rum är det som strular.
Har du haft problem med slins 21, Stora Sovrummet, eller varför är den korroderad?
Det är inte så att det är luft i den slingan?

Ja det var nr 21, stora sovrummet). Vet ej varför den är korroderad. Tror den alltid sett ut så.
Faktum är att jag luftat allt och tycker mig ana bättre värme (nu blev det ju varmare ute också). Kanske var det så enkelt!

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2013, 10:43:10 »
Det finns i princip INGEN trägolvstillverkare som tillåter mer än 30 grader i själva golvet som yttemperatur om garantierna för golvet skall gälla. Det brukar normalt sett pratas om 28 grader max i yttemperatur.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2013, 12:16:52 »
Det finns i princip INGEN trägolvstillverkare som tillåter mer än 30 grader i själva golvet som yttemperatur om garantierna för golvet skall gälla. Det brukar normalt sett pratas om 28 grader max i yttemperatur.
Jag är rätt övertygad att jag inte kommer upp i denna temperatur på något golv då spånskivan "snor" en hel del grader...

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i rummet längst bort
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2013, 17:21:51 »
Enligt http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=126&Typ=AmaNytt så är max yttemperatur på trägolv 27 °C, vilket motsvarar ca 75W/m² avgiven effekt.
Citera
Dimensionering och värmebehovsberäkning

För trägolv lagt på golvvärme gäller att golvytetemperaturen får vara max 27 °C, vilket är en effektavgivning på ca 75 W/m2 vid en rumstemperatur på 20 °C.
Golvspånskiva har ett värmeledningstal på 0,18 W/mK, och om man räknar på en effekt genom skivan (22mm) av 75 W/m² blir temperaturskillnaden 75/0.18*0.022=9.17 °C

Om vi lägger det till våra 27 °C så blir det 36 °C plus de grader som själva ytgolvet "stjäl" vilket är beroende på träslag, men så väldigt mycket mer är 36 grader lär det väl inte bli.

Det hela är i slutändan upp till vad man har för effektbehov.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!