Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla,Fläktkonvektorer  (läst 55498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frikyla,Fläktkonvektorer
« skrivet: 30 april 2004, 21:37:52 »
Jag funderar på att komplettera min VP-anläggning med frikyla inför den stundande sommaren 8). Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter inom detta område. Vilken typ av fläktkonvektorer har ni använt? hur har ni löst kondens problem på rörledningarna på ett bra/snyggt sätt? Skall man installera fläktkonvektorerna före eller efter VP vadf är bäst?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #1 skrivet: 30 april 2004, 23:11:08 »
Första frågan, har du berg eller jordvärme?

Jordvärme funkar inte speciellt bra med frikyla då marktemperaturen på sommaren kan bli rätt hög. Därav frågan.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2004, 15:01:36 »
Jag har borrat i berg ca 95 meter aktivt hål.
VPn är en NIBE 1115-4
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2004, 19:51:27 »
Jag tittade lite på att installera "frikyla" eftersom jag har ett FTX aggregat för ventilationen men eftersom jag har jordvärme så skippade jag de planerna. Vilket var helt rätt eftersom brine in låg på 17-18 grader när det var som varmast förra sommaren.

Borrhål, som du har, funkar bäst. Vet inte vilka konvektorer du bör använda, men där kan du säker få hjälp av nån som installerar. Det viktigaste är att se till att rören för kylan är ordentligt kondensisolerade, annars kan det bli problem med droppande vatten. I princip gäller samma typ och tätning som på brinerörsisoleringen. Dropplåtar under konvektorerna måste man också ha och i värsta fall avledning av kondensvattnet. Beror på hur stora och effektiva konvektorer man väljer. Större = mer vatten och det hinner kanske inte avdunsta.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2004, 11:49:41 »
Jag oxå lurat lite fläktkonvektorer. Hittade en på www.aircoil.se som ger upp till 3500 w värme på vintern och 1650 w kyla på sommarn. Omnia UL 36.
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 11:50:26 av Kuling »

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2004, 14:19:05 »
Jag oxå lurat lite fläktkonvektorer. Hittade en på www.aircoil.se som ger upp till 3500 w värme på vintern och 1650 w kyla på sommarn. Omnia UL 36.


jag är i tagen att instalera min anläggning med fri kyla också.
men du kan inte ha den typen av konvektorer till bÃ¥de värme och kyla dÃ¥ det är tvÃ¥ olika system! den ena gÃ¥r in pÃ¥ pumpens kalla sida (kyla) den sprit blandade vätskan och den andra gÃ¥r in pÃ¥ pumpens varma sida!  
vanligt radiator vatten. blandar du med ventiler och så så finns ju alltid risken att man blandar ut köldbäraren så att den fryser.

vet inte om det finns fläktkonvektorer med dubla slingor som man kan koppla både kyla och värme till.


annars är det en cirkulations pump och en backventil mellan avtapp och retur från fläktkonvektorerna. samt att kondens isolera.
det jag tänkte meka till är ett relä som startar C-pumpen när man startar fläktkonvektorn
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2004, 14:35:14 »
Tjenare paflo!

Har bollat lite ideér med min rörsnubbe och hade isÃ¥fall tänkt att vintertid köra med radiatorframledning som vanligt frÃ¥n vp till fläktkonvektorn. Till sommarn stänger jag den matningen sÃ¥ det blir en sluten slinga till fläktkonvektorn, och lÃ¥ter istället borran kyla den slutna slingan via en värmeväxlare.  PÃ¥ det viset kommer ju aldrig köldmedlet i kontakt med radiatorvattnet.

Fläktkonvektorn borde ju då förvärma brinetemp något innan den går vidare till VP.

Vet inte om detta funkar irl, men det låter kul...


admin

  • Gäst
admin
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2004, 14:43:39 »
Citera
jag är i tagen att instalera min anläggning med fri kyla också.
men du kan inte ha den typen av konvektorer till bÃ¥de värme och kyla dÃ¥ det är tvÃ¥ olika system! den ena gÃ¥r in pÃ¥ pumpens kalla sida (kyla) den sprit blandade vätskan och den andra gÃ¥r in pÃ¥ pumpens varma sida!  
vanligt radiator vatten. blandar du med ventiler och så så finns ju alltid risken att man blandar ut köldbäraren så att den fryser.

Jag kan inte se varför man inte kan fylla både radiatorsystemet och KB-systemet med brine-vätska.

I vissa hus som kallställs under vintern har man glykolblandat vatten i radiatorsystemet, därför borde det gå har brine-vätska ochså.

Vet dock inte hur det är med etanolen, om det är sämre ur rostsynpunkt. Men det borde väl någon på en rörfirma kunna svara på.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2004, 19:02:47 »
Det finns fläktkonvektorer med dubbla batterier så man kör värme på ett batteri o kyla på det andra.
Vissa har även motor ventiler som man kan växla från kyla till värme med ett knapptryck.

