Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump eller airconditioner för kylning av lägenhet  (läst 13824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad duner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Sommaren är här! Hurra! Fast det är klart, har man sovrummet i österläge som jag så blir det ju förbaskat varmt. Därmed har jag börjat fundera på att försöka motverka sommarens värme (åtminstone innomhus).

Började först forska i ämnet för ett par dagar sedan, så ni får ursäkta om jag är helt ute och reser i vissa av mina resonemang. Om ni ser i mina antaganden att jag är helt vilse så tveka inte med att korrigera mig!

Först och främst så blir jag inte klok på om jag ska ha en airconditioner, eller en luft/luftvärmepump. Som jag ser det så är en airconditioner ett stort skåp som alltid kommer att vara i vägen, medans en värmepump är en slim liten pryl man hänger upp på väggen där den aldrig kommer att vara ivägen. Nåväl, det tillkommer ju en utomhusmodul också, men den är inte lika mycket ivägen. Oavsett vilket jag väljer så tycks jag behöva ta hål i väggen, så där känns det som det kan kvitta.

Priset spelar ju såklart in en del, en AC verkar bra mycket billigare än en värmepump, även om det verkar finnas hyffsat billiga on-off värmepumpar. Och det leder mig in på diskussionen om ljudnivåer. Det finns säkert en massa trådar här om skillnaden mellan on-off och inverters, men som jag har förstått det så är en stor skillnad hur pass mycket väsen utomhusdelen för (eller?). Jag var på El-Giganten och kikade på deras billigaste AC (2.995:-), men den väsnades ju något helt förskräckligt! Då lägger jag hellre lite mer pengar på en tystare värmepump, men AC:n de hade där kanske inte är representativ för sitt slag rent allmänt?

Tillbaka till grundfrågan, vad är lämpligast i en lägenhet i ett tättbefolkat område? Stör jag mina grannar med en värmepump om jag har utomhusdelen på min balkong? Jag bor på 5:e våningen i ett 11-våningshus, och jag har dessutom grannar både till höger och vänster om mig, så ur ett "inte-störa-grannen"-perspektiv så är det så komplicerat det bara kan bli.

Sist kan jag ju nämna att den värmepump som jag fått upp ögonen för och som verkar billig i pris är Carrier Allegro 42HQE012N.

Så, är jag helt förvirrad som vill installera en värmepump endast för att kyla min lägenhet (som för övrigt är 60m2, men jag är egentligen mest ute efter att kyla sovrummet på 12m2), eller har ni några andra förslag/kommentarer? Finns det förresten några bestämmelser för om man ens får lov att ha en värmepumpsutomhusmodul (wow, 22 bokstäver!) på en lägenhetsbalkong i en bostadsrätt?

Och förresten, det är av anledningen att bostadsrättsföreningen står för uppvärmningskostnaderna som jag inte behöver använda värmepumpen för uppvärmning.

Ser fram emot förslag och korrigeringar! :)

 *vinkar*

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man

Dom fristående A/C modellerna som säljs på stormarknaderna fungerar ganska dåligt och dom är inte speciellt tysta. Det finns kanske undantag men jag har sett ganska många modeller stående i olika kontorsmiljöer (och små datarum).

Att ställa en utomhusdel på balkongen bör inte vara något problem men här tror jag det är viktigt att du pratar med styrelsen i föreningen. Det kan komma surt senare om någon störs och klagar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Precis som utopiazz skriver, bärbara luftkonditioneringar är i regel ganska bullriga i jämförelse med en luft/luft-värmepump. Sedan behöver inte en luftkonditionering vara "ett stort skåp som alltid kommer att vara i vägen" utan det finns väggmonterade modeller (och kassetter, och kanalaggregat, och golv/takaggregat, etc.) också. En luftvärmepump är just en luftkonditionering, fast reversibel så att du får värme från den också.

Men jag misstänker att ett bärbart aggregat kanske är den enda lösningen i en lägenhet. De flesta bärbara luftkonditioneringar har utomhusdel de också, men det finns ett fåtal som saknar det. Satsa på en sådan... eller varför inte myggnät i ett öppet fönster och en takfläkt?
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
Du lÃ¥ter som en stockholmare som bor pÃ¥ Östermalm. Kan det stämma tro ?  ;D
För i så fall skulle jag ordinera en mobil AC. 8)
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Du lÃ¥ter som en stockholmare som bor pÃ¥ Östermalm. Kan det stämma tro ?  ;D
För i så fall skulle jag ordinera en mobil AC. 8)
Vadfan har det med saken att göra?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ljudnivån på utedelen är väldigt låg när man kör som ac sommartid så det är inget problem tänk på att du måste leda bort kondensvattnet från innerdelen.Dom flyttbara ac-anläggningarna duger hyfsat på ett kontor men hemma skulle jag aldrig sätta in en detta pga dom till o med låter värre än kärringen.Köp den billigaste l/l pump du hittar som AC funkar dom helt okay

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Håller med fullt och fast - ett splitaggregat vore optimalt, men det kan bli svårt att få tillstånd för det hos bostadsrättsföreningen/hyresrättsföreningen. Det finns som regel någon sur och bitter granne som gärna gör livet surt för de närboende, så hör dig för ordentligt innan du installerar (för risken är att du får ta ner den igen).

Men myggnätet och takfläkten är det ingen granne som kan klaga pÃ¥  :D
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!