Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Planera Frikyla Nibe 1245-6  (läst 11145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HusFunderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Planera Frikyla Nibe 1245-6
« skrivet: 20 november 2010, 17:47:06 »
Hus byggnationen har tagit vid, plattan är gjuten och huset stomreses nu till veckan v.47.

Grubblar över hur man skulle löst frikylan då jag vill ha det.
Huset är en 1-plans villa på 118kvm.
Har inte beställt frikyla med husföretaget och tänkte ta det med rörmokarn.

Tanken är att sätta in en takfläktkonvektor som endast är till för att kyla och inte värma på vintern. (då det är golvvärme i hela huset och kommer även ha en kamin)
Räcker det med en tak fläktkonvektor för att sprida lite kyla i huset eller blir det mest "punkt" kyla där den sitter?
Så här ser planritningen ut:


Ska man ha två små eller ett lite större som den streckade linjen visar?

Läste på Nibes hemsida/produktblad om frikyla där det stod: "Köldbärarsystemet ska förses med tryckexpansionskärl. Eventuellt befintligt nivåkärl byts ut"
Då undrar jag om utjämningskärlet jag får med pumpen är vad som avses?
Behövs det göras något i borrhålet för att förbereda för frikyla eller? Typ T-koppling eller så? Brunnsborrarna jag pratade med lite om förberedelser för frikyla visste inget om någon T koppling utan att pumpen kör med samma som kollektorrören, stämmer det?

Hur kan man dra rören för frikyla smidigast?
Upp genom taket där VP står och genom takisoleringen och ner till den plats i taket fläktkonvektorn ska sitta?
Se bilden hur jag tänkte om man kan göra så? Kanske måste rören dras i väggar?

I övrigt har jag förstått att tillbehöret PCS 44 måste sättas dit.

Tacksam för svar.
1-plansvilla, 119kvm, Platta med vattenburen golvvärme, Bergvärmepump Nibe 1245-6kw med FLM och 210m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #1 skrivet: 20 november 2010, 18:52:38 »
Det finns info på nibes hemsida:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10544-1.pdf

Det ska vara 2 avstick med ventiler och en backventil emellan.
Jag har en central frikyla från en väggmonterad konvektor i hallen och det blir helt klart mest kyla just där.
Men den sprider sig hyfsat till intilliggande rum, en extra bordsfläkt hjälper till lite.
Jag antar att takkyla sprider sig lite bättre.  Sc:,h

På min VP byttes nivåkärlet mot ett tryckexpansionskärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HusFunderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 10:00:20 »
Okej...

Följer dom där 2 avsticken med i tillbehöret PCS 44 mån tro?

Jag har inte fått kläm på om utjämningskärlet som jag får med pumpen är nåt som måste bytas ut eller om det fungerar med det till frikylan?

Tänkte att eftersom pumpen inte har levererats ännu så borde jag ju kunna byta ut till det rätta
om det nu är så att jag behöver ett sådant.
1-plansvilla, 119kvm, Platta med vattenburen golvvärme, Bergvärmepump Nibe 1245-6kw med FLM och 210m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 11:11:42 »
Köper du PCS 44 så är det lite annorlunda.
Jag tror att alla kopplingar och ventiler medföljer, det enda som inte medföljer är rör och expansionskärl.
Enligt manualen ska plastkärlet bytas om ett tryckexpansionskärl men jag tror man kan ha plastkärlet kvar.
Jag tror Rickard behöll sitt plastkärl.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HusFunderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 07:53:45 »
Okej... ska höra med rörmokarn vad han säger om kärlet.

vad är det (oftast?) för anslutnings dimensioner på rören och hur mkt kondensisolering ska det vara runt dem?

Klarar man sig med ett utrymme på 28mm i taket att dra de rören?

Behöver man nåt annat i samband med frikyla?

Bergvärmepump med tillbehör, Fläktkonvektor med rördragningar.
Kondensslang från konvektorerna?

1-plansvilla, 119kvm, Platta med vattenburen golvvärme, Bergvärmepump Nibe 1245-6kw med FLM och 210m borrhål.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #5 skrivet: 07 december 2010, 21:50:16 »
vad är det (oftast?) för anslutnings dimensioner på rören och hur mkt kondensisolering ska det vara runt dem?
Nu är jag ingen expert, men skall du ha en centralt placerad fläktkonvektor behöver du förmodligen 22 mm-rör. Isolering skall vara utförd med kondenstät isolering typ AF/Armaflex. Finns även SH/Armaflex som inte skall användas till kyla.
Isoleringen skall vara minst 13 mm enligt de uppgifter jag fått.