Det finns en uppsjö av olika konvektorer för kyla. så det är bara välja o vraka.

Det finns lite olika varianter på inkoppling av kylkonvektorer, en del shuntar ut kylan till konvektorn andra sätter två avstick på utgående ledning på värmepumpen med en backventil i mellan.

Samtliga fall måste man ha en extra cirkpump, ska man upp en våning i huset skulle jag nog rekommendera ett riktigt expansionskärl på kylan istället för plastkärlet.


Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2004, 21:24:38 »
Jag har hört nÃ¥gonstans att man inte skall ha glykol eller sprit i elementvatten om man har en panna med förrÃ¥dberedare som har direktkontakt med elementvattnet. Det finns ju en liten risk att glykolvattnet (dvs.elementvattnet) blandar ut varmvattnet om det gÃ¥r hÃ¥l i beredaren  och alla vet ju att glykol inte är sÃ¥ nyttigt att fÃ¥ i sig. Det är nog bäst med en separat värmeväxlare för kylslingan, men dÃ¥ blir det en extra pump expansionkärl m.m. ???
« Senast ändrad: 10 maj 2004, 21:33:06 av Tone »
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2004, 21:38:47 »
Glömde att skriva om det jag igentligen funderade på :o. Det finns inte något inlägg från någon som har frikyla installerat, bara vi som funderar eller har funderat på att installera frikyla.
Är det så att det har med frikyla inte är någon bra och effektiv lösning i kampen mot heta sommar nätter.
Ni som har fungerande anläggningar (om ni finns ;)) skriv och dela med er till en ovetande.!!
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2004, 23:05:00 »
Jag har hört nÃ¥gonstans att man inte skall ha glykol eller sprit i elementvatten om man har en panna med förrÃ¥dberedare som har direktkontakt med elementvattnet. Det finns ju en liten risk att glykolvattnet (dvs.elementvattnet) blandar ut varmvattnet om det gÃ¥r hÃ¥l i beredaren  och alla vet ju att glykol inte är sÃ¥ nyttigt att fÃ¥ i sig. Det är nog bäst med en separat värmeväxlare för kylslingan, men dÃ¥ blir det en extra pump expansionkärl m.m. ???


Varmvattenberedarens säkerhetsventil lyfter vid ca 9 bars tryck. Och det gör den varje gång vatten värms, förutsatt att backventil samt kranar i huset är täta.

Radiatorkretsens säkerhetsventil lyfter vid ca 2.5 bars tryck.

Detta gör att det i princip är omöjligt att få in glykol eller brine-vätska i tappvarmvattnet vid eventuellt läckage.

Det normala borde vara att det börjar läcka vatten ur radiatorsystemets säkerhetsventil, och detta borde påkalla den uppmärksamhet som krävs för att glykol/brine-utspätt varmvatten skall kunna undvikas.

Om man stänger av inkommande kallvattenledning utan att ha dränerat bort trycket från radiatorslingan kan dock en viss mindre mängd glykol/brinevätska tränga in.
Men då har man förmodligen redan upptäckt läckan...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #12 skrivet: 11 maj 2004, 07:51:05 »
T-rör på brainen, egen liten c-pump med backventil, + prisol (färdig issolerade rör), fläkt konvektor som enbart är till för att kyla med eget termostat för fläkten och c-pumpen. Samt kondens dränering från konvektorn .

Är en fungerande lösning. Ett problem med kyla är just kondens som man måste ta hänsyn till.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2004, 14:27:06 »
Rickard! köper dina argument heltochhållet.

Fixaren!
Är det så att du har din fläktkonvektor parallellkopplad med VP så det är därför du behöver en backventil? Jag hade tänkt att seriekoppla fläktkonvektor efter VP, är det inte någon bra lösning?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2004, 21:07:26 »
Man undviker helst glykol i värmesystem pga. att det inte är en bra värmebärare.
Glykol pga. tjockare densitet och kemikalier gör att du tappar effekt i radiatorerna, upp till 30-40% har jag hört siffror på.
Inte helt gynnsamt mao. speciellt inte om man kör värmepump.
Bäst värmebärareffekt får man av vanligt vatten,allt du tillsätter försämrar.
Etanolblandning i värmesystemet är nog inte heller och
 rekommendera.

Glykol används endast i värmesystem när man  värmer utomhus sÃ¥som gÃ¥ngar och uppfarter där frysrisken är mycket hög.

Sätter du konvektorn i serie på utgående kb.ledning
så får du dels en flödesförsämring samt ingen möjlighet att stänga av.

Sätt i stället två T-rör på utg. kbrör med en backventil i mellan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!