Klarar man sig med ett utrymme på 28mm i taket att dra de rören?
Svar nej, 22+13*2=48.

Behöver man nåt annat i samband med frikyla?

Bergvärmepump med tillbehör, Fläktkonvektor med rördragningar.
Kondensslang från konvektorerna?
Avstick från köldbäraren
Backventil
Kulventil (för avstängning vintertid)
Tryckexpansionskärl
Cirkulationspump
Fläktkonvektor
Kondensslang
Kopparrör
Rörisolering

Kolla min hemsida där jag listat alla delar samt fotat hur det ser ut.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad HusFunderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2011, 23:46:07 »
Nu börjar det vara dags att inhandla fläktkonvektor.
(inte för att det är olidligt varmt ute, men byggprocessen är ju i full gång)

Nåväl.. Har beslutat mig för att sätta in ett kylelement, en takkasett!

Vad rekommenderar ni för märke och storlek?
Tänkte att man kan lägga sig nånstans mitt emellan en stor å liten.
Hur många kW kyleffekt bör den ha för att utan problem kyla v-rum på 25m2 och intilliggande två sovrum på sammanlagt ca 25m2, plus eventuellt kök på 14m2?

Hemsidor uppskattas! Helst pris info också!
1-plansvilla, 119kvm, Platta med vattenburen golvvärme, Bergvärmepump Nibe 1245-6kw med FLM och 210m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2011, 07:32:51 »
http://www.kinnan.se/VENETO.aspx

Jag har en Veneto golvmodell som har snurrat på några år nu, funkar fortfarande riktigt bra.
Tänk på att inte ta en för klen modell, en del av kylan kommer gå till att torka luften så man får inte ut den kyleffekt som står i databladet i "ren" kyla.
Jag skulle nog rekommendera SK42.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ola_fagerstedt

  • Blivande värmepumpsfreak
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 11:40:52 »
Jag har Evecos motsvarighet till SK42. Den heter UTNC50. Nu har jag inte direkt hunnit testa exakt vad den går för men den låter inte så farligt vid maxläge på fläkten och den medföljande kontrollen är enkel att använda om än inte så sofistikerad (man ställer fläktstyrka samt om en termostat skall styra) men det finns andra alternativ om man vill lyxa till det. www.eveco.se

Jag fick betala 22 000 kr efter ROT-avdrag inklusive komplett installation (rördragning 22 mm kopparrör ca 14 m, upp från bottenvåning till vinden) och allt material. Men då gjordes det samtidigt som jag konverterade från direkt-el.

Mvh

/Ola
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 11:44:21 av ola_fagerstedt »
Souterränghus, 260 kvm, treglasfönster, hyggligt välisolerat, byggår 1977, Stockholm

Tidigare direktverkande el.

2010-10-06: Konvertering pågår.

2010-10-13: Konvertering klar!

NIBE F1245-10. UKV100. 200 m borra. 16 radiatorer (22:or), 1 fläktkonvektor (Eveco typ 28) i garagedelen. Frikyla: Takkassett Eveco UTNC 50.

Tidigare uppskattad förbrukning 35 000 kWh/år (värme + VV). Siktar på att komma ner till 8500 kWh/år.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Planera Frikyla Nibe 1245-6
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2011, 23:36:43 »
Vi har funderat på exakt samma lösning men inte i taket.

Jag ringde till Eveco på måfå (eftersom Nibe rekade dem) och de räknade ut vad man behövde, kyleffekt mm. Jag gissar att alla företag är det samma. Han snackade om att ett större agg behövde man köra på mindre varv(effekt) = mindre ljud än ett mindre. Borde ju vara så.

Vi tyckte att det nog var bäst med att ha det styrt via tillbehöret men återkom gärna med hur du gjorde.

Det kanske andra kan svara på om hur deras kyla fungerar om de måste "ratta" själva eller om någon "per auto" slår ingång kylan på dagen så inte "herr manuell" behöver göra det när han kommer hem från jobbet och kliver in i kåken....

En vägg av varmluft slÃ¥r emot en.... Man tror man just klivit av planen till Spanien och öppnar en kall ÖL... fÃ¥r skit av tanten ocn sen sätter man pÃ¥ kylan...  :)

Återkom hur Era grejer funkar. Tillbehöret till Nibes grejr är ju inte gratis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!